BRON: HNBLeerlingen soms uur te laat
Werken in Melle vertragen busvervoer naar Mariagaard
WETTEREN - Anneleen Van de Voorde uit Lochristi neemt elke ochtend om kwart voor zeven de bus naar Mariagaard in Wetteren. De laatste tijd kan de busrit erg lang duren. Oorzaak: de werken in Melle en Gontrode. 'En dan ben ik te laat', zucht ze.
De dag begint vroeg voor Anneleen, de vijftienjarige leerlinge Sociaal-Technische Wetenschappen.
'Om kwart voor zeven vertrek ik in Lochristi met bus 76 van De Lijn naar Gent. Daar neem ik dan aan het station van Gent-Sint-Pieters bus 28, naar Mariagaard.'
Op zich een korte rit, maar sedert een tijdje soms een immens lange tocht.
'Nog niet zolang geleden reden we met die bus langs de autoweg', zegt Anneleen. 'Nu is dat niet meer het geval. En net nu zijn er in Melle grote werken bezig.'
'Dat klopt', zegt Marianne Thysebaert, woordvoerder van De Lijn Oost-Vlaanderen. 'Lijn 28 reed in het verleden inderdaad langs de autoweg. Maar uit veiligheidsoverwegingen doen we dat niet meer. De bus heeft bijvoorbeeld twee keer panne gehad op de snelweg. Er ontstond toen een heel onveilige situatie met leerlingen die op de snelweg stonden. Dat risico wilden we niet meer nemen. We moeten trouwens een speciale toelating krijgen van het ministerie om de autoweg te gebruiken.'
Werken
De bus rijdt nu langs de Brusselsesteenweg.
Marianne Thysebaert: 'En daar komen we in de vervelende situatie terecht dat er momenteel grote werkzaamheden bezig zijn. Die zijn op korte termijn ook niet achter de rug. We gaan zeker nog tot februari 2008 dat traject moeten volgen, met inderdaad het gevolg dat we soms te laat aan Mariagaard arriveren. We bekijken intussen wel de mogelijkheid of we na februari toch nog weer even langs de autoweg zouden rijden. Maar dat moet dan kort zijn, aan de Tuinbouwschool zouden we er dan al weer afrijden.'
Anneleen kwam al een aantal keer hopeloos te laat op school. 'Ik hoop dat deze gevallen niet geregistreerd worden als te laat', zegt ze, 'want misschien krijg ik dan wel strafstudie.'
De directie van Mariagaard was gisteren niet bereikbaar voor commentaar. Toch klonk het op het secretariaat zo: 'Dat wordt niet genoteerd als afwezigheid. Het kan altijd dat je te laat bent door omstandigheden buiten je eigen wil om. Dat is een geval van overmacht.'
Filip Osselaer
Leerlingen soms uur te laat met lijnbus in Wetteren
Leerlingen soms uur te laat met lijnbus in Wetteren
Re: Leerlingen soms uur te laat met lijnbus in Wetteren
Toch wel vreemd dat de Lijn toestemming nodig heeft om over de snelweg te rijden, en een touringcar ondernemer niet.Jeroen schreef:Leerlingen soms uur te laat
Nog niet zolang geleden reden we met die bus langs de autoweg', zegt Anneleen. 'Nu is dat niet meer het geval. En net nu zijn er in Melle grote werken bezig.'
'Dat klopt', zegt Marianne Thysebaert, woordvoerder van De Lijn Oost-Vlaanderen. 'Lijn 28 reed in het verleden inderdaad langs de autoweg. Maar uit veiligheidsoverwegingen doen we dat niet meer. De bus heeft bijvoorbeeld twee keer panne gehad op de snelweg. Er ontstond toen een heel onveilige situatie met leerlingen die op de snelweg stonden. Dat risico wilden we niet meer nemen. We moeten trouwens een speciale toelating krijgen van het ministerie om de autoweg te gebruiken.'
In België gaan ze met die termen nogal laks om, zo zie je bv soms aan een tunnel exact hetzelfde bord staan dat ook een autoweg aangeeft, dus in principe mag je daar dan 90 rijden
.
Ik heb daar eigenlijk een vraagje over: Een baan met 2 * 2 rijstroken gescheiden door een berm is 120, maar is een autoweg met 2*2 rijstroken, gescheiden door een berm dat ook?

Ik heb daar eigenlijk een vraagje over: Een baan met 2 * 2 rijstroken gescheiden door een berm is 120, maar is een autoweg met 2*2 rijstroken, gescheiden door een berm dat ook?
Het bord met de 2 banen en het viaduct (autosnelweg) houdt GEEN snelheidsregel in.
Je mag 120 van zodra er 2 baanvakken in elke richting zijn met een fysieke scheiding (vangrails, bermen, betonblokken, gras,...)
Wel is het zo dat als het genoemde bord geplaatst wordt, deze voorwaarden zeker vervuld zijn.
BDJ
Je mag 120 van zodra er 2 baanvakken in elke richting zijn met een fysieke scheiding (vangrails, bermen, betonblokken, gras,...)
Wel is het zo dat als het genoemde bord geplaatst wordt, deze voorwaarden zeker vervuld zijn.
BDJ
Niet juist!Bartjedj schreef:Het bord met de 2 banen en het viaduct (autosnelweg) houdt GEEN snelheidsregel in.
BDJ
We spreken hier over het bord F5

en2.3. "Autosnelweg " : de openbare weg waarvan het begin of de oprit aangeduid is met het verkeersbord F5 en het einde met het verkeersbord F7.
Als je die twee bepalingen naast elkaar legt, zie je dat de regel inzake 120 km/u als maximum toegelaten snelheid samenhangt met de plaatsing van dat bord en met niets anders!11.2. Buiten de bebouwde kommen is de snelheid beperkt :
1° tot 120 km per uur :
a) op de autosnelwegen;