Treinreizigers mogen weer vertragingen melden
Voor de tweede keer roept de Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) treingebruikers op om zelf de stiptheid van de treinen te meten. Dit jaar neemt ook de Waalse zusterorganisatie Association des Clients des Transports Publics (ACTP) deel aan de actie.
4 op 10 te laat
Ook vorig jaar riep de BTTB de treinreizigers op om gedurende enkele weken hun vertragingen zelf te meten. Toen kreeg de BTTB 6.000 antwoorden. Daaruit bleek dat vier op de tien reizigers met vertraging op hun bestemming aankwamen. De gemiddelde vertraging bedroeg 5,7 minuten. Dit jaar vraagt de BTTB samen met de ACTP aan de treinreizigers om in de maand oktober al hun vertragingen te melden op de website http://www.stiptheid.be .
Aansluiting
"In tegenstelling tot de spoorwegen meten de reizigersbonden niet de vertraging van de trein, maar de vertraging van de klant op zijn eindbestemming", zegt de BTTB. "Wie door vertraging bij een overstap onderweg een aansluiting mist, heeft immers geen boodschap aan de vaststelling dat de aansluitende trein op tijd vertrokken is". (belga/bf)
Stiptheidsmeting
Stiptheidsmeting
Uit Het Laatste Nieuws:
Ik heb verleden jaar ook meegedaan maar ik zie er het nut niet meer van in. Het is vechten tegen de bierkaai.
NMBS en Infrabel ontkennen toch systematisch alles. En nu er nog maanden lang geen regering zal zijn, hoeven ze van die kant ook niets te vrezen. Geen lastige Bruno Tuybens meer, wat een luxe.
Verleden jaar kwam Descheemaecker zelfs op tv verklaren dat men in het buitenland champagne zou ontkurken als men daar een stiptheid zou hebben als bij ons !
Dan zijn we uitgepraat zeker ?
Wat betreft de lijn die ik elke dag neem, IR Essen-Jambes-Essen, ging het enkele maanden veel beter. De afgelopen weken is het echter weer huilen met de pet op. Blijkbaar is het positieve effekt van de meer dan 50 maatregelen die men had genomen, alweer volledig uitgewerkt.
NMBS en Infrabel ontkennen toch systematisch alles. En nu er nog maanden lang geen regering zal zijn, hoeven ze van die kant ook niets te vrezen. Geen lastige Bruno Tuybens meer, wat een luxe.
Verleden jaar kwam Descheemaecker zelfs op tv verklaren dat men in het buitenland champagne zou ontkurken als men daar een stiptheid zou hebben als bij ons !
Dan zijn we uitgepraat zeker ?
Wat betreft de lijn die ik elke dag neem, IR Essen-Jambes-Essen, ging het enkele maanden veel beter. De afgelopen weken is het echter weer huilen met de pet op. Blijkbaar is het positieve effekt van de meer dan 50 maatregelen die men had genomen, alweer volledig uitgewerkt.
Het probleem van de BTTB stiptheids enquete is natuurlijk ook dat die niet representatief is. Mijn eigen ervaringen met de NMBS is overigens dat de treinen (die ik neem) heel erg stipt zijn.Adler schreef:Ik heb verleden jaar ook meegedaan maar ik zie er het nut niet meer van in. Het is vechten tegen de bierkaai.
Dan neemt u blijkbaar heel andere treinen dan dat ik neem.K V B schreef:Het probleem van de BTTB stiptheids enquete is natuurlijk ook dat die niet representatief is. Mijn eigen ervaringen met de NMBS is overigens dat de treinen (die ik neem) heel erg stipt zijn.Adler schreef:Ik heb verleden jaar ook meegedaan maar ik zie er het nut niet meer van in. Het is vechten tegen de bierkaai.
Dat is altijd de eeuwige discussie als het om vertragingen gaat.Steven schreef:daarom da het beeld dan ook vertekend zal zijn bij dergelijke test, aangezien niet alle passagiers deelnemen.
Het zijn blijkbaar steeds weer dezelfde lijnen die getroffen worden door vertragingen, en dan vooral de lijnen die van het zuiden naar het noorden lopen (met de zogenaamde technische koppelingen).
Door het feit dat de NMBS en Infrabel nog steeds alles bij elkaar optelt en een algemeen gemiddelde maakt, worden de slechte cijfers verborgen door de goede cijfers.
Maar als je elke dag op zo een 'slechte' lijn zit, heb je geen boodschap aan dit algemene cijfer. Wanneer gaat men dit nu eens inzien bij de NMBS-top?
Hopelijk gaat het vanaf december beter als Essen-Jambes gewijzigd wordt in Essen-Brussel.
Ja, maar, dat is toch altijd zo als je gemiddelden maakt. Ik ben naast trein- ook weeramateur en daar zie ik het bijna elke maand opnieuw gebeuren. Als primeur al meteen deze: september is zowel que temperatuur als qua neerslag bijna normaal (met echt minimale afwijkingen van de gemiddelden). Toch zullen de meesten de indruk hebben dat het een frisse, natte maand was. Of je daarom cijfers in twijfel moet trekken is natuurlijk een andere vraag.Adler schreef: Door het feit dat de NMBS en Infrabel nog steeds alles bij elkaar optelt en een algemeen gemiddelde maakt, worden de slechte cijfers verborgen door de goede cijfers.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Het is geen kwestie van de cijfers in twijfel te trekken. Het cijfer dat gegeven wordt door de NMBS zal ongetwijfeld juist zijn.overweg13 schreef:Of je daarom cijfers in twijfel moet trekken is natuurlijk een andere vraag.
Maar het gaat erom dat niemand daar een boodschap aan heeft.
Ik begrijp dat men een dergelijk cijfer moet hebben om bijvoorbeeld de jaarlijkse tariefverhogingen te berekenen of de bonussen van de superlonen te berekenen.
Maar al jaren vragen verschillende organisaties om gedetailleerder cijfers te krijgen per lijn en per tijdsperiode van de dag. De NMBS heeft deze cijfers maar weigert al jaren om ze te geven. Waarom ???
Als ze dan toch zo stipt zijn, waarvan hebben ze dan schrik ?
En nog een andere vraag die ik zou willen stellen.
Als de NMBS zegt dat meer dan 90% van de treinen gedurende een week op tijd rijdt, dan zou ik wel eens willen weten welk percentage van het totaal aantal reizigers op die 10% treinen zit die wel vertraging hebben.
Het zou best kunnen dat dit percentage 40% of meer is zoals het onderzoek van de BTTB uitwijst.
En dat geeft een totaal ander beeld over de vertragingen.