Reeks 1801-1860
-
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 01 sep 2007, 20:38
- Locatie: Singapore
heb gelezen in spoorwegjournaal dat de samenstelling van de trein naar noorderkempen zal zijn: 28 - 3x I11 - 28
ze gebruiken dus 2 28'en voor dat lijntje.
hebben ze er op overschot of kan een I11 stuurstand daar niet rijden.
waarom rijden ze niet met een 13?
ze gebruiken dus 2 28'en voor dat lijntje.
hebben ze er op overschot of kan een I11 stuurstand daar niet rijden.
waarom rijden ze niet met een 13?
Laatst gewijzigd door treinbruno op 27 okt 2007, 20:47, 3 keer totaal gewijzigd.

tot op heden is in onze reglementering nergens sprake van reeks 28. wel van traxx, wij krijgen altijd een lijst der krachtvoertuigen met toegestane snelheden en lasten volgens in of buiten dienst.Shrek schreef:de 18 moet 28 zijn![]()
reeks 18 wordt de siemens Eurosprinter. reeks 28 de Traxxen van Bombardier (en eigendom van angel-trains).
reeks 28 is (nog?) niet compatibel met de I11-stuurstand dus moeten ze er 2 hebben. De derde is reserve
In de tractiewerkplaats van Antwerpen-Noord stonden ze nochtans aangeduid als 2801 - 2803.Steven schreef:tot op heden is in onze reglementering nergens sprake van reeks 28. wel van traxx, wij krijgen altijd een lijst der krachtvoertuigen met toegestane snelheden en lasten volgens in of buiten dienst.Shrek schreef:de 18 moet 28 zijn![]()
reeks 18 wordt de siemens Eurosprinter. reeks 28 de Traxxen van Bombardier (en eigendom van angel-trains).
reeks 28 is (nog?) niet compatibel met de I11-stuurstand dus moeten ze er 2 hebben. De derde is reserve

In Nederland is de eerste deels roze orange (zuurstok benelux) geschilderde gesignaleerd... ze zijn op komst voor de benelux ???Steven schreef:kan een creatieve aanduideling zijn van de maker van de bordjes?
wetende dat een meerspanningsloc begint met 1 en niet met twee zou je eerder er 1701 tot 1703 kunnen van maken of 1901 tot 1903
Het is wel degelijk 2801 tot 2803 voor de Traxxen, de nummering is aangekomen maar er nog niet op gekleefd.Steven schreef:kan een creatieve aanduideling zijn van de maker van de bordjes?
wetende dat een meerspanningsloc begint met 1 en niet met twee zou je eerder er 1701 tot 1703 kunnen van maken of 1901 tot 1903
Het lijkt er wel op alsof alle firma's de voorbije tien jaar in een wedrace verzeild zijn geraakt om de lelijkste locomotief te ontwerpen. Efficiëntie mag dan wel een noodzaak zijn, maar ik gruwel bij de esthetiek van al deze lompe dingen.ziemon schreef:of het iets over de inzet zegt, waag ik te betwijfelen, het is iig weer een stapje verder
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
dat zeiden ze waarschijnlijk ook toen die lompe diesels de prachtige stoomlocomotieven vervingenoverweg13 schreef: Het lijkt er wel op alsof alle firma's de voorbije tien jaar in een wedrace verzeild zijn geraakt om de lelijkste locomotief te ontwerpen. Efficiëntie mag dan wel een noodzaak zijn, maar ik gruwel bij de esthetiek van al deze lompe dingen.


