Meisjes zijn gewaarschuwd als ze met hem gaan spotten want ze moeten zich maar een beetje bezighouden terwijl hij spot

Nieuwsblad schreef:'Anderen houden van vrouwen, ik hou van treinen'
Hans Paulus (19) verzamelt treinfoto's
'Dat geluid, dat is toch heerlijk', roept Hans Paulus(19) uit Turnhout als er weer een trein voorbij dendert. Hans is verliefd op treinen en het resultaat hangt in zijn kamer: duizend kadertjes met afbeeldingen van locomotieven. 'Een trein is als een vrouw. Je hebt knappe en minder knappe.'
'De ideale dood? Met een trein de afgrond inrijden'
'Waw, heb je die gezien', roept Hans. Gezien niet echt. In zes seconden was de trein voorbijgeraasd. Gehoord, dat wel. Hans Paulus straalt. Hij heeft een dagje vrij en is deze ochtend om zes uur opgestaan om treinen te fotograferen. Hij verzamelt treinfoto's. Een verslaving, zo blijkt, want hij kan en wil er niet mee stoppen. 'Als ik even tijd heb, dan vind je me met mijn cameratoestel langs de spoorweg.' Hans is geboren tussen de treinen, met dank aan zijn vader. 'Mijn pa fotografeerde zelf treinen en hij nam me geregeld mee. Ik weet nog dat ik de eerste keer doodsbang was. Voor een klein mannetje is een trein heel indrukwekkend hé.' Maar de angst duurde niet lang. Kleine Hans begon ook te fotograferen en op zijn vijftiende werd hij een echte treinspotter. Alle treinen wil hij op foto. Wat hij daar nu zo mooi aan vindt? Hans weet het eigenlijk zelf niet goed. 'Tja, de ene houdt van auto's, de ander van vrouwen en ik hou van treinen.'
Spottertje pesten
Terwijl hij het zegt, hoort hij een trein aankomen. Wij niet, maar Hans heeft een goed ontwikkeld treinoor. Hij vergeet ons en de wereld onmiddellijk. Alles rondom de jongeman verdwijnt, hij heeft enkel oog voor de naderende trein. Hans gaat gespannen achter zijn statief staan en neemt verschillende foto's na elkaar. 'Dat was een class66, twee blauwe locomotieven met een trein aan. Straks komt misschien ook nog de Type20. Die heeft het vermogen van 7000PK.' Hoe weet hij wanneer welke trein waar komt? 'Via via heb ik een spoorboekje gekregen met alle trajecten van de goederentreinen. Ik ken de uren uit mijn hoofd.' Hans' gsm rinkelt. 'Het was een vriend-treinbestuurder. Hij zou passeren met zijn goederentrein, maar dat is uitgesteld tot morgen.' Vinden die bestuurders dat wel zo leuk als ze een mannetje in de berm zien staan? 'Sommigen wel, die toeteren zelfs. Anderen niet en die kunnen je echt pesten. Ze zetten dan hun rode lampen op in plaats van hun witte. Zo lijkt het alsof je het achterste van een trein fotografeert. Dan is je foto mislukt hé.' Wat doet hij met de goeie foto's? 'Ik bewaar die allemaal in mapjes en de mooiste hang ik uit op mijn kamer.' Er hangen er inmiddels duizend in een kadertje aan de muur. Af en toe kijkt Hans ook nog eens op zijn computer naar zijn foto's. 'Ik geniet daar van.'
De vrouw als trein
Wat als hij ooit een vriendin heeft die er niet van houdt? 'Dan zet ik dat meisje toch buiten, denk ik.' Hans heeft ooit al eens een meisje meegenomen om te gaan treinspotten. 'Toen we aankwamen vroeg ze wat zij moest doen. Ik zei dat ze zichzelf wat moest bezig houden en dat ik foto's zou nemen. Ze vond het niet zo leuk. Nooit meer, zei ze.' Hans vindt een trein vrouwelijk. 'De ene zie ik liever dan de ander. Je hebt knappe en minder knappe. Maar hoe ouder, hoe mooier. Zeker als ze gerestaureerd zijn.' Naast treinfoto's verzamelt Hans ook modeltreintjes. En zoals bij vele jonge verzamelaars, kunnen we ook nu al raden wat Hans later wil worden. 'Ik studeer elektrische installatietechnieken en wil later machinist worden, het liefst van een goederentrein. Die komt veel vaker in het buitenland en moet niet telkens hetzelfde traject afleggen.' Hans vreest maar een ding. 'Ik hoop dat er nooit iemand voor mijn trein zal springen. Collega-treinspotters hebben al eens een zelfmoord per ongeluk gefotografeerd. Griezelig hoor.' Hans weet wel hoe hij zelf wil sterven. 'Met een trein het ravijn in rijden, dat zou wel mooi zijn.' Wilt u de treinfoto's van Hans bekijken? Surf dan naar: http://www.treinfoto2006.bravehost.com