Als er op zoveel plekken sprinters komen, neem ik aan dat de L Antwerpen - Herentals niet meer met sprinters gaat gedaan worden? Of staat het nu vast dat dat de L Antwerpen - Mol wordt, en zullen die zodoende gereden worden met mw41?Steven schreef:tussen brussel en antwerpen gaan normaal ook terug sprinters te zien zijn.
IC/IR 2008
Wordt idd verlengd tot Mol, dus zal dieseltractie moeten worden.Wover schreef:Als er op zoveel plekken sprinters komen, neem ik aan dat de L Antwerpen - Herentals niet meer met sprinters gaat gedaan worden? Of staat het nu vast dat dat de L Antwerpen - Mol wordt, en zullen die zodoende gereden worden met mw41?Steven schreef:tussen brussel en antwerpen gaan normaal ook terug sprinters te zien zijn.
Wat wij hebben opgevangen:Steven schreef:tussen brussel en antwerpen gaan normaal ook terug sprinters te zien zijn.
> IRN Essen>Jambes (vanaf 9 december beperkt tot Brussel) MS800.
> IR Antwerpen Geraardsbergen, verliest zijn stop in Weerde, Eppegem, Buda, Schaarbeek, Congres & Kapellekerk. MS Break.
> IR Antwerpen Centraal>Brussel Zuid (de 28 reeks) wordt eigenlijk nu een L trein en stopt bijkomend aan de haltes die de IR naar FGRA is kwijtgespeeld. MS 800
Ik zou dus eigenlijk niet weten welke treinen op de lijn 25 tussen FN-FBMZ er door sprinters gaan gedaan worden.
wij zouden met brussel zuid een halve dagdienst (je weet zo tussen ochtend en middag beginnen rond 11u) hebben met MX stellen (dat zijn bij mijn weten nog steeds de grafieken van sprinters) waarbij we 2 keer brussel antwerpen moeten doen.
Deze treinen gaan rijden met een 63xx treinnummer
treintjes vertrekke om xxx41 te fbmz en komen te xx54 aan te antwerpen voorziene rittijd bedraagt 1u13 minuten. 12 minuten keertijd te FN 22 te brussel zuid (met koppelen)
brussel zuid heeft er 3 diensten op (waar telkens al 2 keer heen en weer gereden zal worden)
dus dit maakt dat brussel zuid al 6 treinen heen en terug doet van deze reeks
Deze treinen gaan rijden met een 63xx treinnummer
treintjes vertrekke om xxx41 te fbmz en komen te xx54 aan te antwerpen voorziene rittijd bedraagt 1u13 minuten. 12 minuten keertijd te FN 22 te brussel zuid (met koppelen)
brussel zuid heeft er 3 diensten op (waar telkens al 2 keer heen en weer gereden zal worden)
dus dit maakt dat brussel zuid al 6 treinen heen en terug doet van deze reeks
Jaja klopt MX zijn sprinters.Steven schreef:wij zouden met brussel zuid een halve dagdienst (je weet zo tussen ochtend en middag beginnen rond 11u) hebben met MX stellen (dat zijn bij mijn weten nog steeds de grafieken van sprinters) waarbij we 2 keer brussel antwerpen moeten doen.
Deze treinen gaan rijden met een 63xx treinnummer
Als dat bij jullie in't voorontwerp zo staat, zal dat voor FN ook wel zo zijn hé.
BRON: HNBOverleg met NMBS loopt af op sisser
Burgemeesters steunen Turnhout-Manage tegen nieuwe dienstregeling
Actiecomité Turnhout-Manage is teleurgesteld na de meeting met de NMBS over de nieuwe Kempense dienstregeling. 'Van overleg was geen sprake. De aansluiting in Lier naar Herentals en Wolfstee blijft beperkt tot de spitsuren', klinkt het.
Met de invoering van de nieuwe dienstregeling vanaf december verschuift het treinverkeer op de lijn Turnhout-Lier-Brussel met een half uur.
'Pendelaars hebben 's ochtends weinig keuze. Als ze de trein van 6.05uur nemen, komen ze te vroeg aan in Brussel, die van 8.05uur is dan weer te laat. Iedereen zal dus 'moeten kiezen' voor die van 7.05uur', vreest de actiegroep bij monde van Bert Celis. 'De NMBS erkent dat de trein van 7.05uur in Turnhout en van 16.45uur in Brussel met stip de drukste zullen worden. Er zal slechts gaandeweg geëvalueerd worden hoe dat probleem opgelost kan worden.'
Geen keuze
'De duizenden pendelaars die vanuit Turnhout, Tielen, Kasterlee, Herentals, Wolfstee, Bouwel, Nijlen, Kessel, Lier, Berlaar en Heist-op-den-Berg naar Brussel moeten, hebben dus geen recht op enige keuze. Ze moeten zich schikken naar de slechte oplossing van de NMBS, ongeacht de werktijden, openingstijden van kinderopvang en school en aansluitende buslijnen. Als kers op de taart zullen ook de aansluitingen naar Berlaar, Melkouwen en Heist-op-den-Berg in Lier niet langer bestaan', zegt Celis.
