Tim schreef:Dan zijn de lonen nu toch wel gestegen bij DLC,
normaal zou iemand met 0 jaar anciënniteit ruim 1600 EUR netto per maand moeten verdienen. Denk niet dat er nog veel verschil zit tussen de verloning van NMBS en DLC.
Dat klopt helemaal, maar ik moet er wel bij zeggen dat dit dan wel een vrij 'basis' loon is. Als je redelijk wat nachten, weekends, uitgelopen diensten, extra diensten, enz... hebt, en je hebt zowiezo iedere maand wel weekends en nachten, dan moet je toch gemiddeld een 1700 EUR en meer tellen netto/maand.
Hier bovenop komt dan nog eens een 120 EUR aan maaltijdcheques, DKV hospitalisatie, pensioensparen (t.w.v. ong. 80 EUR/maand), firmawagen met tankkaart (100% privé, enkel tanken in België met kaart, legaal voordeel v. belasting wordt in het loon bijgestort). Verder is er nog de jaarlijkse beoordeling, dit houdt gewoon in je werk goed doen, en dat komt neer op een 400 EUR netto bij een goede beoordeling. Overuren moet je ook niet vergeten, voor een 45 à 50 overuren kan je grofweg een 1000 EUR netto extra op je loon bijrekenen. Hoeveel overuren dat je maakt hangt uiteraard een beetje van jezelf af, je hebt overal mensen die alles doen voor het geld maar achter hoek en kant wel klagen dat ze geen leven hebben...
Een vrijkaart voor de trein krijgen we idd niet zoals bij de NMBS, maar ik moet zeggen, ik neem zelden tot nooit de trein als vervoermiddel, dus veel had ik daar toch niet aan. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke zaak.
Zekerheid van betrekking is inderdaad een pluspunt bij de NMBS, maar een machinist waar men zoveel geld voor opleiding heeft ingestoken en die ervaring heeft, zal men niet zomaar ontslaan indien hij medisch niet meer in staat zou zijn een trein te rijden. Zo een persoon blijft altijd nuttig om andere taken uit te voeren waar inzicht in het treinrijden voor vereist is.
Ook bij DLC/Crossrail heeft men de mogelijkheid om buitenlandse netten aan te leren. Zo zijn onlangs weer 5 bestuurders in België opgeleid voor volledige Nederlandse bevoegdheid en wordt er binnenkort iemand opgeleid voor Duitse bevoegdheid. Ook de ijzeren rijn zal er voor zorgen dat een Nederlandse bevoegdheid in de toekomst belangrijk zal blijven zodat er sneller van Antwerpen naar Venlo of Keulen zal kunnen gereden worden.