groentje schreef:Is het eigenlijk al geprobeerd? Om creatiever uit de hoek te komen, bedoel ik? In mijn handboek actievoeren staat eerst onderhandelen. Daarna een sensibiliseringsactie, het informeren van de betrokken partijen (inclusief de reizigers!). Als iedereen is overtuigd, probeer je een manifestatie, om te tonen dat je heel wat volk kan mobiliseren. En als laatste redmiddel grijp je naar staken.
Ik heb soms de indruk dat de vakbonden bang zijn van hun achterban, ik heb immers niet de indruk behoorlijk te zijn ingelicht over het waarom van deze staking ("jullie zijn toch te stom om dat te begrijpen"), noch heb ik de spoorvakbonden de laatste tijd nog zien proberen om eens echt volk op straat te krijgen ("zie dat we maar 5 man en een paardenkop bijeenkrijgen?"). Dat men dan maar naar een staking grijpt, lijkt me dan ook eerder een gemakkelijkheidsoplossing, intellectuele luiheid, zelfs, vanwege de vakbondstop.
Elk zijn visie, maar ik geloof niet in sprookjes. Het is een vies gegeven, ik weet het, maar uiteindelijk kun je maar mensen overtuigen als je in hun portemonnee zit; Point final. Al die rest vind ik -met alle respect hoor- blablabla
Groeten
In dit geval is de spoorvakbond bezig zich te vervreemden van de zusterorganisaties. Terwijl het toch een ingreep is tegen het stakingsrecht, en je hen toch mee zou moeten kunnen krijgen ("wat bij ons komt, kan ook bij jullie komen"), jagen ze de andere vakbondscentrales tegen zich in het harnas. Het zijn immers hun leden die de scherven mogen oprapen van deze syndicale non-actie, doordat zij, door nog maar eens te laat te komen, bedreigd worden door ontslag. Wat een reclame voor de vakbonden...
ACOD Spoor staakt een uur lang op 26/10
Gisterenavond was Descheemaecker afgedaald uit de ivoren torens van de Hallepoortlaan en kwam persoonlijk kijken in Brussel-Zuid.
Hij stelde vast dat iedereen zou thuisgeraken,weliswaar met vertraging, een briljante uitspraak zoals we van hem gewoon zijn.
Vervolgens keerde hij huiswaarts, waarschijnlijk niet met de trein.
Digneffe had blijkbaar het ganse land doorkruist per trein om voor alle tv-camera's de showman uit te hangen. Hij waarschuwde nog eens dat er harde acties zullen volgen als men nog denkt aan minimale dienstverlening.
Ik zal het maar niet hebben over alle scheldwoorden die ik heb gehoord op de perrons over 'die vuile socialisten'.
Zelf ben ik 's morgens zonder vertraging toegekomen in Mechelen (nog nooit gebeurd in 10 jaar) en 's avonds met maar 15 minuten vertraging (dit is niet meer dan op een gewone weekdag).
Van alle chaos, overvolle treinen, onveilige toestanden, kinderen die op verkeerde treinen stappen en meer van die onheilstijdingen die Digneffe had aangekondigd heb ik dus niets gemerkt.
Hij stelde vast dat iedereen zou thuisgeraken,weliswaar met vertraging, een briljante uitspraak zoals we van hem gewoon zijn.
Vervolgens keerde hij huiswaarts, waarschijnlijk niet met de trein.
Digneffe had blijkbaar het ganse land doorkruist per trein om voor alle tv-camera's de showman uit te hangen. Hij waarschuwde nog eens dat er harde acties zullen volgen als men nog denkt aan minimale dienstverlening.
Ik zal het maar niet hebben over alle scheldwoorden die ik heb gehoord op de perrons over 'die vuile socialisten'.
Zelf ben ik 's morgens zonder vertraging toegekomen in Mechelen (nog nooit gebeurd in 10 jaar) en 's avonds met maar 15 minuten vertraging (dit is niet meer dan op een gewone weekdag).
Van alle chaos, overvolle treinen, onveilige toestanden, kinderen die op verkeerde treinen stappen en meer van die onheilstijdingen die Digneffe had aangekondigd heb ik dus niets gemerkt.