De wachttijd zal oplopen tot meer dan twintig minuten. 'De NMBS kon enkel beloven dat er tijdens de ochtend minstens één piekuurtrein toch een betere aansluiting zou geven. Buiten de spitsuren zal er vanuit Lier ook geen aansluiting meer zijn naar Kessel, Nijlen, Bouwel en Wolfstee. De wachttijd bedraagt dan dertig minuten', legt Celis uit.
Burgemeesters Jan Peeters (Herentals), Marcel Hendrickx (Turnhout), Ward Kennes (Kasterlee) en Herman Wouters (Grobbendonk) hebben eerder hun steun voor het actiecomité al uitgesproken. Vandaag hebben ook Luc Vleugels (Heist-op-den-Berg), Walter Horemans (Berlaar) en Paul Verbeeck (Nijlen) zich daarbij aangesloten.
'Met de zware impact van deze dienstregeling zijn we niet gediend', zegt Verbeeck. 'In het verleden hebben we nog brieven gestuurd naar de NMBS en dat heeft toch iets uitgehaald. Ik zal dit probleem voorleggen op het schepencollege maandag. Voorlopig zal elk gemeentebestuur apart reageren, maar de dienstregeling komt in december zeker ter sprake op de conferentie van Kempense burgemeesters', belooft de Nijlense burgemeester. Ook de actiegroep zal zich de komende dagen bezinnen en bevraagt zijn 450leden.
http://www.turnhoutmanage.be
Sarah Schoeters
Dag,
Ongelooflijk toch hoe iedereen voortaan zelf zijn dienstregeling zou willen bepalen. Voor een trein die een traject aflegt van 80 km lijkt er maar één punt belangrijk te zijn: Turnhout. Dat een dienstregeling in een geheel moet passen is absoluut onbelangrijk, als je zelf maar goed bediend wordt. Dat vele anderen misschien voordeel kunnen halen uit een nieuwe dienstregeling, ook als je zelf moet inbinden, is een redenering uit een ander tijdvak, misschien zelfs uit een andere wereld.
On deze geïndividualiseerde wereld wordt het stilaan onmogelijk om nog collectieve voorzieningen uit te bouwen. Die botsen nl. altijd wel ergens met het privé-belang.
Ongelooflijk toch hoe iedereen voortaan zelf zijn dienstregeling zou willen bepalen. Voor een trein die een traject aflegt van 80 km lijkt er maar één punt belangrijk te zijn: Turnhout. Dat een dienstregeling in een geheel moet passen is absoluut onbelangrijk, als je zelf maar goed bediend wordt. Dat vele anderen misschien voordeel kunnen halen uit een nieuwe dienstregeling, ook als je zelf moet inbinden, is een redenering uit een ander tijdvak, misschien zelfs uit een andere wereld.
On deze geïndividualiseerde wereld wordt het stilaan onmogelijk om nog collectieve voorzieningen uit te bouwen. Die botsen nl. altijd wel ergens met het privé-belang.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ik heb eerlijk gezegd ook niet veel begrip meer voor de acties van turnhoutmanage...
Ze wilden comfortabelere rijtuigen ipv klassiekjes > ze kregen breaks. Dat was te weinig > ze kregen M5'en en M6'en. Ze hadden geen trein naar Antwerpen > die krijgen ze nu.
En dan nog durven klagen, ze mogen al blij zijn dat ze uberhaupt een trein naar Brussel hebben, wat eigenlijk niet echt heel evident is...
Bovendien denk ik dat er alternatieven genoeg zullen zijn: Nu komen er dus twee treinen per uur, eentje naar Antwerpen en eentje naar Brussel. Waarschijnlijk zal die naar Antwerpen in Antwerpen ook wel aansluiting geven naar Brussel. Dat neemt dan misschien een kwartier tot een half uur langer in beslag, maar je bent dan misschien wel op een aanvaardbaarder uur ter plaatse.
Daarnaast kan je ook met een bus of eigen vervoer naar Geel of Herentals rijden, en daar de IR e Neerpelt - Antwerpen nemen die ook aansluiting geeft naar Brussel.
Het spoorverkeer in de kempen is verre van perfect, maar met wat we van infrastructuur hebben, wordt in mijn ogen het beste gedaan dat mogelijk is. We hebben eigenlijk maar één grote lijn, L15, en daar rijden vanaf december 1 IC, 2 IR's en 1 stoptrein over...
Ze wilden comfortabelere rijtuigen ipv klassiekjes > ze kregen breaks. Dat was te weinig > ze kregen M5'en en M6'en. Ze hadden geen trein naar Antwerpen > die krijgen ze nu.
