BRON: GVANieuwe kaarten zonder magneetstrook kosten De Lijn minder
Vanaf januari 2008 krijgen 65-plussers en personen met een handicap een nieuwe gratis buskaart voor De Lijn. Het gaat om kaarten zonder magneetstrook, die niet meer bij elke rit moeten geregistreerd worden. Aan de verzending van de nieuwe buskaart is een kostprijs verbonden, maar tegelijk kan De Lijn met de nieuwe kaarten besparen. Zo blijkt uit een antwoord van Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (sp.a) op een schriftelijke vraag van Open Vld-politica Annick De Ridder.
Eind 2007 vervallen de huidige gratis kaarten voor 65-plussers en personen met een handicap. De Lijn voorziet daarom een éénmalige zending van 1,2 miljoen nieuwe kaarten. De komende drie jaar zullen, via maandelijkse updates van de nieuwe rechthebbenden, nog eens naar schatting 180.000 nieuwe kaarten verstuurd worden. Volgens minister Van Brempt kost die verzending (volgens de huidige tarieven) in totaal bijna 344.000 euro.
Maar omdat de nieuw kaart geen magneetstrook meer bevat die bij elke busrit moet ontwaard (geregistreerd) worden, betekenen de nieuwe kaarten ook een kostenbesparing. Zo is de aanmaak van een kaart een stuk goedkoper (19,92 euro per 1.000) en is ook de handeling bij het versturen en het coderen van de kaarten goedkoper (27 euro per 1.000). Volgens De Lijn gaat het om een besparing van bijna 65.000 euro.
Nieuwe kaarten zonder magneetstrook kosten De Lijn minder
Nieuwe kaarten zonder magneetstrook kosten De Lijn minder
Dat weet De Lijn ook niet bij Buzzy- en Omnipassers. Zij worden gerekend aan x aantal verplaatsingen per jaar. Als ik me niet vergis, was x redelijk groot. Ik denk niet dat het missen van deze exacte informatie opweegt tegen de tijdswinst.Patrick schreef:Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).
Veel bestuurders zeiden al tegen de 65+ers dat ze niet moesten afstempelen.
Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
Dus het afschaffen van dat afstempelen is inderdaad een vooruitgang.
BDJ
Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
Dus het afschaffen van dat afstempelen is inderdaad een vooruitgang.
BDJ
Wat lezen we hier?Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
De datacassette moet vóór aanvang dienst ingelezen worden en na het beëindigen van de dienst uitgelezen worden in de apparatuur van de stelplaats, bijna elke cassette wordt dagelijks gebruikt!
Op de einde-dienstkaarten komen deze gegevens niet voor.
Niet om tegendraads te doen hoor maar om gewoon correct te zijn.
Ik doe dat elke werkdag

Maar nu meer dan de helft ze niet MOET gebruiken is dat puur bezigheidsterapie.... wat kan men er nog uit leren ???dekooiker schreef:Wat lezen we hier?Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
De datacassette moet vóór aanvang dienst ingelezen worden en na het beëindigen van de dienst uitgelezen worden in de apparatuur van de stelplaats, bijna elke cassette wordt dagelijks gebruikt!
Op de einde-dienstkaarten komen deze gegevens niet voor.
Niet om tegendraads te doen hoor maar om gewoon correct te zijn.
Ik doe dat elke werkdag
Nog steeds opgenomen in de reizigersvoorwaarden dat elk magnetisch vervoerbewijs ontwaard dient te worden.
Ikzelf ben ook houder van zo'n ding en het is een pak handiger gewoon iets te laten zien.
Dat doe ik dan met mijn vrijverkeerkaart
Op marktdagen zal het echt wel sneller gaan als die oudjes hun kaart niet meer uit hun boodschappentas (helemaal onderaan, dat spreekt voor zich) moeten vissen.
Ikzelf ben ook houder van zo'n ding en het is een pak handiger gewoon iets te laten zien.
Dat doe ik dan met mijn vrijverkeerkaart

Op marktdagen zal het echt wel sneller gaan als die oudjes hun kaart niet meer uit hun boodschappentas (helemaal onderaan, dat spreekt voor zich) moeten vissen.
Ahum... het is wel de bedoeling dat alle datacassettes dagelijks worden uitgelezendekooiker schreef:Wat lezen we hier?Die ProData's worden toch niet zo vaak uitgelezen. De financiële gegevens per rit worden telkens door de bestuurder afgedrukt op het einde van de dienst (cfr. Kusttram, telkens bij aankomst in Oostende).
De datacassette moet vóór aanvang dienst ingelezen worden en na het beëindigen van de dienst uitgelezen worden in de apparatuur van de stelplaats, bijna elke cassette wordt dagelijks gebruikt!
Op de einde-dienstkaarten komen deze gegevens niet voor.
Niet om tegendraads te doen hoor maar om gewoon correct te zijn.
Ik doe dat elke werkdag

Trouwens, niet alleen ontwaardingen en verkopen worden geregistreerd...
Lang niet alle mogelijkheden van de software worden effectief gebruikt maar met de nieuwe boordcomputers die op komst zijn, zal dat snel veranderen. Dan gaan we bijvoorbeeld echt op halteniveau kunnen werken.
groeten
thejay
Het verplaatsingsgedrag kan je ook door middel van steekproeven in kaart brengen. Daar is een ingewikkeld systeem zoals dat van Pro Data niet voor nodig. Ik heb dat Pro Data systeem altijd al overkill gevonden, en voor zover ik weet wordt het buiten België dan ook nauwelijks toegepast.Patrick schreef:Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).
Plus, nu kan men makkelijk elk jaar een record vestigen, wordt toch maar in Excel berekend... een (geschat) ritje per maand meer per+65jarige en BINGO......K V B schreef:Het verplaatsingsgedrag kan je ook door middel van steekproeven in kaart brengen. Daar is een ingewikkeld systeem zoals dat van Pro Data niet voor nodig. Ik heb dat Pro Data systeem altijd al overkill gevonden, en voor zover ik weet wordt het buiten België dan ook nauwelijks toegepast.Patrick schreef:Zijn ze dan niet meer geïnteresseerd in het aantal "oudjes" dat bus/tram werkelijk gebruikt voor verplaatsingen? Bij de NMBS zouden ze dat toch wel weten aangezien je telkens naar het loket moet (of ticket via web koopt).