BTTB: Snelle IC-trein Hasselt-Antwerpen is alternatief voor E313
Persbericht BTTB 03 oktober 2007
De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) pleit voor een snelle IC-trein tussen Hasselt en Antwerpen om de gevaarlijke en overbelaste E313 te ontlasten. Ook zijn meer treinen uit de Kempen gewenst. Tenslotte dienen de aansluitingen van en naar Genk te worden verbeterd.
Naar aanleiding van de talrijke dodelijke ongevallen de jongste twee weken op de E313 kondigt minister Crevits een aantal maatregelen aan om de verkeersveiligheid op de snelweg te verbeteren. Een aantal organisaties pleiten voor een derde rijstrook.
De ervaring wijst echter uit dat meer capaciteit alleen maar meer autoverkeer aanzuigt. De BTTB dringt er daarom op aan prioriteit te geven aan de versterking van het openbaar vervoer. Zo pleit de reizigersbond voor een snelle IC-trein Hasselt-Diest-Antwerpen met goede aansluitingen van en naar Genk. Een treinrit van Hasselt naar Antwerpen, net geen 80 kilometer, duurt vandaag 64 minuten, In de jaren ’80 kon dit nog in 49 minuten, een reistijd die wellicht een aantal pendelaars ertoe kan aanzetten het traject niet langer met de auto af te leggen. Ook de aansluitingen van en naar Genk moeten een stuk beter. Door de lange overstaptijd in Hasselt neemt een traject Genk-Antwerpen vandaag twee uur in beslag.
De BTTB dringt voorts aan op een versterking van het treinaanbod uit de Kempen (Turnhout, Mol, Geel, Herentals) richting Antwerpen. Naar verluidt is dit op korte termijn gepland.
http://www.bttb.be/
BTTB: Snelle IC-trein Hasselt-Antwerpen als alternatief E313
BTTB: Snelle IC-trein Hasselt-Antwerpen als alternatief E313
Goedenavond,
Al decennia lang wordt er keer op keer bewezen dat het aanleggen van nieuwe of verbreden van bestaande wegen enkel een tijdelijke oplossing brengt... Maar keer op keer wordt dezelfde fout gemaakt.
Laat ons het nu voor één keer eens anders proberen :
- Meer en snellere treinen vanuit Limburg en de Kempen naar Antwerpen.
- Vrachtwagens die Vlaanderen doorrijden (dus zonder plaatselijke bediening) op treinen zetten.
Als dat niet lukt kunnen we daarna altijd nog een rijstrook bijleggen...
Die voor korte afstand niet nee... Maar moesten ze nu om te beginnen al eens alle vrachtwagens in transit op de trein dwingen ?Gregske schreef: Vrachtwagens kunnen niet zomaar de trein op omdat een vrachtwagen rendabeler is voor korte afstanden. 8)
Al decennia lang wordt er keer op keer bewezen dat het aanleggen van nieuwe of verbreden van bestaande wegen enkel een tijdelijke oplossing brengt... Maar keer op keer wordt dezelfde fout gemaakt.
Laat ons het nu voor één keer eens anders proberen :
- Meer en snellere treinen vanuit Limburg en de Kempen naar Antwerpen.
- Vrachtwagens die Vlaanderen doorrijden (dus zonder plaatselijke bediening) op treinen zetten.
Als dat niet lukt kunnen we daarna altijd nog een rijstrook bijleggen...
Of goederenvervoer ECHT liberaliseren , heeft goederenvervoer uit Rotterdamse haven "bijna" verdubbeld ...bw494674 schreef:Goedenavond,
Die voor korte afstand niet nee... Maar moesten ze nu om te beginnen al eens alle vrachtwagens in transit op de trein dwingen ?
Als dat niet lukt kunnen we daarna altijd nog een rijstrook bijleggen...
In Oostenrijk is een systeem uitgedokterd dat vrachtwagens in hun geheel op treinen worden gezet, en de bestuurders vooraan de trein in een wagon zitten. In België zou dit niet mogelijk zij doordat gemengd transport (HKV+HKM) niet toegelaten is.bw494674 schreef:Goedenavond,
Die voor korte afstand niet nee... Maar moesten ze nu om te beginnen al eens alle vrachtwagens in transit op de trein dwingen ?Gregske schreef: Vrachtwagens kunnen niet zomaar de trein op omdat een vrachtwagen rendabeler is voor korte afstanden.
Al decennia lang wordt er keer op keer bewezen dat het aanleggen van nieuwe of verbreden van bestaande wegen enkel een tijdelijke oplossing brengt... Maar keer op keer wordt dezelfde fout gemaakt.
Laat ons het nu voor één keer eens anders proberen :
- Meer en snellere treinen vanuit Limburg en de Kempen naar Antwerpen.
