Jaarlijks worden gemiddeld 15 overwegen afgeschaft

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Jaarlijks worden gemiddeld 15 overwegen afgeschaft

Bericht door Asterix »

Jaarlijks worden gemiddeld 15 overwegen afgeschaft

Om de veiligheid aan overwegen te verbeteren, wordt het aantal overwegen in ons land stelselmatig afgebouwd. Sinds 2002 werden 90 overwegen afgeschaft, gemiddeld 15 per jaar.

Het aantal ongevallen aan overwegen blijkt moeilijk terug te dringen. Zo waren er dit jaar al 50 ongevallen waarbij 8 doden vielen. Infrastructuurbeheerder Infrabel geeft toe dat het moeilijk is om het aantal ongevallen snel te reduceren, maar pleit voor aanhoudende inspanningen om de veiligheid te verhogen.

Na een slalom tussen de gesloten slagbomen kwamen in 2005 vijf jongeren om aan een overweg in Diepenbeek. Dat ongeval betekende het signaal om de veiligheid aan de overwegen versneld aan te pakken.
BRON: GVA
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Al weet ik wel 2 werven voor nieuwe overwegen :wink:

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Dit jaar gebeurden er al vijftig ongevallen aan spooroverwegen. Hierbij vielen acht dodelijke slachtoffers. Om de veiligheid te verbeteren, wordt het aantal overwegen in ons land stelselmatig afgebouwd. Sinds 2002 werden 90 overwegen geschrapt, gemiddeld 15 per jaar.

Ongeval Diepenbeek betekende kentering

Infrabel, de NMBS-dochter die de spoorweginfrastructuur beheert, geeft toe dat het moeilijk is om het aantal ongevallen snel te reduceren, maar pleit voor aanhoudende inspanningen om de veiligheid te verhogen. Na een slalom tussen de gesloten slagbomen kwamen in 2005 vijf jongeren om aan een overweg in Diepenbeek. Dat ongeval betekende het signaal om de veiligheid aan de overwegen versneld aan te pakken.

Afschaffen en moderniseren

Die aanpak is vooral gestoeld op het terugdringen van het aantal overwegen en het moderniseren van de overwegen. Uit cijfers van Infrabel die Belga kon inkijken, blijkt dat het aantal overwegen sinds 2002 gedaald is met 90. In 2002 waren er nog 2.125, in oktober 2007 staat de teller op 2035 (waarvan 274 op privé-terreinen). Het voorbije jaar werden er 23 afgeschaft. Tussen midden 2005 en begin 2008 zullen ook 33 overwegen "in categorie verhoogd zijn", zeg maar veiliger gemaakt.

Het aantal ongevallen aan overwegen schommelt al een hele tijd tussen 50 en 60 per jaar. Dit jaar waren er tot midden oktober al 50 ongevallen, waarvan 47 met voertuigen en drie met voetgangers. Daarbij vielen acht doden en dertien gewonden. Vorig jaar vielen er bij ongevallen aan overwegen 10 doden en 14 gewonden en in 2005 waren er 16 doden en 9 gewonden.

Dit jaar 13 zelfdodingen

Uit de Infrabel-cijfers blijkt dat het vooral wagens zijn die betrokken zijn bij de ongevallen, maar dat vooral zwakke weggebruikers de ongevallen niet overleven. In die ongevallencijfers zijn de zelfdodingen niet meegerekend. Daarvan waren er 14 in 2006, dit jaar al 13.

"Golvende beweging"

Infrabel geeft toe dat de ongevallencijfers ondanks de inspanningen voorlopig niet spectaculair dalen. "We zien een golvende beweging. Het is moeilijk om er op korte termijn lijn in te krijgen. We moeten onze inspanningen bekijken op langere termijn. We zullen onze inspanningen rond veiliger overwegen in ieder geval stapsgewijs verderzetten want veiligheid is voor ons een topprioriteit", legt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit uit.

42 miljoen voor veiligheid

De spoorinfrastructuurbeheerder investeerde in de periode 2005-2007 alvast 42 miljoen euro in de afschaffing en de modernisering van de overwegen. Hij wil die veiligheidsinspanningen voortzetten, in overleg met de overheid, de politie en de wegbeheerders.

Extra controles

Zo wil Infrabel met de politie samenwerken rond extra controles aan overwegen. Met de wegbeheerder wil Infrabel bekijken of het bijvoorbeeld mogelijk is om snelheidsbeperkingen in te voeren aan overwegen en of de zichtbaarheid van overwegen nog kan verhoogd worden.

Vijf categorieën

Er bestaan vijf categorieën van overwegen. De grote meerderheid van de overwegen (1.612) behoort tot de eerste drie categorieën en is uitgerust actieve signalisatie (slagbomen en/of knipperlicht). Daarnaast zijn er 149 overwegen met passieve signalisatie zoals het Sint-Andrieskruis en/of verkeersbord (categorieën 4 en 5). (belga/eb)
Gregske

Bericht door Gregske »

Ik zie hier in Geel aan het station soms zo'n onveilige toestanden. Het complex - station, bushalte, hoofdweg, zijwegen, ACW-blok, scholen, ... - is zo complex dat het al niet makkelijk is om hier veilig rond te rijden/wandelen. Dan komt op het uur eerst de trein richting Antwerpen. De slagbomen gaan nog maar net omhoog of iedereen gaat al door terwijl soms de trein richting Neerpelt al te horen is aan de sporen. :shock:
Wat is rood toch? Zijn we allen kleurenblind?
Ik ben niet tegen veiligere overwegen maar zelf kun je nu al veel doen. :idea:
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

'Ongevallen aan overwegen moeilijk terug te dringen'

Infrabel telt al acht doden dit jaar

LEBBEKE - Vooral wagens zijn betrokken bij ongevallen op spooroverwegen, maar vooral zwakke weggebruikers overleven die niet. Het ongeval in de Rossevaalstraat in Lebbeke, waarbij Bjorn De Clerq dinsdag om het leven kwam, bevestigt jammer genoeg die statistiek.

