M6 BDx

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
msts.be

Bericht door msts.be »

treinbruno schreef:maar er staat wel op dat hij aan 1500V aan 50% mag rijden.
Neen, je begrijpt het verkeerd: er staat 1500V~ (wisselstroom) 50Hz.Dat betekent dat de rijtuigen ook op de zuiderse 25kV-lijnen (L42, Athus-Meuse) mogen rijden.Men gebruikt wel geen 25kV om de rijtuigen te voeden (de omvormers zouden daarbij ontploffen !), maar men reduceert dit tot 1500V~..
overweg13

Bericht door overweg13 »

msts.be schreef:
treinbruno schreef:maar er staat wel op dat hij aan 1500V aan 50% mag rijden.
Neen, je begrijpt het verkeerd: er staat 1500V~ (wisselstroom) 50Hz.Dat betekent dat de rijtuigen ook op de zuiderse 25kV-lijnen (L42, Athus-Meuse) mogen rijden.Men gebruikt wel geen 25kV om de rijtuigen te voeden (de omvormers zouden daarbij ontploffen !), maar men reduceert dit tot 1500V~..
Volgens denetverklaring zijn de M6 verboden op alle lijnen met 25 kV wisselstroom.
Met vriendelijke groet

overweg13
msts.be

Bericht door msts.be »

Er heeft wel echter in ODB een foto gestaan waarbij men M6'en getest heeft op L42 met een HLE15.. dus ze kunnen er wel op rijden (gezien de tweespanningsvoeding), maar zoals je zegt betekent het dan natuurlijk niet dat ze er ook daadwerkelijk op gaan rijden..
260689

Bericht door 260689 »

msts.be schreef:Er heeft wel echter in ODB een foto gestaan waarbij men M6'en getest heeft op L42 met een HLE15.. dus ze kunnen er wel op rijden (gezien de tweespanningsvoeding), maar zoals je zegt betekent het dan natuurlijk niet dat ze er ook daadwerkelijk op gaan rijden..
Zo staat er in ODB van nu een AM96 reeks 400 tussen luik en gouvy.
pietje

Bericht door pietje »

overweg13 schreef: Volgens denetverklaring zijn de M6 verboden op alle lijnen met 25 kV wisselstroom.
Had dat niet iets te maken met het ruimere profiel (M6 is oa. 10 cm hoger dan het normale gabarit) de veiligheidsafstanden zijn bij 25 kV nl groter dan bij 3 kV
Jochen

Bericht door Jochen »

Joris schreef:Hallo,
Nogtans heeft de 2704 ook al MUX, dus dat klopt niet helemaal...
Ja man, ge wilt't écht nie geloven van dien 2704 é... Dienen heeft dus GENEN mux en enkel nog zijn drie treinkabels gelijk vroeger...
jumper

Bericht door jumper »

Hoi,

snel enkele korte vraagjes, ik hoop dat ze niet behandeld zijn in de vorige 53 pagina's, zoja, worstel ik me daar dit weekend snel even door, ik stel ze snel :)

edit: Vraag 1 verplaatst naar topic algemeen\binnenland\HLE27 Mux

2.Had de NMBS er niet beter aan gedaan bij Bombardier wat motoren in die stuurrijtuigen te stoppen? Dan konden die locs 21/27 nu vrij functioneren en zaten we nu niet zo krap bij de locs. Het enige motief om dit te doen denk ik zijn wellicht de hoge kosten van zo'n dubbeldekmotorrijtuig in aankoop..

3. En ik weet zeker dat onze Noorderburen hier antwoord op weten, In nederland zie je soms al dergelijke samenstellingen met een loc temidden een treinsamenstelling. Ik herinner me foto's hier op het forum, ik dacht met een loc van het type 1800. Heeft deze loc ook slechts aan 1 zijde zo'n koppeling? Gaat het hierbij ook om een SPECIALE koppeling? Hiermee bedoel ik dat Belgische locs standaard geen koppeling hebben, en in dat opzicht definieer ik de GF-koppeling als een "speciale" koppeling.