- Vrachtwagens die Vlaanderen doorrijden (dus zonder plaatselijke bediening) op treinen zetten.
Als dat niet lukt kunnen we daarna altijd nog een rijstrook bijleggen...
BDJ
Internationaal verkeer is juist bij Infrabel en NMBS een heel groot probleem, kijk maar al naar de hoeveelheid treinverbindingen tussen Nederland en Vlaanderen. Slechts één onbetrouwbare NS-trein, een stinkende aubergine (stoptrein) en een nog meer bizarre trein tussen Maastricht en Liège, eens een mooie IC-trein, dan een donkerrode aubergine.bw494674 schreef:Goedenavond,
Die voor korte afstand niet nee... Maar moesten ze nu om te beginnen al eens alle vrachtwagens in transit op de trein dwingen ?Gregske schreef: Vrachtwagens kunnen niet zomaar de trein op omdat een vrachtwagen rendabeler is voor korte afstanden.
Al decennia lang wordt er keer op keer bewezen dat het aanleggen van nieuwe of verbreden van bestaande wegen enkel een tijdelijke oplossing brengt... Maar keer op keer wordt dezelfde fout gemaakt.
Laat ons het nu voor één keer eens anders proberen :
- Meer en snellere treinen vanuit Limburg en de Kempen naar Antwerpen.
- Vrachtwagens die Vlaanderen doorrijden (dus zonder plaatselijke bediening) op treinen zetten.
Als dat niet lukt kunnen we daarna altijd nog een rijstrook bijleggen...

Overigens ben ik altijd tegen verplichtingen op dit vlak. Laat de bedrijven zelf kiezen. Het overladen (minstens twee maal) heeft ook zijn beperkingen.
Die rijstrook is sneller gelegd dan men denkt. Als men nu eens op zijn Frans begon, met gewoon kilometers asfalt (her) aan te leggen en ook eens Brussel en Antwerpen te ontlasten door een snelweg Ranst-Mechelen-Lessines en een snelweg Liefkenshoek-Mechelen-Ottignies aan te leggen.
Men zou daar wel een deel van die werklozen uit de Borinage voor kunnen inzetten.


deze zijn in zwitserland ook te zien hoor, afgekort als RoLa, rollende landstrasseBartjedj schreef:In Oostenrijk is een systeem uitgedokterd dat vrachtwagens in hun geheel op treinen worden gezet, en de bestuurders vooraan de trein in een wagon zitten. In België zou dit niet mogelijk zij doordat gemengd transport (HKV+HKM) niet toegelaten is.
BDJ

voorbeeld van een RoLa die net een lokwissel ondergaat in Domosdossola (italie) na zijn aankomst uit zwitserland
Ook tussen Frankrijk en Italië is er zo een verbinding.Steven schreef:deze zijn in zwitserland ook te zien hoor, afgekort als RoLa, rollende landstrasseBartjedj schreef:In Oostenrijk is een systeem uitgedokterd dat vrachtwagens in hun geheel op treinen worden gezet, en de bestuurders vooraan de trein in een wagon zitten. In België zou dit niet mogelijk zij doordat gemengd transport (HKV+HKM) niet toegelaten is.
BDJ

In Zwitserland zijn deze treinen niet meer weg te denken.Steven schreef: deze zijn in zwitserland ook te zien hoor, afgekort als RoLa, rollende landstrasse![]()
Het is niet voor niets dat men daar miljarden investeert in de nieuwe Gotthard en Lotschbergtunnels.
Zwitserland is net als Belgie een typisch doorvoerland, het enige verschil is dat men daar zijn verstand gebruikt.
Hier gaat al het geld naar de aanleg en onderhoud van autowegen.
De Rola rijd tegenwoordig steeds vaker met meerstroomlocomotieven. Locwissels in Domodossola zijn daarbij niet meer nodig. Ook de Cisalpino's krijgen tegenwoordig al in Bern een loc die tot Milaan kan rijden. Wel jammer, dat heen en weer geschuif met locs in Domodossola was wel leuk om zien.Steven schreef: voorbeeld van een RoLa die net een lokwissel ondergaat in Domosdossola (italie) na zijn aankomst uit zwitserland
Een "Rola" trein kan op dit moment 17 vrachtwagens vervoeren. Men wil dat opvoeren tot 25. Er rijden op dit moment dagelijks zo'n 3500 vrachtauto's per dag in Zwitserland de Alpen over. Als je dat door RoLa's wil vervangen heb je er een kleine 200 nodig. Waar gaan we die laten rijden?
Ik dacht dat dit juist 1 van de redenen was waarom men de 2 nieuwe tunnels heeft gebouwd, om de capaciteit van de alpentransversalen te verhogen.K V B schreef:Er rijden op dit moment dagelijks zo'n 3500 vrachtauto's per dag in Zwitserland de Alpen over. Als je dat door RoLa's wil vervangen heb je er een kleine 200 nodig. Waar gaan we die laten rijden?