En dan nog durven klagen, ze mogen al blij zijn dat ze uberhaupt een trein naar Brussel hebben, wat eigenlijk niet echt heel evident is...
Bovendien denk ik dat er alternatieven genoeg zullen zijn: Nu komen er dus twee treinen per uur, eentje naar Antwerpen en eentje naar Brussel. Waarschijnlijk zal die naar Antwerpen in Antwerpen ook wel aansluiting geven naar Brussel. Dat neemt dan misschien een kwartier tot een half uur langer in beslag, maar je bent dan misschien wel op een aanvaardbaarder uur ter plaatse.
Daarnaast kan je ook met een bus of eigen vervoer naar Geel of Herentals rijden, en daar de IR e Neerpelt - Antwerpen nemen die ook aansluiting geeft naar Brussel.
Het spoorverkeer in de kempen is verre van perfect, maar met wat we van infrastructuur hebben, wordt in mijn ogen het beste gedaan dat mogelijk is. We hebben eigenlijk maar één grote lijn, L15, en daar rijden vanaf december 1 IC, 2 IR's en 1 stoptrein over...
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 10:39
- Locatie: Turnhout
Ik ben misschien niet altijd even akkoord met deze actiegroep, maar de reactie van de NMBS is ook ondermaats. Vorig jaar beloofde de NMBS overleg met de actiegroep. Een mededeling van een nieuwe dienstregeling is geen overleg.
Turnhout mag ook niet tevreden zijn met deze nieuwe dienstregeling. Het is een goede stap, maar geen eindpunt. Een spoorverdubbeling tussen Herentals en Turnhout is een absolute noodzaak. De agglomeratie Turnhout telt 80.000 inwoners en wordt momenteel bediend door één station met één trein per uur. Een verdubbeling is natuurlijk beter, maar nog niet genoeg.
Ook de capaciteit op de lijn is vaak belachelijk. Tijdens de spits dubbeldekkers (zeer goed), maar daarbuiten één break. Behoorlijk weinig en vaak onvoldoende.
De NMBS had tenminste kunnen bekijken of een oplossing mogelijk was mits een bijkomende P-trein tussen Lier en Mechelen. Deze korte verbinding zou een daadwerkelijk alternatief kunnen bieden.
Turnhout mag ook niet tevreden zijn met deze nieuwe dienstregeling. Het is een goede stap, maar geen eindpunt. Een spoorverdubbeling tussen Herentals en Turnhout is een absolute noodzaak. De agglomeratie Turnhout telt 80.000 inwoners en wordt momenteel bediend door één station met één trein per uur. Een verdubbeling is natuurlijk beter, maar nog niet genoeg.
Ook de capaciteit op de lijn is vaak belachelijk. Tijdens de spits dubbeldekkers (zeer goed), maar daarbuiten één break. Behoorlijk weinig en vaak onvoldoende.
De NMBS had tenminste kunnen bekijken of een oplossing mogelijk was mits een bijkomende P-trein tussen Lier en Mechelen. Deze korte verbinding zou een daadwerkelijk alternatief kunnen bieden.
B-Reizigers heeft dat geprobeerd, maar het voorstel is afgewezen door Infrabel, omdat er in Lier op het gewenste moment geen perroncapaciteit zou zijn.bartolomew schreef: De NMBS had tenminste kunnen bekijken of een oplossing mogelijk was mits een bijkomende P-trein tussen Lier en Mechelen. Deze korte verbinding zou een daadwerkelijk alternatief kunnen bieden.
Ik zou hier als Kempenaar heel boos om kunnen worden. Wat is dit nu voor uitlating? De Kempen moeten gewoon goed verbonden worden met Brussel. Jullie willen toch dat mensen de auto laten staan?Wover schreef:En dan nog durven klagen, ze mogen al blij zijn dat ze uberhaupt een trein naar Brussel hebben, wat eigenlijk niet echt heel evident is...

Niet waar, het duurt 70 minuten om naar Brussel te gaan door de week, in het weekend 90 minuten. Als je de trein van half acht pakt, ben je dus om negen uur aan het station i.p.v. kwart voor negen (waardoor je een kwartier kunt stappen naar je kippenhok cq. kantoor)Wover schreef:Bovendien denk ik dat er alternatieven genoeg zullen zijn: Nu komen er dus twee treinen per uur, eentje naar Antwerpen en eentje naar Brussel. Waarschijnlijk zal die naar Antwerpen in Antwerpen ook wel aansluiting geven naar Brussel. Dat neemt dan misschien een kwartier tot een half uur langer in beslag, maar je bent dan misschien wel op een aanvaardbaarder uur ter plaatse.
