Kortom: Ook Vanuit NL naar elders binnenkort waarschijnlijk hinder.Treinreizigers van en naar het buitenland moeten vanaf vrijdag rekening houden met acties op het spoor. De vakbond FNV Bondgenoten heeft de directie van NS internationaal donderdag een ultimatum gesteld.
De bond eist 250 euro per maand extra loon voor het personeel op Thalys-, ICE- en Beneluxtreinen. NS moet uiterlijk vrijdag om 01.00 uur hebben ingestemd met de 'buitenlandvergoeding', anders volgen acties.
Het ultimatum volgt op maandenlange onderhandelingen, die niet het door de vakbond gewenste resultaat opleverden. Op 12 oktober zaten de partijen de laatste keer met elkaar om de tafel. Het bod van de NS-directie kwam volgens FNV Bondgenoten niet in de buurt van de looneis van de vakbond.
Extraatje
Sinds eind jaren '90 pleit de vakbond al voor een financieel extraatje voor personeel op internationale treinen. Het management van NS internationaal zouden daar ook toezeggingen over hebben gedaan in het verleden.
Gefrustreerd
"Uw personeel raakt hierdoor gefrustreerd en mensen zoeken hun werkzaamheden elders of denken er hard over", stellen Roel Berghuis en Anja Jongbloed van de FNV.
"U vraagt een grote mate van flexibiliteit aan het personeel en zij laten dat ook dagelijks zien. De instroom van nieuw personeel gaat moeizaam. Keer op keer uitstel van de HSA doet de sfeer in uw bedrijf geen goed. En uw vraag om hoogwaardig personeel leidt onder de mensen tot de reactie: dan willen we ook beter betaald worden."
Verbaasd
De directie van NS Internationaal is verbaasd over het ultimatum en de dreigende acties. Volgens de werkgever lopen de onderhandelingen nog gewoon.
De directie betreurt de opstelling van FNV Bondgenoten "in dit stadium, waarin we nog met elkaar in gesprek zijn".
Kun je nog staken, staak dan mee...
Kun je nog staken, staak dan mee...
Bron
Wel, in mijn CAO staat er dat een staking neer komt op het opzeggen van de CAO van de kant van de werknemers. En aangezien Zwitserland geen arbeidswetgeving kent valt met het wegvallen van de CAO ook elke bescherming weg.Fles schreef:Hoe bedoel je?
"Nu aan het werk en rap wat, of we betalen geen loon meer"?
Ik kan me daar maar weinig bij voorstellen
Als dat in andere CAO's ook zo is kan dat verklaren waarom er zo weinig gestaakt wordt in Zwitserland.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Werken met het mes op de keel?K V B schreef: Wel, in mijn CAO staat er dat een staking neer komt op het opzeggen van de CAO van de kant van de werknemers. En aangezien Zwitserland geen arbeidswetgeving kent valt met het wegvallen van de CAO ook elke bescherming weg.
Als dat in andere CAO's ook zo is kan dat verklaren waarom er zo weinig gestaakt wordt in Zwitserland.
Geen ontevreden spoormensen in Zwitserland?
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Bij stakingen worden alleen de werknemers geviseerd.
Wanneer stappen ze eens naar de echte verantwoordelijken: directie/de politiek?
In vele gevallen is een staking het gevolg van onredelijke eisen van bovenuit en/of het totaal geen oor hebben voor de basis.
Vroeger(?) werden door de directie (en politiek) bepaalde maatregelen doorgedrukt, met de stakingen ingecalculeerd.
Wie zegt mij dat het nu niet meer zo is?
Wanneer stappen ze eens naar de echte verantwoordelijken: directie/de politiek?
In vele gevallen is een staking het gevolg van onredelijke eisen van bovenuit en/of het totaal geen oor hebben voor de basis.
Vroeger(?) werden door de directie (en politiek) bepaalde maatregelen doorgedrukt, met de stakingen ingecalculeerd.
Wie zegt mij dat het nu niet meer zo is?
Nee hoor. Een Zwitserse machinist verdient meer dan het dubbele van zijn Belgische collega. Daar zijn geen oppermachtige vakbonden voor nodig.e49memling schreef:Werken met het mes op de keel?K V B schreef: Wel, in mijn CAO staat er dat een staking neer komt op het opzeggen van de CAO van de kant van de werknemers. En aangezien Zwitserland geen arbeidswetgeving kent valt met het wegvallen van de CAO ook elke bescherming weg.
Als dat in andere CAO's ook zo is kan dat verklaren waarom er zo weinig gestaakt wordt in Zwitserland.
Geen ontevreden spoormensen in Zwitserland?
Dat komt hoogstwaarschijnlijk omdat iedereen daar nog moet betalen voor het openbaar vervoer.K V B schreef:Nee hoor. Een Zwitserse machinist verdient meer dan het dubbele van zijn Belgische collega. Daar zijn geen oppermachtige vakbonden voor nodig.
Hier hebben de socialistische ministers van de voorbije jaren iedereen bijna gratis laten rijden met alle gevolgen vandien: overvolle treinen, geen geld voor voldoende personeel, grote moeilijkheden om aan voldoende personeel te geraken door te lage lonen, verwaarloosde stations, enz., enz.
- e49memling
- Berichten: 720
- Lid geworden op: 27 feb 2006, 21:08
- Locatie: Vlaams Brabant-Pajottenland
Ik neem aan van wel. Al word er bij de SBB wel langer gewerkt dan bij de NMBS, en gaat men later met pensioen.e49memling schreef:Met aanvaardbare werkomstandigheden...?K V B schreef: Nee hoor. Een Zwitserse machinist verdient meer dan het dubbele van zijn Belgische collega. Daar zijn geen oppermachtige vakbonden voor nodig.
Dan hebben ze hier inderdaad nog iets te leren van ginder.
De SBB zal wel goede arbeidsvoorwaarden aanbieden. Er zijn namelijk ook nog andere plekken waar een machinist aan de slag kan...
Ik ken echter geen machinisten bij de SBB, maar ik ken wel een treinbegeleider, en die is best tevreden met zijn job.
En het mes snijd ook aan beide kanten. Als in een CAO staat dat het personeel voor de duur van de CAO niet staakt dan is het ook in het belang van de werkgevers om met de vakbonden een CAO overeen te komen.
Er staat namelijk nog wel meer in de typische Zwitserse CAO. In onze CAO (ik zit in de telecom) staat bijvoorbeeld wat het minimum loon is (is onlangs verhoogd, of de vakbond ging met de verlenging niet akkoord), en dat een werknemer niet zomaar ontslagen kan worden.