IC-A 5/10/2007
IC-A 5/10/2007
Dag,
De E 534 Eupen - Oostende bestond vandaag uit 1 stel: ouwe taaie 270. Onnodig te zeggen dat hij "tamelijk" vol zat en met een klein half uur vetraging reed.
Ik was op weg naar Gent-Sint-Pieters (gelukkig met E1534) waar ik de avondspits wilde volgen. Ik was dan ook benieuwd of de 270 ook de terugrit zou doen, maar blijkbaar was men er ondertussen in geslaagd om een reservestel I11 bij elkaar te sprokkelen:
1341 sleept de volgende rijtuigen: 19818 - 12891 - 12803 - 11811 - 11817 - 12851 - 12815 - 12836 - 12824 - 11816 - 12804 - 12805. Als je weet dat 11816 gedeklasseerd was, krijg je hier een bijna normale samenstelling, zij het dat de loc aan de kant van het stuurstandrijtuig hing, en dat de 1ste-klasrijtuigen verder naar voor hingen dan normaal. Hoofdzaak was dat met deze trein een quasi normale rit kon worden uitgevoerd, en dat vermeed alle verwensingen aan het adres van de NMBS die ik hoorde toen de reizigers in Brussel-Zuid uit stel 270 stapten.
De E 534 Eupen - Oostende bestond vandaag uit 1 stel: ouwe taaie 270. Onnodig te zeggen dat hij "tamelijk" vol zat en met een klein half uur vetraging reed.
Ik was op weg naar Gent-Sint-Pieters (gelukkig met E1534) waar ik de avondspits wilde volgen. Ik was dan ook benieuwd of de 270 ook de terugrit zou doen, maar blijkbaar was men er ondertussen in geslaagd om een reservestel I11 bij elkaar te sprokkelen:
1341 sleept de volgende rijtuigen: 19818 - 12891 - 12803 - 11811 - 11817 - 12851 - 12815 - 12836 - 12824 - 11816 - 12804 - 12805. Als je weet dat 11816 gedeklasseerd was, krijg je hier een bijna normale samenstelling, zij het dat de loc aan de kant van het stuurstandrijtuig hing, en dat de 1ste-klasrijtuigen verder naar voor hingen dan normaal. Hoofdzaak was dat met deze trein een quasi normale rit kon worden uitgevoerd, en dat vermeed alle verwensingen aan het adres van de NMBS die ik hoorde toen de reizigers in Brussel-Zuid uit stel 270 stapten.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Er is geen enkele plaats in België waar een trein niet gesleept mag worden, hé!Jeroen schreef:Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?

De enige regel is dat op de helling van Ans nooit een locomotief achteraan mag hangen in duwmodus, om overbuffering tussen deze locomotief en de opdrukloc te voorkomen.
Heeft een lok dan kleinere bufferplaten dan een rijtuig of wagen ?Trainspotterke schreef:Er is geen enkele plaats in België waar een trein niet gesleept mag worden, hé!Jeroen schreef:Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?![]()
De enige regel is dat op de helling van Ans nooit een locomotief achteraan mag hangen in duwmodus, om overbuffering tussen deze locomotief en de opdrukloc te voorkomen.
Anders is er bij het opduwen van een rijtuig of wagen toch ook kans op overbuffering ??
Ik zal de helling van Ans bedoelen, mijn excuses.Trainspotterke schreef:Er is geen enkele plaats in België waar een trein niet gesleept mag worden, hé!Jeroen schreef:Vraagje in dezelfde trend: ik zag onlangs te Leuven de ICA richting LUIK met 13 vooraan en vervolgens I11' en zonder stuurstandrijtuig achteraan.
Ik dacht dat de 13 richting Luik steeds achteraan moet hangen vanwege adhesie op de helling Angleur?![]()
Nu snap ik het, bedankt

als de twee loks aan dezelfde kant staan tov de trein om deze de berg op te duwen is de kracht een volledige duwkracht en is de kans op verbuffering te groot. als er 1 lok vooraan is en 1 lok achter is er een trek en een duwkracht die inwerkt op de rijtuigen waardoor ge dus de kans op verbuffering gaat verkleinen. de bestuurder van de lok vooraan begint pas echter kracht uit te oefenen nadat de opdruk lok (die niet vasthangt) als eerste begint te duwen. de lok vooraan mag maar een beperkt vermogen gebruiken zodat de opdruklok niet kan loskomen van de op te drukken trein.
Ik dacht dat kans van verbuffering afhing van de grote van de bufferplaat...Steven schreef:als de twee loks aan dezelfde kant staan tov de trein om deze de berg op te duwen is de kracht een volledige duwkracht en is de kans op verbuffering te groot. als er 1 lok vooraan is en 1 lok achter is er een trek en een duwkracht die inwerkt op de rijtuigen waardoor ge dus de kans op verbuffering gaat verkleinen. de bestuurder van de lok vooraan begint pas echter kracht uit te oefenen nadat de opdruk lok (die niet vasthangt) als eerste begint te duwen. de lok vooraan mag maar een beperkt vermogen gebruiken zodat de opdruklok niet kan loskomen van de op te drukken trein.
Is toch geen overblijfsel van drukken op een korte tender, die zich door zijn korte lengte iets schuiner in het spoor zet en daarom vroeger verbuffert dan een lang rijtuig...
Vanmorgen stond er alweer een IC-A defect, bij het vertrek in Oostende (9u10). Na 35 minuten vruchteloos proberen de loc aan de praat te krijgen, moest iedereen overstappen op de pendeltrein (2 klassieke tweetjes) naar Brugge van 9u47, die door de volksverhuizing natuurlijk ook met vertraging vertrok.
Ik snap niet waarom de NMBS geen moderner materieel met grotere capaciteit gebruikt voor die pendeltreinen. Er moet in het weekend toch materieel beschikbaar zijn, bv. van de IC-G die uitvalt tussen Gent en Oostende. Persoonlijk reis ik nog wel eens graag met zo'n tweetje, maar niet als daar al het volk van 3 normale treinen op moet (IC-C, IC-A en IC-G)!
Ik snap niet waarom de NMBS geen moderner materieel met grotere capaciteit gebruikt voor die pendeltreinen. Er moet in het weekend toch materieel beschikbaar zijn, bv. van de IC-G die uitvalt tussen Gent en Oostende. Persoonlijk reis ik nog wel eens graag met zo'n tweetje, maar niet als daar al het volk van 3 normale treinen op moet (IC-C, IC-A en IC-G)!