Wover schreef:En dat terwijl men hier in Europa volop diesels aanprijst als milieuvriendelijke auto's
![Confused :?](./images/smilies/icon_confused.gif)
.
Ik heb dan ook mijn twijfels bij dat beleid. Vooral de veel hogere belasting op benzine in vergelijking met diesel is vanuit milieu standpunt erg absurd.
Wover schreef:Ik had al wel iets gehoord dat diesels meer fijn stof enz uitstoten, maar hoe zit dat allemaal precies?
Je kan stellen dat voor nieuwe dieselauto's ruwweg een derde van de milieuschade ontstaat door fijn stof, nog een derde is NOX en het laatste derde is CO2. Voor nieuwe benzineauto's is er eigenlijk alleen de CO2 uitstoot die milieuschade veroorzaakt. Die is dan wel tien of twintig procent groter dan de CO2 uitstoot van een vergelijkbare dieselauto, maar alles tesamen kom je uit op iets dat nauwelijks meer is dan een derde van een vergelijkbare diesel.
Wover schreef:En nog iets over autotechniek: waarom gebruikt men in auto's ook geen dieselelektrische transmissie?
Veel te zwaar. Wat je wint op het vlak van efficiëntie, verlies je weer ruimschoots aan al dat extra gewicht dat je moet meeslepen. Neem het van mij aan, als een dieselloc kon rijden met een mechanische koppeling, dan deed men dat al lang. Maar bij die vermogens kan je een mechanische koppeling vergeten, en moet je naar iets hydraulisch of elektrisch.
Wover schreef:Binnekort komen er auto's met een benzine- en een elektromotor (VW Up, Audi A1), maar die laat men onafhankelijk van elkaar werken (ze zijn niet mechanisch met elkaar verbonden, maar ze worden wel samen bediend). Zou het niet "makkelijk" zijn om die benzinemotor aan de elektromotor te schakelen? Dat zou toch veel efficiënter zijn en ook prestaties en uitstoot ten goede komen?
Ze zullen toch ergens mechanisch verbonden moeten zijn, genomen dat ze dezelfde wielen aandrijven. Maar dat terzijde, in het voorbeeld dat je noemt speelt de elektromotor de rol van hulpmotor. Die kan bij afremmen wat energie recupereren en bij wegrijden wat vermogen bijleveren. En bij lage snelheden kan die eventueel zelfs het volledige werk doen gezien de beperkte vermogens die dan nodig zijn. Op die manier wordt het geheel efficiënter zonder dat het gewicht teveel toeneemt.
Ik ken niet het fijne van die hybride technologieën, maar weet wel dat er nogal varianten van bestaan. Vooral de Japanse constructeurs hebben nogal wat know-how in huis. Traditioneel zijn die sterk in benzinemotoren, maar je zou het ook met een dieselmotor kunnen combineren.
Maar het zal moeilijk blijven om zo'n auto te verkopen in Europa. Uiteindelijk is die alleen wat zuiniger, wat resulteert in pakweg vijftien procent minder CO2. Als je het doet voor het milieu, dan koop je beter een gewone benzinewagen i.p.v. een zuinige diesel. Voor dezelfde meerkost (brandstof tegen aankoop) spaar je veel meer uit voor het milieu. En als je het doet voor je portemonnee, dan koop je een gewone dieselauto, want die extra kost van een hybride haal je er toch niet uit.