eerste Hybride trein voor commerciele service

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
K V B

Bericht door K V B »

Wover schreef:Over batterijen gesproken, laatst las ik op tweakers het volgende:

http://tweakers.net/nieuws/49621/nuclea ... troom.html

Dat lijkt me toch een heel belangrijke vondst, aangezien batterijlevensduur/afmetingen/... toch één van de grote problemen zijn van de actuele technologie...

De techniek is overigens niet zo nieuw. De Voyagers en andere ruimtesondes gebruiken al decennia iets dergelijks. Het in een laptop stoppen is wel nieuw. Hoe men de groenen er echter van gaat overtuigen dat het veilig is weet ik niet.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:
Gregske schreef:Interessant voor Lijn 15 Antwerpen - Neerpelt/Hasselt?

Tussen Antwerpen en Herentals op stroom, daarna diesel?

:roll: :wink: 8)
voor de prijs van zon dingen te ontwikkelen kunnen ze volgens mij al een groot stukje draad hangen :P

ik denk dat de extra kosten om zo'n loc te bouwen niet zo heel erg hoog zijn (tov een diesel loc): vele diesel locs zijn immers van het "diesel-elektrische type", dwz er zit een dieselgenerator in die spanning opwekt voor de elektrische motoren die de loc aandrijven.

De MW41, is echter van het diesel-hydraulische type, dwz de diesel drijft via een hydraulische koppeling de wielen aan.
bobby

Bericht door bobby »

pietmol schreef: ik denk dat de extra kosten om zo'n loc te bouwen niet zo heel erg hoog zijn (tov een diesel loc): vele diesel locs zijn immers van het "diesel-elektrische type", dwz er zit een dieselgenerator in die spanning opwekt voor de elektrische motoren die de loc aandrijven.
als de uitgangsspanning van die dieselgenerator constant en gelijk is aan de spanning op de bovenleiding, dan volstaat het om een panto en selectie knop (schakeling) te plaatsen.

Men zou echter ook bestaande elektrische locs kunnen voeden dmv een externe generator (generatorrijtuig, bij voorkeur voorzien van stuurstand).
nighttrain

Bericht door nighttrain »

Ik heb de indruk dat de 2 vorige forumers , terug het wiel aan het uitvinden zijn.
Het gaat hem hier niet om kosten,maar om plaats. Hebt U al een diesel electrisch loc van binnen gezien? Waar ga je binnen de beperkingen van vrije ruimte gabarit en gewicht ,plaats vinden om een transfo te plaatsen en zijn electronisch sturing met thyristoren(voor de sturing van de traktie)? In dezelfde warme motorruimte , uitrusting plaatsen die veel ventilatie nodig heeft zols tyyristoren?En dit voor een locomotief die andere vermogens heeft dan een motorwagen. voor uw info een MW heeft ongeveer 485Kw,een type 77 ongeveer 1150Kw en een type 21=>3000Kw.
Een diesel electrische locomotief moet niet alleen traktie garanderen maar ook vermogen voor de climatisatie/verwarming v/d rijtuigen.Hebt U nog gehhord van de fameuze Vapor Clarcson heatings?
Extra rijtuig : dit is nu net de economische challenge om met minder rijtuigen,kortere treinen en minder gewicht ,minder onderhoud, sneller en meer mensen te vervoeren.
Opgelet met wishfull thinking.Was het zo eenvoudig dan bestond dit reeds al jaren!
super1500

Bericht door super1500 »

nighttrain schreef:Ik heb de indruk dat de 2 vorige forumers , terug het wiel aan het uitvinden zijn.
Het gaat hem hier niet om kosten,maar om plaats. Hebt U al een diesel electrisch loc van binnen gezien? Waar ga je binnen de beperkingen van vrije ruimte gabarit en gewicht ,plaats vinden om een transfo te plaatsen en zijn electronisch sturing met thyristoren(voor de sturing van de traktie)? In dezelfde warme motorruimte , uitrusting plaatsen die veel ventilatie nodig heeft zols tyyristoren?En dit voor een locomotief die andere vermogens heeft dan een motorwagen. voor uw info een MW heeft ongeveer 485Kw,een type 77 ongeveer 1150Kw en een type 21=>3000Kw.
Een diesel electrische locomotief moet niet alleen traktie garanderen maar ook vermogen voor de climatisatie/verwarming v/d rijtuigen.Hebt U nog gehhord van de fameuze Vapor Clarcson heatings?
Extra rijtuig : dit is nu net de economische challenge om met minder rijtuigen,kortere treinen en minder gewicht ,minder onderhoud, sneller en meer mensen te vervoeren.
Opgelet met wishfull thinking.Was het zo eenvoudig dan bestond dit reeds al jaren!
Nighttrain,
Bobby heeft vaak van die goede (maar moeilijk te realiseren) voorstellen. Maar laat ons realistisch blijven, wat zou de wereld zijn zonder dromers? De kunst is om dromen te realizeren.
Dus laten we Bobby uitdagen om een een bestaand ontwerp van een dieselgenerator die 5 MW levert en die in een container past te tonen...
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