Bij een ongeval op de spooroverweg in de Rossevaalstraat in Lebbeke kwam Bjorn De Clerq (22) uit Oudegem om het leven. Ooggetuigen zagen dat de jongeman op zijn mountainbike een trein uit de richting Brussel liet passeren, maar daarna de signalisatie negeerde en gegrepen werd door een directe trein uit de richting van Dendermonde. De overweg is uitgerust met twee halve slagbomen en knipperlichten.

'Bij mijn weten zijn er op die plaats in de voorbije dertig jaar twee dodelijke ongevallen gebeurd', zegt politiekorpschef Wim De Maesschalck. 'Verkeerstechnisch valt op de overweg niets aan te merken. Hij bevindt zich op amper vijfhonderd meter van het station, zodat stoptreinen er afremmen of optrekken. Maar er razen ook directe treinen voorbij. Wie vlakbij de slagbomen staat, ziet de treinen, zowel van links als van rechts, duidelijk aankomen. Wat misschien tot verkeerde conclusies kan leiden en verkeerdelijk uitnodigt om een overtreding te begaan.'

'We leven allemaal veel te gehaast', zegt een buurtbewoner. 'Je moet sommige chauffeurs die voor de slagbomen staan eens op hun stuur zien tokkelen. Van pure zenuwen. Zeker wanneer een stoptrein aankomt of vertrekt en de wachttijd voor de slagboom dan wat langer duurt.'

Maatregelen

'Het aantal ongevallen aan overwegen blijkt moeilijk terug te dringen', zegt de woordvoerder van spoorweginfrastructuurbeheerder Infrabel Frédéric Petit. 'Dit jaar waren er, tot midden vorige maand, al vijftig, waarvan 47 met voertuigen en drie met voetgangers. Daarbij vielen acht doden.'

Om de veiligheid aan overwegen op te voeren, bouwt Infrabel stelselmatig het aantal overwegen af. Sinds 2002 verdwenen 90 overwegen, gemiddeld vijftien per jaar. Tussen midden 2005 en eind van dit jaar zullen ook 33 overwegen in categorie verhoogd zijn, zeg maar veiliger gemaakt. In de periode 2005-220 is daarmee een investering van 42 miljoen euro gemoeid.

'Deze ingrepen doen de ongevallencijfers echter niet spectaculair dalen', besluit Petit. 'We zien een golvende beweging: het aantal schommelt al jaren tussen de vijftig en zestig. We moeten onze inspanningen evalueren op langere termijn en ze ondertussen stapsgewijs voortzetten. Zo zijn we bereid met de politie samen te werken rond extra controles aan overwegen. Met de wegbeheerders willen we de invoering van snelheidsbeperkingen en een verhoging van de zichtbaarheid bij overwegen bekijken.'

Pierre Van Rossem
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Halve slagbomen zijn geen slagbomen. Ik denk dat het aantal ongevallen met mensen die slalommen veel hoger ligt nu, dan dat er voertuigen zouden vast komen te zitten bij volle slagbomen.

BDJ
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Bericht door dentheo »

Bartjedj schreef:Halve slagbomen zijn geen slagbomen. Ik denk dat het aantal ongevallen met mensen die slalommen veel hoger ligt nu, dan dat er voertuigen zouden vast komen te zitten bij volle slagbomen.

BDJ
Alleen, nu zijn de slachtoffers verantwoordelijk, bij opsluiting zou het slachtoffer zich weleens tegen Infrabel kunnen keren...
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Rare wereld. Sinds wanneer is iemand niet meer verantwoordelijk als hij door het rood rijdt?

BDJ
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Bartjedj schreef:Rare wereld. Sinds wanneer is iemand niet meer verantwoordelijk als hij door het rood rijdt?
BDJ
Er kunnen meerdere verantwoordelijken zijn bij een ongeval, Bart.

Men zou kunnen stellen dat Infrabel een tekort aan voorzorg aan de dag legt door hele slagbomen te plaatsen. Het zou gebrek aan voorzorg kunnen zijn dat mensen niet meer uit de gevarenzone geraken eenmaal de slagbomen gesloten zijn, in zo'n geval.
Gebruikersavatar
Bibke
Berichten: 2955
Lid geworden op: 02 aug 2006, 22:51
Locatie: Kaulille (Afkomstig van LPP)

Bericht door Bibke »

Wanneer ik in zo'n situatie zou komen, rijd ik toch tegen de slagboom om de overweg vrij te maken en ik zou wel zien hou ik mijn schade bij Infrabel zou kunnen recuperen.
Plaats reactie