afgeschafte overwegen
afgeschafte overwegen
Hallo,
Vandaag verschijnen in het Staatsblad Koninklijke Besluiten die de afschaffing van enkele overwegen machtigen. Het gaat om:
- OW 21A op lijn 34 op grondgebied Bassenge - dat is net voor Glons als je uit Liers komt; er komt een grindweg ter vervanging;
- OW 39 en 40 op lijn 43 op grondgebied Erezée - tussen Bomal en Melreux; er komt een langsweg en een onderdoorgang om de OW te vervangen.
Andere KB's eerder dit jaar machtigen de afschaffing van nog meer OW:
- OW 48 op lijn 34 in Diepenbeek; er komt een voetweg langs de spoorweg richting Diepenbeek voor in de plaats;
-OW 21 en 22 op lijn 50A in Hansbeke (tussen Landegem en Hansbeke).
Vandaag verschijnen in het Staatsblad Koninklijke Besluiten die de afschaffing van enkele overwegen machtigen. Het gaat om:
- OW 21A op lijn 34 op grondgebied Bassenge - dat is net voor Glons als je uit Liers komt; er komt een grindweg ter vervanging;
- OW 39 en 40 op lijn 43 op grondgebied Erezée - tussen Bomal en Melreux; er komt een langsweg en een onderdoorgang om de OW te vervangen.
Andere KB's eerder dit jaar machtigen de afschaffing van nog meer OW:
- OW 48 op lijn 34 in Diepenbeek; er komt een voetweg langs de spoorweg richting Diepenbeek voor in de plaats;
-OW 21 en 22 op lijn 50A in Hansbeke (tussen Landegem en Hansbeke).
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Daar gebeuren ook veel ongelukken. Ik heb bevoorbeeld ook gezien dat aan hogesnelheidslijnen geen overwegen meer staan. Ze hebben het hier wel niet over overweg13, héoverweg13 schreef:Hallo,
Eigenlijk is er een oplossing in de 4 gevallen voor het langzame verkeer (fietsers, voetgangers...). De rest moet maar omrijden, en als dat te lang duurt: met de benenwagen of met de fiets, en nog milieuvriendelijk ook.




"Mijn" overweg 13 is ondertussen al bijna 30 jaar afgeschaft. Het was dan ook een bijzonder verraderlijke OW, nauwelijks een auto breed, met nog een bocht vlak voor de OW, die ook nog eens in een bocht van lijn 94 lag. Het voordeel was wel dat zwaar verkeer er gewoon niet bij, laat staan over geraakte. Bij mijn weten is er dan ook nooit een ongeluk gebeurd, behalve met onze Teddy en onze Bonny, die allebei onder de wielen van een trein terechtgekomen zijn. Teddy lag mooi aan weerszijden van de rail, Bonny was nauwelijks beschadigd, maar toch dood. We hebben zijn vier jongskes (tegenwoordig zou dat pups heten) met de fles grootgebracht, en dat is nog gelukt ook.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Wat is er dan in de plaats gekomenoverweg13 schreef:"Mijn" overweg 13 is ondertussen al bijna 30 jaar afgeschaft. Het was dan ook een bijzonder verraderlijke OW, nauwelijks een auto breed, met nog een bocht vlak voor de OW, die ook nog eens in een bocht van lijn 94 lag. Het voordeel was wel dat zwaar verkeer er gewoon niet bij, laat staan over geraakte. Bij mijn weten is er dan ook nooit een ongeluk gebeurd, behalve met onze Teddy en onze Bonny, die allebei onder de wielen van een trein terechtgekomen zijn. Teddy lag mooi aan weerszijden van de rail, Bonny was nauwelijks beschadigd, maar toch dood. We hebben zijn vier jongskes (tegenwoordig zou dat pups heten) met de fles grootgebracht, en dat is nog gelukt ook.


