Grote hinder op L161 door defecte M5 in Etterbeek

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
kimba

Grote hinder op L161 door defecte M5 in Etterbeek

Bericht door kimba »

Voor wie vandaag in de avondspits op L161 moest zijn, zal het zich wel herrineren...

Op het spoor richting Ottignies stond een defecte M5 in het station van Etterbeek

Hierdoor was de CR van 16.54 pas vertrokken in BXL-noord om 17.34, nog voor de IR van 17.30 die pas om 17.45 vertrok. Dit omdat men moest wachten op de EC van 17.40. De IC naar Luxemburg vertrok 'op tijd' om 17.45 maar in Brussel-Luxemburg stonden de IC IR, en CR dan weer tesamen te wachten.

Eerst vertrok de IC, dan de CR en dan de IR.
De CR van 18.54 (komende van Ottignies en die in BXL-Zuid terugdraait) werd dan al aangekondigd met 1 uur vertraging.

Tussen BXL-Luxemburg en Bosvoorde werden alle treinen in tegenrichting gestuurd om de defecte M5 te passeren, die we daarna tegen een hoge snelheid zagen passeren. Even verder moest hij dan toch stoppen om de IR eerst te laten binnenlopen in Groenendaal.

Uiteindelijk duurde BXL-noord - Groenendaal 1u15
treinbruno

Bericht door treinbruno »

ik kwam om 20 uur daar voorbij. met een IC uit aarlen.
geen problemen meer - wel in brussel veel vertragingen in die richting.

en ik kwam tussen jemelle en brussel maar 1 i.p.v. 2 M5'en tegen - ik dacht al dat ze die hadden vervangen door M4! :twisted: - maar nu weet ik het dus :D :D :P

ze riepen ook nog om dat door een 'kwaadwilligheidsdaad' in ottignies een trein ook nog 20 min. vertraging had
Afbeelding
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag,

Ik stond toevallig in Brussel-Luxemburg samenstellingen te noteren. Uit wat je zegt kan ik afleiden dat het de 8600 Brussel-Zuid - Jemelle moet geweest zijn, gesleept door de 2731. Volgens de mededelingen zou het om een defect aan de locomotief gegaan zijn. De rijtuigen waren de 59961 - 52507 - 52510 - 52508 - 51512 - 52535 - 52580 - 52558 - 52516. Achteraan de terin werd de 2703 meegesleept, met stevig afgevalkete wielen..
De eerste trein die in Brussel-Luxemburg langer dan normaal bleef staan was de P 8757 naar Châtelet (2221 + 59917 - 52132 - 51023 - 52038 - 52077 - 52083). Vanaf dat moment verliep de spits "ernstig verstoord" zoals meermaals werd omgeroepen.

Enkele anomalieën: afgeschaft (= omgeleid) werden de 8405 en 8605 van de gesleepte treinen en een IC naar Liers/Dinant. Ook de EC naar basel werd omgeleid. Ik kon naar Halle terugkeren met de 3938, goed voor 45 minuten vertraging. Er werd resoluut gekozen voor voorrang aan de treinen uit Brussel, dat waarschijnlijk om te vermijden dat alle sporen in LX vol zouden komen te staan. Op een bepaald moment stonden de sporen 3 4 en 5 vol met treinen richting Ottignies.
Het grappigste gebeurde met de IC 2416, die een half uur na zijn vertrek uit LX opnieuw aan perron 6 stond. Blijkbaar was deze trein de eerste die gestrand was achter de defecte trein.
Met vriendelijke groet

overweg13
treinbruno

Re: Grote hinder op L161 door defecte M5 in Etterbeek

Bericht door treinbruno »

Op het spoor richting Ottignies stond een defecte M5 in het station van Etterbeek

die trein kan toch voorbijgestoken worden via spoor 3 en 4 van etterbeek?

(eventueel konden ze de treinen dan via lijn 26 sturen)
Afbeelding
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag

Dat heb ik me ook afgevraagd, maar ik vermoed dat er door de GEN-werken maar 2 sporen richting Ottignies blijven en dat een trein op spoor 2 dus onherroepelijk alles blokkeerde.
Met vriendelijke groet

overweg13
kimba

Re: Grote hinder op L161 door defecte M5 in Etterbeek

Bericht door kimba »

treinbruno schreef:

die trein kan toch voorbijgestoken worden via spoor 3 en 4 van etterbeek?

(eventueel konden ze de treinen dan via lijn 26 sturen)
Eén CR-stelletje heeft dit gedaan

Goed mogelijk. Heb het eens voorgehad een jaar geleden dat de IR op deze sporen zeer traag tot in Watermaal reed en daar bleef wachten op de IC naar Luxemburg. Tussen Etterbeek en Watermaal is er geen mogeijkheid om terug op L161 te komen.

Het duurde trouwens nog tot Groenendaal eer de trein terug aan de normale kant reed
Asterix

Bericht door Asterix »

Er waren die 31/10 heel wat problemen:
Pannes op 3 treinassen sturen avondspits in de war

De avondspits op het spoor is vanavond uitermate moeilijk verlopen door drie verschillende incidenten op drie van de belangrijkste spoorassen. Zowel op de lijn Brussel-Gent, Brussel-Antwerpen als Brussel-Ottignies waren er technische problemen. Dat leverde vertragingen op die tot een uur konden oplopen. Volgens Frédérique Petit van Infrabel zouden de problemen in de loop van de avond verdwijnen.

Locomotief in panne

Het eerste en zwaarste incident gebeurde op de spoorlijn Brussel-Ottignies, aan het station van Etterbeek, zo zegt de woordvoerder van de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. "Daar viel omstreeks 16.20 uur een locomotief in panne en het duurde tot 18.30 uur voor dat probleem opgelost was. Tot zolang was op die lijn slechts 1 spoor vrij en het treinverkeer naar Wallonië moest via Leuven en Louvain-la-Neuve omgeleid worden. Dat leverde vertragingen op van 10 tot 50 minuten. Rond 20 uur bedroegen de vertragingen nog 15 tot 25 minuten."

Seinstoring

Het tweede probleem dook om 18.00 uurp in Kontich, op de spoorlijn Brussel-Antwerpen. Daar was er tot 18.20 uur een seinstoring zodat ook daar het treinverkeer hinder ondervond. De treinen naar Antwerpen hadden om 20 uur nog 30 minuten vertraging.

Problemen met wissel

Een derde incident tenslotte was er op de spoorlijn Brussel-Gent. In Melle, waar de lijn zich splitst en verder gaat naar Gent en Brugge of naar Geraardsbergen, waren er tussen 16.50 uur en 17.50 uur problemen met een wissel. Een trein moest afgeschaft worden, een tweede had 58 minuten vertraging en een derde 47 minuten. "Maar op die lijn zijn er op dit moment geen vertragingen meer", aldus Frédérique Petit.

Excuses

De woordvoerder betreurt dat de treinreizigers in de avondspits met dergelijke problemen geconfronteerd werden. "Wij doen er alles aan om hen zo snel en comfortabel mogelijk op hun bestemming te krijgen maar vandaag hebben we problemen gekend op drie van onze belangrijkste assen. Dat was een spijtige samenloop van omstandigheden waarvoor we ons verontschuldigen." (belga/lb)

31/10/07 20u56
Plaats reactie