Wover schreef:Kan iemand nog eens uitleggen wat de percentages betekenen? Bv geremd in x aan y%.
Ik dacht dat het betekende dat bv een trein van 50 ton aan 150% geremd, voor 75t geremd is. Maar dat begrijp ik niet goed, wat men daarmee bedoelt...
Na de tweede wereldoorlog heeft du UIC de testen om dit te berekenen op punt gesteld en zijn te zien in de fiche UIC 544.
In praktijk: men lanceert 15 wagens met 60 assen aan 120kmh en men remt ze in noodremstand. Indien ze stoppen na 1000m na de initiale 120km/h dan hebben ze een remgewicht van 80% (lambda) dus indien de wagen 50T weegt en hij stopt in noodremming op 1000M dan is zijn remgewicht 40T.
stop hij vroeger dan zal hij een groter/beter remgewicht hebben.daar bestaan tabellen voor.teoretisch voorbeeld indien hij zou stoppen op 500m dan is zijn remgewicht mischien 80T.
theoretische formule remgewicht=(9/8)*n*(10/7)*gamma
waarin N= aantal remblokken per wagon en gamma een coef van de snelheid van vullen der remcylinders/verdelers etc..