zalig toestel, diesel, elctricitr-eir, echt voor alles geschikt,
maar het prijskaartje zal er ook wel naar zijn,
2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Shrek

Bericht door Shrek »

HLE 2302 schreef:zalig toestel, diesel, elctricitr-eir, echt voor alles geschikt,
maar het prijskaartje zal er ook wel naar zijn,
2302
ja daarom kunnen ze volgens mij beter bovenleidingen hangen, zeker als de olie in de toekomst nog veel duurder gaat worden :P
nighttrain

Bericht door nighttrain »

super1500 schreef:
nighttrain schreef:Ik heb de indruk dat de 2 vorige forumers , terug het wiel aan het uitvinden zijn.
Nighttrain,
Bobby heeft vaak van die goede (maar moeilijk te realiseren) voorstellen. Maar laat ons realistisch blijven, wat zou de wereld zijn zonder dromers? De kunst is om dromen te realizeren.
Dus laten we Bobby uitdagen om een een bestaand ontwerp van een dieselgenerator die 5 MW levert en die in een container past te tonen...
Hello,
In mijn betoog was er niks negatiefs bedoeld;Zelf kan ik ook nog regelmatig dagdromen. Maar na 30 jaar in de spoorwegindustrie,ken k de keiharde realiteit. En soms moet je de mensen uit hun bulbe trekken om de realiteit te aanschouwen. En die realiteit is spannend maar niet altijd rooskleurig.Ik heb te veel hevige treinliefhebbers zien falen als leerling treinbestuurder onder andere. Maar ik ken Bobby niet en weet niet wat hij doet en hoe oud hij is,dus kan ik hem niet in het technische ongewisse laten.
Kindest regards
Dieselfreak

Re: eerste Hybride trein voor commerciele service

Bericht door Dieselfreak »

nighttrain schreef:Sinds gisteren is de eerste hybride trein ter wereld in commerciele service
Het gaat om de hybride bibi van Borbardier, gebouwd in Crespin.
hij kan rijden op geelectrifieerde sporen
"Gewone" dieseltreinen kunnen toch ook op geëlektrificeerde sporen rijden, zij het dan met diesel-aandrijving?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Schaap
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Schaap »

K V B schreef:
Wover schreef:Over batterijen gesproken, laatst las ik op tweakers het volgende:

http://tweakers.net/nieuws/49621/nuclea ... troom.html

Dat lijkt me toch een heel belangrijke vondst, aangezien batterijlevensduur/afmetingen/... toch één van de grote problemen zijn van de actuele technologie...

De techniek is overigens niet zo nieuw. De Voyagers en andere ruimtesondes gebruiken al decennia iets dergelijks. Het in een laptop stoppen is wel nieuw. Hoe men de groenen er echter van gaat overtuigen dat het veilig is weet ik niet.
Ik hoop dat jullie ook de nieuwsupdate van dit bericht gezien hebben?

http://core.tweakers.net/nieuws/49683/n ... maken.html
:wink:
Een trein met een mini-reactor... dat ware pas leuk geweest! (spijtig dat de prijzen voor uranium/andere splijtstof ook gigantisch hoog zijn...)

Terug on-topic? :D
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

Schaap schreef: Een trein met een mini-reactor... dat ware pas leuk geweest! (spijtig dat de prijzen voor uranium/andere splijtstof ook gigantisch hoog zijn...)
Uit "Het atoom" van Leonard de Vries met illustraties van Gerard van Straten, Amsterdam, Brussel 1957
Bijlagen
atoomtrein.png
atoomtrein.png (47.09 KiB) 4786 keer bekeken
Dieselfreak

Bericht door Dieselfreak »

Schaap schreef:Een trein met een mini-reactor... dat ware pas leuk geweest!
Tot er eens een ongeval mee gebeurd was... om het dan nog niet te hebben over figuren met slechte bedoelingen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Plaats reactie