Ik had een mail gestuurd naar het ACOD om mijn ongenoegen over hun actie te uiten. En ik heb een reactie gekregen, weliswaar geen persoonlijke:
Beste Reiziger,
Ik wil je alvast toch bedanken voor je feedback.
Mag ik je er toch even attent opmaken dat mijn job inhoudt onze duizenden leden aangesloten bij de acod spoor door dik en dun te verdedigen en ervoor te zorgen dat ze in de best mogelijke werkomstandigheden hun job kunnen uitoefenen. Daar profiteert u als reiziger later ook maximaal van.
Ik kan begrip opbrengen voor het feit dat u acties van ons maar matig kan apprecieren, die acties zijn er dan ook niet om het leven aangenamer te maken, net integendeel.
Wij willen wel ten alle prijzen vermijden dat reizigers er het slachtoffer van worden. Wij willen ook graag dat iedereen die naar zijn werk vertrekt ook terug thuisraakt. Wij maken er dan ook een punt van om onze acties goed op voorhand te communiceren zodat iedereen op de hoogte is en tijdig kan anticiperen. Mensen pesten staat hoegenaamd niet op onze agenda.
Wij moeten iets doen, verkregen rechten waarvoor decennia lang gevochten is, zijn immers in gevaar. De praatjes die door politici verkondigd worden over de minimale dienstverlening slaan nergens op. Hebben zij trouwens zoveel recht van spreken? Ze slagen er na 140 dagen nog altijd niet om een regering op poten te zetten. Net die mensen die de mond vol hadden enkele maanden geleden over het zogenaamd "Goed bestuur" ??
Maar to the point:
Minimale dienstverlening betekent gevaarlijke toestanden.
Zou u het misschien leuk vinden niet te weten wanneer u naar huis gaat kunnen? Dat u misschien toch niet op de trein geraakt die eindelijk komt aanrijden omdat die al overvol zit. Overvolle perrons, trekken en duwen aan de deur? Uiteindelijk toch niet meer thuisgeraken. Risico's nemen om de trein te nemen (nochtans een erg veilig transportmiddel) terwijl niet alle posten voldoende bemand zijn om een trein veilig zijn traject te laten afleggen? Ik weet niet hoe het met u zit, ik zou dan liever op voorhand weten dat er geen treinen zullen rijden om desbetreffend de nodige maatregelen te kunnen nemen. Dan wist ik ten minste waar ik aan toe was.
Niemand is voor acties, zelfs de vakbonden niet, maar soms zijn ze gewoon nodig. U zou eens moeten weten hoeveel er gesproken wordt met de verantwoordelijken vooraleer er tot dit middel wordt overgegaan.
Dat wou ik u toch graag nog even meegeven.
Vriendelijke groeten,
Jos Digneffe
Voorzitter ACOD Spoor Vlaanderen
Jos Digneffe was zondag ook in Zevende Dag.
Hij zei onder andere dat het al jaren geleden was dat men nog had gestaakt bij de NMBS.
Blijkbaar zijn alle stakingen die niet door het ACOD worden georganiseerd geen stakingen, rare redenering is dat.
Nochtans is het gevolg voor de reizigers elke keer hetzelfde.
Hij zei onder andere dat het al jaren geleden was dat men nog had gestaakt bij de NMBS.
Blijkbaar zijn alle stakingen die niet door het ACOD worden georganiseerd geen stakingen, rare redenering is dat.
Nochtans is het gevolg voor de reizigers elke keer hetzelfde.
Blijkbaar heeft Infrabel ook gestaakt? Zelfs tot in de seinhuizen?
BRON: HNBMinder treinen door spoorstaking
LEUVEN/AARSCHOT/LANDEN - De gevolgen van de verspreide staking van het spoorwegpersoneel bereikten pas in de late namiddag de stations in Oost-Brabant. De reizigers richting Leuven moesten het met minder treinen stellen dan gebruikelijk.
De seingevers van Blok9 in het station van Leuven legden gisteren omstreeks 13uur het werk een uur lang neer. In Aarschot volgden hun collega's dat voorbeeld. In Landen ging het om een handvol stakende treinbegeleiders.