Die bus duurt te lang en is overbezet 's morgens door het lokale verkeer. Bovendien wil men minder overstappen i.p.v. meer, ik ben het niet eens met jou.Wover schreef:Daarnaast kan je ook met een bus of eigen vervoer naar Geel of Herentals rijden, en daar de IR e Neerpelt - Antwerpen nemen die ook aansluiting geeft naar Brussel.
Nu hebben we:Wover schreef:Het spoorverkeer in de kempen is verre van perfect, maar met wat we van infrastructuur hebben, wordt in mijn ogen het beste gedaan dat mogelijk is. We hebben eigenlijk maar één grote lijn, L15, en daar rijden vanaf december 1 IC, 2 IR's en 1 stoptrein over...
door de week: IR e Antwerpen - Neerpelt/Hasselt; L Antwerpen - Leuven; L Antwerpen - Herentals; IR g Brussel - Turnhout; IR c Antwerpen - Liège
in het weekend: IR e Antwerpen - Neerpelt(/Hasselt slechts om de twee uur); L Antwerpen - Leuven; IR c Antwerpen - Liège; IR g Antwerpen - Turnhout (lijkt meer op een stoptrein Antwerpen - Herentals met verlenging tot Turnhout).
Zeg me: what will be the difference?
Dank jebartolomew schreef:Ik ben misschien niet altijd even akkoord met deze actiegroep, maar de reactie van de NMBS is ook ondermaats. Vorig jaar beloofde de NMBS overleg met de actiegroep. Een mededeling van een nieuwe dienstregeling is geen overleg.
Turnhout mag ook niet tevreden zijn met deze nieuwe dienstregeling. Het is een goede stap, maar geen eindpunt. Een spoorverdubbeling tussen Herentals en Turnhout is een absolute noodzaak. De agglomeratie Turnhout telt 80.000 inwoners en wordt momenteel bediend door één station met één trein per uur. Een verdubbeling is natuurlijk beter, maar nog niet genoeg.
Ook de capaciteit op de lijn is vaak belachelijk. Tijdens de spits dubbeldekkers (zeer goed), maar daarbuiten één break. Behoorlijk weinig en vaak onvoldoende.
De NMBS had tenminste kunnen bekijken of een oplossing mogelijk was mits een bijkomende P-trein tussen Lier en Mechelen. Deze korte verbinding zou een daadwerkelijk alternatief kunnen bieden.

Die P-trein zou een trein Neerpelt - Brussel kunnen worden om later (over enkele jaren) te kunnen uitbreiden tot een volwaardige IR of IC-verbinding.

Man, van welke eeuw komt u? U haalt heel het huidige systeem van belangenorganisaties door de grond. Neen, Brussel bepaalt wat goed is voor u!overweg13 schreef:Dag,
Ongelooflijk toch hoe iedereen voortaan zelf zijn dienstregeling zou willen bepalen. Voor een trein die een traject aflegt van 80 km lijkt er maar één punt belangrijk te zijn: Turnhout. Dat een dienstregeling in een geheel moet passen is absoluut onbelangrijk, als je zelf maar goed bediend wordt. Dat vele anderen misschien voordeel kunnen halen uit een nieuwe dienstregeling, ook als je zelf moet inbinden, is een redenering uit een ander tijdvak, misschien zelfs uit een andere wereld.
On deze geïndividualiseerde wereld wordt het stilaan onmogelijk om nog collectieve voorzieningen uit te bouwen. Die botsen nl. altijd wel ergens met het privé-belang.

Dat tijdperk is gedaan, zeker wat mij betreft.

Ik kom uit een eeuw waarin men opgestoken, gloeiende middenvingers nog niet als avatar gebruikte. En eigenlijk zou ik het liefst geen woorden meer aan U vuil maken, maar U moet leren lezen wat er staat. Als belangengroeperingen (o.a.) dienstregelingen moeten bepalen, dan vindt U altijd wel een tweede belangengroepering die net het tegenovergestelde wil.Gregske schreef:Man, van welke eeuw komt u? U haalt heel het huidige systeem van belangenorganisaties door de grond. Neen, Brussel bepaalt wat goed is voor u! :roll:
Dat tijdperk is gedaan, zeker wat mij betreft. 8)
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Niet te persoonlijk worden, aub. Laat ons liever de discussie ten gronde voeren. En al zou ik het niet zo sterk verwoorden als Greg, in deze heeft hij geen ongelijk. De pendel uit Turnhout en omgeving naar Brussel is behoorlijk sterk, en de dienstregeling in de ochtend- en avondspits is gewoonweg ondermaats. Ik vind wel het spijtig dat turnhoutmanage.be niet bij de BTTB is komen aankloppen, en cavalier seul wil spelen. Samen stonden ze wellicht sterker. BTTB heeft trouwens wellicht betere contacten om dienstregelingsperikelen te bespreken, en eerder te bespreken.