Alvast bedankt :)
Shrek

Bericht door Shrek »

2. Dat is inderdaad een hele dure oplossing, een 18 kost volgens mij minder per stuk dan zon motorbak zou kosten. De winst is ook maar heel beperkt, hoeveel mensen kan je boven een locomotief laten plaatsnemen?
Dus volgens mij gaan ze dat nooit doen, al kan men zoiets later nog steeds toevoegen :wink:
pietmol

Bericht door pietmol »

jumper schreef:Hoi,

snel enkele korte vraagjes, ik hoop dat ze niet behandeld zijn in de vorige 53 pagina's, zoja, worstel ik me daar dit weekend snel even door, ik stel ze snel :)

edit: Vraag 1 verplaatst naar topic algemeen\binnenland\HLE27 Mux

2.Had de NMBS er niet beter aan gedaan bij Bombardier wat motoren in die stuurrijtuigen te stoppen? Dan konden die locs 21/27 nu vrij functioneren en zaten we nu niet zo krap bij de locs. Het enige motief om dit te doen denk ik zijn wellicht de hoge kosten van zo'n dubbeldekmotorrijtuig in aankoop..

3. En ik weet zeker dat onze Noorderburen hier antwoord op weten, In nederland zie je soms al dergelijke samenstellingen met een loc temidden een treinsamenstelling. Ik herinner me foto's hier op het forum, ik dacht met een loc van het type 1800. Heeft deze loc ook slechts aan 1 zijde zo'n koppeling? Gaat het hierbij ook om een SPECIALE koppeling? Hiermee bedoel ik dat Belgische locs standaard geen koppeling hebben, en in dat opzicht definieer ik de GF-koppeling als een "speciale" koppeling.

Alvast bedankt :)
die Hollandse MDDM, heeft wel een aantal beperkingen:
vermogen is slechts 2400 kW (tov 4700 kW voor HLE27 en zo'n 6000 kW voor HLE18)
MDDM is oncomfortabel (lawaai),
het middenste wielstel vraagt zeer veel onderhoud (middenste wielstel kan zijdelings bewegen tov de 'bak').

de NS-1800 (identiek aan railion 1600) heeft geen snelkoppeling, de NS-1700 wel (koppelbaar met MDDM). Het is de 1700 die met dubbeldecksrijtuigen gebruikt wordt.
msts.be

Bericht door msts.be »

Vandaag reden 2 tot 3 rammen van de IC N al met M6 BDx.Ik zat op trein 4515 met M6 BDx vooraan, weet niet dewelke het was en weet ook niet welke HLE27 duwde.We hadden wel 5 minuten vertraging bij aankomst in Mechelen, dat lag niet zozeer aan de M6 BDx maar wel omdat men het zo nodig moest vinden de L-trein Brussel-Antwerpen voor ons te zetten..

Eerst haalde de Benelux ons in op L27, maar uiteindelijk haalden wij hem nog in net voor aankomst in Mechelen.. :lol: Effe een wedstrijd dus.. :lol:

Verder stond ook al een nieuwe M6 BDx (met gewone koppeling) te Schaarbeek afgesteld samen met HLE2735.
Steven

Bericht door Steven »

msts de stoptrein brussel antwerpen zit altijd voor de ic N reeks 45xx, vermoedelijk had deze gewoon te veel vertraging waardoor jullie ook vertraging kregen.
super1500

Bericht door super1500 »

Steven schreef:msts de stoptrein brussel antwerpen zit altijd voor de ic N reeks 45xx, vermoedelijk had deze gewoon te veel vertraging waardoor jullie ook vertraging kregen.
en tussen Mechelen en Antwerpen rijdt die stoptrein in de weg voor IC-i. vaak moet de IC-i al tussen St kat Waver en Duffel vertragen...

waarom zetten ze die stoptrein niet gewoon op L27?
Steven

Bericht door Steven »

omdat dit met de huidige schikking van rijpaden nog niet mogelijk is, hiervoor moeten ze ook alle HKM's op die lijn (waarvoor ze uiteindelijk dient) gaan herschikken
Shrek

Bericht door Shrek »

er zijn gewoon te weinig wisselmogelijkheden tussen L25 en L27 om de schikking ideaal te maken.
2 snelle IR's moeten nu over L27 terwijl de trage stoptreintjes over L25 moeten :roll:
Stijn014

Bericht door Stijn014 »

vandaag mijn eerste stuurstand in dienst gezien in Antwerpen-centraal. Ziet er wel leuk uit zo dichtbij.
Plaats reactie