De directe impact van de staking was beperkt. Na een vrijwel vlekkeloze ochtendspits bleven ook in de namiddag chaotische toestanden uit in de stations in de regio. Toch zijn volgens secretaris Benny Willems van de socialistische spoorvakbond ACOD de gevolgen van de staking groter dan de reiziger kan zien. 'Er heerst momenteel met een minimumbezetting in het seinhuis. Normaal werken daar zeven mensen, nu maar drie. Ik vrees voor de veiligheid van de spoorgebruikers', zegt hij. Pas in de avondspits begonnen de problemen elders in het land pas echt door te sijpelen naar Leuven. 'Het is logisch dat we pas in de namiddag het sneeuwbaleffect voelen', zegt Willems.
Uitschieter
Frédéric Petit, de woordvoerder van Infrabel, spreekt dat gedeeltelijk tegen. 'Er zijn inderdaad verschillende treinen afgelast en er waren vertragingen van ongeveer vijftien of twintig minuten. Een enkele uitschieter was ook mogelijk. Maar het belangrijkste is dat de veiligheid van de reizigers op geen enkel moment in gedrang is gekomen', zegt hij.
De gevolgen van de actie waren nog de hele avond voelbaar. De vakbond staakte tegen de plannen van de regeringsonderhandelaars. Zij willen dat er in de toekomst een minimumdienstverlening is bij stakingen. Volgens de vakbond zou ook de veiligheid van de reizigers niet gegarandeerd kunnen worden bij een minimumdienstverlening. Ook in de toekomst zijn acties niet uitgesloten. (stl)
Beste KB,KB schreef:Ik had een mail gestuurd naar het ACOD om mijn ongenoegen over hun actie te uiten. En ik heb een reactie gekregen, weliswaar geen persoonlijke:Beste Reiziger,
...
Mails zijn persoonlijk, pas wel een beetje op met het publiceren van deze antwoorden. Ik hoop niet dat er onder of boven de mail in kleine lettertjes stond dat publicatie van deze mail strafbaar is.

Gregske schreef:Mails zijn persoonlijk, pas wel een beetje op met het publiceren van deze antwoorden. Ik hoop niet dat er onder of boven de mail in kleine lettertjes stond dat publicatie van deze mail strafbaar is.
reageren op deze post is strafbaar
Zou leuk zijn he, als de wereld zo in elkaar stak


Er waren geen kleine lettertjes en de mail zag er niet al te persoonlijk uit. Eigenlijk stond er in de mail niks, wat ik hier geplakt heb, stond in de bijlage (een Word-document). En ik denk niet dat dhr. Digneffe veel problemen heeft met de publicatie hiervan. Als hij dat toch heeft: ik weet hoe ik kan deleten ...Gregske schreef:Beste KB,KB schreef:Ik had een mail gestuurd naar het ACOD om mijn ongenoegen over hun actie te uiten. En ik heb een reactie gekregen, weliswaar geen persoonlijke:Beste Reiziger,
...
Mails zijn persoonlijk, pas wel een beetje op met het publiceren van deze antwoorden. Ik hoop niet dat er onder of boven de mail in kleine lettertjes stond dat publicatie van deze mail strafbaar is.
Ik heb al wel vaker mails gehad waar een hele onleesbare tekst in kleine letters vermeldde dat publicatie van die e-mail verboden was.Fles schreef:Gregske schreef:Mails zijn persoonlijk, pas wel een beetje op met het publiceren van deze antwoorden. Ik hoop niet dat er onder of boven de mail in kleine lettertjes stond dat publicatie van deze mail strafbaar is.
reageren op deze post is strafbaar
Zou leuk zijn he, als de wereld zo in elkaar stakMaar op zich heb je wel gelijk, met PERSOONLIJKE mails. Zoeen default copy-paste verhaal waarvan je mag aannemen dat het naar duizenden klagende reizigers gestuurd is, mwoaaa
Zo heb je ook wel eens productiegeheimen. Je kunt er tegen zijn, maar als je die wetgeving schendt, ben je morgen nog niet klaar met die firma's.