BRON: HNBDevlies wil trein naar Maastricht doen stoppen
LEUVEN - De NMBS overweegt om de IC-trein Brussel-Maastricht voortaan te laten halt houden in Leuven. Dat zegt schepen en kamerlid Carl Devlies (CD&V). Een bijkomende halte in Leuven moet de bezettingsgraad van de internationale trein optrekken.
Sinds december vorig jaar rijden er iedere dag dertien treinen heen en weer tussen Brussel en de Nederlands Limburgse provinciehoofdplaats Maastricht. Het gaat voorlopig om een proefproject van twee jaar. Als de verbinding erin slaagt voldoende reizigers te mobiliseren, blijft de lijn bestaan. Dankzij de nieuwe verbinding wordt de reistijd ingekort met veertig minuten. In een uur en twintig minuten sta je vanuit Nederland in Brussel.
Al bij de indienstname van de internationale verbinding pleitte Devlies voor een halte in Leuven.
Volgens hem wordt de groeiende regio Leuven genegeerd en worden er voor Wallonië wel inspanningen geleverd aangezien de trein halt houdt in Wezet, Bressoux en Luik.
'De trein maakt gebruik van de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik. Het is onlogisch dat Vlaanderen mee betaalt voor die lijn, maar geen enkele stopplaats krijgt. Nochtans nemen in Leuven iedere dag bijna 26.000 reizigers de trein. dat zijn er achtduizend meer dan in Luik', vindt Devlies. Toch meent Devlies dat de deur voor Leuven op een kier staat om alsnog een halte een stuk van de koek mee te pikken.
'Tijdens de piekuren telt de IC-verbinding 660 reizigers. Tijdens de daluren daalt dit aantal tot niet meer dan zeventig reizigers. Daarom denkt de NMBS eraan om de treinen tijdens de daluren te laten stoppen in Leuven. Op die manier kan Luik in de piekuren zijn geprivilegeerde verbinding met Brussel behouden, maar zou Leuven wel een bijdrage moeten leveren om die dienstverlening te rechtvaardigen', zegt Devlies kritisch.
Toch zijn er ook voordelen voor de Leuvense passagiers. Zo zouden ze voortaan kunnen gebruik maken van een rechtstreekse verbinding naar Keulen via de Thalystrein die in Luik vertrekt. Ook zouden de twee universiteitssteden Leuven en Maastricht op nauwelijk 62 minuten sporen van elkaar liggen. Dat biedt dan weer mogelijkheden voor de ontwikkeling van de kennisdriehoek Eindhoven-Leuven-Aken waarvan de KU Leuven een van de stichtende leden is.
Nog geen beslissing
Woordvoerder Hugo Stevens van de NMBS zegt dat de Belgische spoorwegenmaatschappij zeker niet tegen het voorstel is, maar stelt dat een halte in Leuven voorlopig technisch niet mogelijk is. 'Let wel, voorlopig. De halteplaats kan eventueel wel opgenomen worden in de nieuwe dienstregelingen. Maar het is te vroeg om daar duidelijkheid over te geven.' (stl)
Devlies wil trein naar Maastricht doen stoppen
Devlies wil trein naar Maastricht doen stoppen
Re: Devlies wil trein naar Maastricht doen stoppen
"technisch niet mogelijk" is grote onzin. De dienstregeling houdt al rekening met die stop, die al vanaf het begin gepland was, maar die door Luikse invloed binnen de NMBS gesneuveld is. Het is wel zo dat er momenteel zo vaak vertraging is door technische problemen dat men die extra buffertijd liever gebruikt om die vertraging in te lopen.HNB schreef:Devlies wil trein naar Maastricht doen stoppen
[...]
Woordvoerder Hugo Stevens van de NMBS zegt dat de Belgische spoorwegenmaatschappij zeker niet tegen het voorstel is, maar stelt dat een halte in Leuven voorlopig technisch niet mogelijk is. 'Let wel, voorlopig. De halteplaats kan eventueel wel opgenomen worden in de nieuwe dienstregelingen. Maar het is te vroeg om daar duidelijkheid over te geven.' (stl)
Groetjes,
Rian