De eerste diesels waren niet lomp, ook al zagen ze er helemaal anders uit dan de stoomlocomotieven. Bovendien werd er werk gemaakt van een creatieve schildering.Shrek schreef:dat zeiden ze waarschijnlijk ook toen die lompe diesels de prachtige stoomlocomotieven vervingen :wink: de nieuwe elocs zijn inderdaad anders, maar mooi of lelijk blijft iets persoonlijk :wink:overweg13 schreef: Het lijkt er wel op alsof alle firma's de voorbije tien jaar in een wedrace verzeild zijn geraakt om de lelijkste locomotief te ontwerpen. Efficiëntie mag dan wel een noodzaak zijn, maar ik gruwel bij de esthetiek van al deze lompe dingen.
Hetzelfde geldt voor elektrische locomotieven: reeksen 15, 16 en 18 stralen een bepaalde "persoonlijkheid" uit; zelfs de reeksen 22, 23 en 25 zijn op hun manier mooi.
Vandaag lijkt het er vooral op aan te komen alle onderdelen zo handig mogelijk in een doos samen te steken, en het doet er verder niet meer toe wat het resultaat is.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
kan het nog wel stapje erger maken, er wordt simpelweg niet meer ontworpen, je ziet het resultaat van engineers aan het werk. Esthetiek was vroeger vooral het resultaat van de uitgebreide design-afdelingen van de staatsspoorwegen zelf. Deze afdelingen bestaan nog maar nauwelijks meer. Ontwerp ligt nu voornamelijk bij de fabrikanten, welke nauwelijks vormgevers in dienst hebben die dit doen. Mocht men toch wat anders willen, zoals Skoda met de 109E, of de OBB met de Taurus, dan wordt een extern ontwerpbureau ingeschakeld.Het lijkt er wel op alsof alle firma's de voorbije tien jaar in een wedrace verzeild zijn geraakt om de lelijkste locomotief te ontwerpen. Efficiëntie mag dan wel een noodzaak zijn, maar ik gruwel bij de esthetiek van al deze lompe dingen.
Daarnaast is er een uitgebreide regelgeving welke de creativiteit beperkt. Dit natuurlijk wel om comfort en veiligheid te dienen bijvoorbeeld. Maar blijf het zeggen, het kan allemaal wel anders, vraag is vervoerders er waarde aan hechten en er extra in willen investeren....
En je kunt nog een stapje verder gaan: stel je voor dat autoconstructeurs ook zo zouden werken. Welke ongelooflijk lompe dingen zouden er ondertussen over onze wegen razen.ziemon schreef:kan het nog wel stapje erger maken, er wordt simpelweg niet meer ontworpen, je ziet het resultaat van engineers aan het werk. Esthetiek was vroeger vooral het resultaat van de uitgebreide design-afdelingen van de staatsspoorwegen zelf. Deze afdelingen bestaan nog maar nauwelijks meer. Ontwerp ligt nu voornamelijk bij de fabrikanten.Het lijkt er wel op alsof alle firma's de voorbije tien jaar in een wedrace verzeild zijn geraakt om de lelijkste locomotief te ontwerpen. Efficiëntie mag dan wel een noodzaak zijn, maar ik gruwel bij de esthetiek van al deze lompe dingen.
Daarnaast is er een uitgebreide regelgeving welke de creativiteit beperkt. Dit natuurlijk wel om comfort en veiligheid te dienen bijvoorbeeld. Maar blijf het zeggen, het kan allemaal wel anders, vraag is vervoerders er waarde aan hechten en er extra in willen investeren....
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
De autobranche is geheel anders van aard. Het aankopen van auto gaat gepaard met emotie. Men bouwt direct voor de consument. En daarom is juist design een sterk wapen om je op een bepaalde manier te presenteren en de gewenste emotie los te maken en zo meer klanten voor je te winnen.
Vormgeving is voor auto's marketingtechnisch essentieel. Bij spoorwegen is dit veel minder van belang, voor de klant, de vervoerder eigenlijk eigenlijk helemaal niet. Dit verschilt wel nog voor personen- of goederenvervoerder natuurlijk. Bij personenvervoer is comfort, design ed wel degelijk aan wapen om klanten tevreden te stellen of om zich duidelijk van andere aanbieders te onderscheiden of om de regionale/nationale identiteit te kunnen uitdragen. Bij goederenvervoer heeft design nauwelijks een meerwaarde, behalve opvallen. En goederen is de toekomst het voornaamste werkterrein van de lokomotief.
Loks moeten betrouwbaar zijn, de gewenste prestaties leveren, tegen acceptabele kosten. thats it.
Vormgeving is voor auto's marketingtechnisch essentieel. Bij spoorwegen is dit veel minder van belang, voor de klant, de vervoerder eigenlijk eigenlijk helemaal niet. Dit verschilt wel nog voor personen- of goederenvervoerder natuurlijk. Bij personenvervoer is comfort, design ed wel degelijk aan wapen om klanten tevreden te stellen of om zich duidelijk van andere aanbieders te onderscheiden of om de regionale/nationale identiteit te kunnen uitdragen. Bij goederenvervoer heeft design nauwelijks een meerwaarde, behalve opvallen. En goederen is de toekomst het voornaamste werkterrein van de lokomotief.
Loks moeten betrouwbaar zijn, de gewenste prestaties leveren, tegen acceptabele kosten. thats it.