gebruik tramlijn 5 of 6

Smalspoor, tram en light-rail in België

Gebruikt u of gaat u gebruik maken van tramlijn 5 of 6.

Ik gebruik tramlijn 5
2
10%
Ik ga tramlijn 5 in de toekomst gebruiken.
2
10%
Ik ga tramlijn 6 gebruiken.
6
30%
Ik ga geen van de twee te gebruiken.
10
50%
 
Totaal aantal stemmen: 20

Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

op sommige plaatsen ligt er in de antwerpse premetro al een 3de rail op normaalspoor, op andere plaatsen zijn de dwarsliggers er al op voorzien. Dus wie weet komt er ooit zo'n echt metronetwerk :P
RV1428

Bericht door RV1428 »

Shrek schreef:op sommige plaatsen ligt er in de antwerpse premetro al een 3de rail op normaalspoor, op andere plaatsen zijn de dwarsliggers er al op voorzien. Dus wie weet komt er ooit zo'n echt metronetwerk :P
Dat zou fantastisch zijn :!: :!: :!: :!:
Enig idee waar dat zou kunnen zijn in de spookpremetro misschien :?:
Wover

Bericht door Wover »

Een derderailsysteem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak, dus ik zie niet in waarom ze heel het netwerk zouden uitrusten met een derderailsysteem...
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
RV1428

Bericht door RV1428 »

Dietrich schreef:
Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomend
bijvoorbeeld Madrid:
Afbeelding Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

Wover schreef:Een derderailsysteem lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak, dus ik zie niet in waarom ze heel het netwerk zouden uitrusten met een derderailsysteem...
ik bedoel een 3de rail die niet onder spanning staat en 1435 mm van de andere rail ligt :wink:
ik dacht dat aan de lijn richting sportpaleis gezien te hebben. In station diamant ligt de rail er niet maar zijn de dwarsliggers er wel op voorzien :P
Wover

Bericht door Wover »

RV1428 schreef:
Dietrich schreef:
Wover schreef:Er zijn evengoed metrostellen met pantografen op het dak
Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomend
bijvoorbeeld Madrid:

Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
Of Rome:

http://nl.youtube.com/watch?v=B0Y8joQxiLs
http://nl.youtube.com/watch?v=lsObTSpl2OU
http://nl.youtube.com/watch?v=OP8QNei0f-4
http://nl.youtube.com/watch?v=Zrs_xqd4WIo

De stellen die daar op de A-lijn rijden vind ik de beste waar ik ooit heb ingezeten, qua uitzicht dan toch, comfort is bijna in elke metro hetzelfde.
RV1428

Bericht door RV1428 »

Wover schreef:
RV1428 schreef:
Dietrich schreef: Dit noemen ze premetrolijnen en zijn dus gewoon trams (of vallen onder die noemer).
Er bestaan metrostellen met een pantograaf, maar dat is niet veel voorkomend
bijvoorbeeld Madrid:

Dat er normaalspoor aangelegd wordt zou kunnen wijzen op de bouw van een metro (of een vroegere poging).
Of Rome:

http://nl.youtube.com/watch?v=B0Y8joQxiLs
http://nl.youtube.com/watch?v=lsObTSpl2OU
http://nl.youtube.com/watch?v=OP8QNei0f-4
http://nl.youtube.com/watch?v=Zrs_xqd4WIo

De stellen die daar op de A-lijn rijden vind ik de beste waar ik ooit heb ingezeten, qua uitzicht dan toch, comfort is bijna in elke metro hetzelfde.
De stellen van de A lijn zijn proper en modern, maar die van lijn B in video 1 en 3 :?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Zou het niet kunnen dat de lijnen in die twee steden vroeger bedoeld waren voor premetro (dus trams)? Wat is er trouwens het goedkoopste systeem, derde rail of draad? Dacht dat het probleem van derde rail vooral lag bij de veiligheid, daarom dat men deze amper toepast in de buitenlucht.
RV1428

Bericht door RV1428 »

Dietrich schreef:Zou het niet kunnen dat de lijnen in die twee steden vroeger bedoeld waren voor premetro (dus trams)? Wat is er trouwens het goedkoopste systeem, derde rail of draad? Dacht dat het probleem van derde rail vooral lag bij de veiligheid, daarom dat men deze amper toepast in de buitenlucht.
Derde rail is goedkooper dan bovenleiding maar zoals je zegt gevaarlijker zeker in buitenlucht. De tunnels met bovenleiding zijn gebouwd om er meteen metrotreinen door te laten rijden.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Dan moet er toch een reden zijn geweest om bovenleiding te hangen ipv derde rail. De nadelen zijn niet echt van toepassingen in ondergrondse tunnels (die normaal niet voor het publiek bereikbaar zijn - tenzij in de stations zelf natuurlijk).
Gebruikersavatar
Shrek
Berichten: 13081
Lid geworden op: 01 feb 2006, 22:09

Bericht door Shrek »

de reden dat er in antwerpen bovenleiding hangt is omdat er "tijdelijk" trams in moeten rijden he :P als er ooit een echte metro komt komt er misschien wel een 3de rail bij. Als :P
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23069
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

ook rijden deze lijnen nog een aanzienlijk stuk bovengrond, vermoedelijk zal er nog eerst serieus wat meer van deze lijnen in tunnels moeten komen voor men overweegt over te schakelen op derde rail.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Ik weet dat het in Antwerpen zo is, daarom dat het ook een premetrostelsel is en geen echte metrolijnen. :P

Ik vraag mij eerder af waarom men in Madrid en Rome bovenleiding gebruikt terwijl deze duurder is dan een derde rail.
Wover

Bericht door Wover »

Het heeft ook alvast niets met normaalspoor of smalspoor te maken, want de metro in Rome is normaalspoor en in Antwerpen is de premetro smalspoor.
Plaats reactie