Hallo,
De OW is inderdaad gewoon verdwenen. De dichtstbijzijnde (OW11, want OW12 heb ik zelfs nooit meer gekend) lag zo'n 400 m verder naar Halle toe. (Dat is die OW waar nog niet zo lang geleden de IC Schaarbeek - Moeskroen in onzachte aanvaring met een Deense vrachtwagen is gekomen).
Het wegje waarin de OW lag, is trouwens ook verdwenen. Om je ene idee te geven van de drukte: mijn moeder was er overwegwachtster tot 1963 (modernisering van lijn, signalisatie en overwegen), en na 19:00 werd de bareel in voetgangersstand gezet: een halve meter open zodat voetgangers op eigen verantwoordelijkheid konden oversteken. Welnu, ander verkeer moest komen kloppen, en dan moest mijn ma block 9 (Beert-Bellingen) opbellen, om de toestemming te vragen om de bareel helemaal te openen; ik denk dat die toestemming goed was voor 5 minuten. Het was altijd een evenement als dat gebeurde: meestal in de oogstperiode een late boer, en soms ook nog eens een verloren gereden huisdokter.
De OW is inderdaad gewoon verdwenen. De dichtstbijzijnde (OW11, want OW12 heb ik zelfs nooit meer gekend) lag zo'n 400 m verder naar Halle toe. (Dat is die OW waar nog niet zo lang geleden de IC Schaarbeek - Moeskroen in onzachte aanvaring met een Deense vrachtwagen is gekomen).
Het wegje waarin de OW lag, is trouwens ook verdwenen. Om je ene idee te geven van de drukte: mijn moeder was er overwegwachtster tot 1963 (modernisering van lijn, signalisatie en overwegen), en na 19:00 werd de bareel in voetgangersstand gezet: een halve meter open zodat voetgangers op eigen verantwoordelijkheid konden oversteken. Welnu, ander verkeer moest komen kloppen, en dan moest mijn ma block 9 (Beert-Bellingen) opbellen, om de toestemming te vragen om de bareel helemaal te openen; ik denk dat die toestemming goed was voor 5 minuten. Het was altijd een evenement als dat gebeurde: meestal in de oogstperiode een late boer, en soms ook nog eens een verloren gereden huisdokter.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Vermis dat ik gehoord heb dat er op minder drukke overwegen een vrouw gezet werd voor hem te bedienen zal hij inderdaad niet druk geweest zijn. Maar ze zouden toch eens die overwegen waar geen slagbomen zijn mogen sluiten of van slagbomen voorzien, op de lijn 34 zie je er zo nog.overweg13 schreef:Hallo,
De OW is inderdaad gewoon verdwenen. De dichtstbijzijnde (OW11, want OW12 heb ik zelfs nooit meer gekend) lag zo'n 400 m verder naar Halle toe. (Dat is die OW waar nog niet zo lang geleden de IC Schaarbeek - Moeskroen in onzachte aanvaring met een Deense vrachtwagen is gekomen).
Het wegje waarin de OW lag, is trouwens ook verdwenen. Om je ene idee te geven van de drukte: mijn moeder was er overwegwachtster tot 1963 (modernisering van lijn, signalisatie en overwegen), en na 19:00 werd de bareel in voetgangersstand gezet: een halve meter open zodat voetgangers op eigen verantwoordelijkheid konden oversteken. Welnu, ander verkeer moest komen kloppen, en dan moest mijn ma block 9 (Beert-Bellingen) opbellen, om de toestemming te vragen om de bareel helemaal te openen; ik denk dat die toestemming goed was voor 5 minuten. Het was altijd een evenement als dat gebeurde: meestal in de oogstperiode een late boer, en soms ook nog eens een verloren gereden huisdokter.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Helemaal niet, behalve bij enkelspoor dan, want iedereen weet wel dat je moet stoppen voor een rood licht, maar veel Holhoofdigen steken onmiddellijk na het passeren van een trein over, in de redenatie "de trein is gepasseerd, dus ik kan doorrijden", om vervolgens door een trein uit de andere richting gegrepen te worden, dat is al zo vaak gebeurd, hier enkele links:groentje schreef:Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.
Jongen (8 ) overleeft aanrijding met trein niet.
Meisje gegrepen door trein in Loppem
Jongen sterft onder trein in La Bruyère
Sms-ende man ontwijkt trein maar wordt alsnog aangereden
Je ziet, het is áltijd hetzelfde liedje. Eigenlijk zouden overwegen alleen toegestaan mogen zijn op enkelsporige lijnen.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Toegestaan of niet, het is onmogelijk om alle overwegen op te doeken. Niet overal is er plaats om een brug of tunnel in de plaats aan te leggen en het is ook niet realistisch om auto's een paar kilometer te laten omrijden via de dichtsbijzijnde brug, want dat is dan weer niet goed voor het milieuDieselfreak schreef:Helemaal niet, behalve bij enkelspoor dan, want iedereen weet wel dat je moet stoppen voor een rood licht, maar veel Holhoofdigen steken onmiddellijk na het passeren van een trein over, in de redenatie "de trein is gepasseerd, dus ik kan doorrijden", om vervolgens door een trein uit de andere richting gegrepen te worden, dat is al zo vaak gebeurd, hier enkele links:groentje schreef:Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.
Jongen (8 ) overleeft aanrijding met trein niet.
Meisje gegrepen door trein in Loppem
Jongen sterft onder trein in La Bruyère
Sms-ende man ontwijkt trein maar wordt alsnog aangereden
Je ziet, het is áltijd hetzelfde liedje. Eigenlijk zouden overwegen alleen toegestaan mogen zijn op enkelsporige lijnen.

Er zijn even goed al ongevallen gebeurd op lijnen waar vlak achter elkaar twee treinen in dezelfde richting doorkwamen. Het duurt natuurlijk wel even voor die tweede trein erachter aankomt, mensen hebben geen geduld en boem, het is van dat. Kan dus ook op enkelspoor.Dieselfreak schreef:Helemaal niet, behalve bij enkelspoor dan, want iedereen weet wel dat je moet stoppen voor een rood licht, maar veel Holhoofdigen steken onmiddellijk na het passeren van een trein over, in de redenatie "de trein is gepasseerd, dus ik kan doorrijden", om vervolgens door een trein uit de andere richting gegrepen te worden, dat is al zo vaak gebeurd, hier enkele links:groentje schreef:Maar een bel en lichten volstaat voor mij op overwegen voor voetgangers, hoor.
Jongen (8 ) overleeft aanrijding met trein niet.
Meisje gegrepen door trein in Loppem
Jongen sterft onder trein in La Bruyère
Sms-ende man ontwijkt trein maar wordt alsnog aangereden
Je ziet, het is áltijd hetzelfde liedje. Eigenlijk zouden overwegen alleen toegestaan mogen zijn op enkelsporige lijnen.
Daarenboven valt in je aangehaalde artikels te lezen dat men de neergelaten slagbomen had genegeerd. Die slagbomen gaan de mensen die willen oversteken niet tegenhouden. In feite maakt het dan ook weinig uit of er enkel een bel dan wel slagbomen hangen....