Alarm ?
Alarm ?
Vanochtend op de IC-trein (M6) Antwerpen-Charleroi-Zuid hoorde ik een nogal vreemd geluid weerklinken door de luidsprekers.
Ik heb dit geluid nog wel al eens gehoord op een AM96, maar ik kan het nog steeds niet plaatsen.
Het klonk als een soort alarmsignaal en duurde een 15-tal seconden, even later weerklonk het opnieuw.
Een betere beschrijving kan ik u helaas niet geven, maar als iemand mij kan zeggen wat voor een signaal dat precies is aub?
Ik weet dat het niet het signaal is dat klinkt als de machinist een sein voorbijrijdt (hoor je in de eerste wagon direct achter stuurpost) en ook niet het signaal is van de "dodemanspedaal".
Herkent iemand dit signaal adhv mijn beschrijving?
Ik vraag me dat nu toch al lang af en vergat het altijd te posten, maar na vandaag wil ik het echt wel weten, vooral omdat het een nogal alarmerend effect heeft (voor de reiziger lijkt het alsof er iets mis gaat) en zeer zelden voorkomt (en ik reis toch dagelijks met de trein).
Alvast erg bedankt.
Ik heb dit geluid nog wel al eens gehoord op een AM96, maar ik kan het nog steeds niet plaatsen.
Het klonk als een soort alarmsignaal en duurde een 15-tal seconden, even later weerklonk het opnieuw.
Een betere beschrijving kan ik u helaas niet geven, maar als iemand mij kan zeggen wat voor een signaal dat precies is aub?
Ik weet dat het niet het signaal is dat klinkt als de machinist een sein voorbijrijdt (hoor je in de eerste wagon direct achter stuurpost) en ook niet het signaal is van de "dodemanspedaal".
Herkent iemand dit signaal adhv mijn beschrijving?
Ik vraag me dat nu toch al lang af en vergat het altijd te posten, maar na vandaag wil ik het echt wel weten, vooral omdat het een nogal alarmerend effect heeft (voor de reiziger lijkt het alsof er iets mis gaat) en zeer zelden voorkomt (en ik reis toch dagelijks met de trein).
Alvast erg bedankt.
Yep, dit is het laatste geval! Ze hadden inderdaad wel een ander geluidje mogen gebruiken, want het komt inderdaad alarmerend over!Nils schreef:Aan je beschrijving te zien heeft er gewoon iemand een van de Hulp knoppen in de rijtuigen ingeduwd. Andere mogelijkheid is dat de bestuurder de treinbegeleider ogeroepen heeft via de intercom.

Maar stuurposten die met GSM-R uitgerust zijn maken een ander geluid bij dergelijke oproep.
Bedankt. Wat kunnen dan zoal redenen zijn waarom een treinbestuurder tijdens de rit de treinbegeleider nodig heeft/of dient te spreken ?Trainspotterke schreef:Yep, dit is het laatste geval! Ze hadden inderdaad wel een ander geluidje mogen gebruiken, want het komt inderdaad alarmerend over!Nils schreef:Aan je beschrijving te zien heeft er gewoon iemand een van de Hulp knoppen in de rijtuigen ingeduwd. Andere mogelijkheid is dat de bestuurder de treinbegeleider ogeroepen heeft via de intercom.![]()
Maar stuurposten die met GSM-R uitgerust zijn maken een ander geluid bij dergelijke oproep.
als het geluid idem was van de ms 96 heb je het geluid van de HULP knop gehoord. deze knop is te vinden boven de binnendeuren aan de linker kant. deze dient om de hulp van de treinbegeleider in te roepen. dit geluid blijft weergalmen tot de treinbegeleider dit uitschakeld. tijdens zijn verplaatsing in de trein kan deze zien op het overzichtspaneel in welke richting hij zich moet verplaatsen om hulp te geven (passagier die onwel geworden is bijvoorbeeld). op dit paneel kan de treinbegeleider het geluid al is onderbreken, echter volledig uitschakelen kan hij pas vanop het paneel in het rijtuig waar de hulpaanvraag effectief gegeven is. deze klinken idd alsof er een soort brandalarm afgaat.
de oproep van de treinbestuurder naar de treinbegeleider zijn 5 tonen die door de luidspreker gaan, er zijn twee varianten, de biep (5 x) of de tring (5 x eerder lijken op een oude gsm beltoon). maar het moet dus precies 5 keer zijn als het de bestuurder is die de treinbegeleider oproept/
de oproep van de treinbestuurder naar de treinbegeleider zijn 5 tonen die door de luidspreker gaan, er zijn twee varianten, de biep (5 x) of de tring (5 x eerder lijken op een oude gsm beltoon). maar het moet dus precies 5 keer zijn als het de bestuurder is die de treinbegeleider oproept/
Laatst gewijzigd door Steven op 10 okt 2007, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
die kan die wel oproepen, de omroepinstallatie kan ook gebruikt worden om in contact te komen met de treinbestuurder. het systeem alasca laat toe dat de treinbegeleider de gsm nr kan terugvinden van de treinbestuurder (indien de treinbestuurder zich aangemeld heeft met de juiste sms), kortweg er zijn dus verschillende manieren waarop de treinbegeleider de bestuurder kan contacteren zonder dat ze elkaar echt moeten zien.treinbruno schreef:maar als de bestuurder in een loc zit kan je moeilijk de TBG roepen hé.
wat als de TB dan te TBG nodig heeft?
aangepast, ik zat blijkbaar aan twee dingen tegelijk te denken bij het schrijven van die zin, da duwen slaagt op die knop natuurlijkPatrick schreef:Nog een geluk dat geen gulp isSteven schreef:[knip]deze dient om de hulp van de treinbegeleider in te duwen. [knip]

trouwens voor die west vlamingen is da toch een gulp??