Bovendien is het nog altijd beter om een (groot) deel van de vrachtwagens per trein te vervoeren, dan helemaal niets.
Ondertussen is de Lötschberg tunnel in gebruik. Maar in die tunnel zijn per twee uur slechts vier paden in zuidelijke richting en twee paden in noordelijke richting voor goederentreinen beschikbaar. Op de toevoerassen is de capaciteit ook niet beperkt. Tussen Bern en Thun zijn op dit moment slechts 4 goederen paden per uur per richting beschikbaar. En eigenlijk zou het kanton Bern op deze lijn liever meer reizigerstreinen zien. Men brainstormt hardop om goederentreinen over het net van de voormalige RM in het Emmenthal te sturen.Adler schreef:Ik dacht dat dit juist 1 van de redenen was waarom men de 2 nieuwe tunnels heeft gebouwd, om de capaciteit van de alpentransversalen te verhogen.K V B schreef:Er rijden op dit moment dagelijks zo'n 3500 vrachtauto's per dag in Zwitserland de Alpen over. Als je dat door RoLa's wil vervangen heb je er een kleine 200 nodig. Waar gaan we die laten rijden?
Bovendien is het nog altijd beter om een (groot) deel van de vrachtwagens per trein te vervoeren, dan helemaal niets.
Er is nog veel werk aan de winkel. Ondertussen vraagt men zich luidop af waarom containers uit China met bestemming Italië eigenlijk zo nodig in Antwerpen uitgeladen dienen te worden. Zou men die gewoon niet beter in Genua aan land brengen?
De Lötschberg tunnel is tot december nog steeds in een testfase. Ik dacht dat hij momenteel 16u/dag kan gebruikt worden en de andere 8 uur voor testen.K V B schreef:
Ondertussen is de Lötschberg tunnel in gebruik. Maar in die tunnel zijn per twee uur slechts vier paden in zuidelijke richting en twee paden in noordelijke richting voor goederentreinen beschikbaar. Op de toevoerassen is de capaciteit ook niet beperkt. Tussen Bern en Thun zijn op dit moment slechts 4 goederen paden per uur per richting beschikbaar. En eigenlijk zou het kanton Bern op deze lijn liever meer reizigerstreinen zien. Men brainstormt hardop om goederentreinen over het net van de voormalige RM in het Emmenthal te sturen.
Er is nog veel werk aan de winkel. Ondertussen vraagt men zich luidop af waarom containers uit China met bestemming Italië eigenlijk zo nodig in Antwerpen uitgeladen dienen te worden. Zou men die gewoon niet beter in Genua aan land brengen?
Eens de testfase voorbij zal de capaciteit dus nog wel verhogen.
Op de Gotthard basis-tunnel is het nog enkele jaren wachten.
dan dien je wel nieuwe spoorlijnen aan te leggen met een groter gaberit (vooral hoger, maar waarschijnlijk ook breder).bw494674 schreef: - Vrachtwagens die Vlaanderen doorrijden (dus zonder plaatselijke bediening) op treinen zetten.
kijk maar naar de shuttle tussen Frankrijk & Engeland.
als we dan toch een hoger gaberit maken, kunnen we ineens kiezen voor een gaberit dat "double stack" containervervoer toelaat.
jammer dat de NMBS top dit nog niet begrepen heeft: voor de Liefkenshoek tunnel kiest men nog steeds het traditionele gaberit...
Voor vrachtauto's op treinen is het traditionele gabarit voldoende. De "RoLa" treinen in Zwitserland rijden zelfs deels op lijnen met een beperkt gabarit.pietmol schreef:dan dien je wel nieuwe spoorlijnen aan te leggen met een groter gaberit (vooral hoger, maar waarschijnlijk ook breder).bw494674 schreef: - Vrachtwagens die Vlaanderen doorrijden (dus zonder plaatselijke bediening) op treinen zetten.
kijk maar naar de shuttle tussen Frankrijk & Engeland.
als we dan toch een hoger gaberit maken, kunnen we ineens kiezen voor een gaberit dat "double stack" containervervoer toelaat.
jammer dat de NMBS top dit nog niet begrepen heeft: voor de Liefkenshoek tunnel kiest men nog steeds het traditionele gaberit...
Doublestack is minder interessan dan het lijkt. Containers worden voor intern EU transport niet veel gebruikt, wissellaadbakken laten zich niet stapelen.
Containers da's goederen uit China, die ergens in Europa aan wal gebracht worden en dan de laatste km. over de weg, het spoor of het water afleggen. Ik heb al eerder aangehaald dat het beter zou zijn om containers voor Italië gewoon in Genua aan land te brengen dan ze over de Alpen te slepen.