HAALTERT - Met een petitie met de namen van 320 stationsgebruikers, willen initiatiefnemers Steven De Troyer en Vera Van Den Broeck de slechte dienstregeling en de verloedering van het station en omgeving aanklagen. Ze hopen dat de NMBS de nodige maatregelen treft.
De treinreizigers die regelmatig het station aan de Geraardsbergsesteenweg gebruiken, voelen zich stiefmoederlijk behandeld en klagen zowel de dienstregeling als de infrastructuur in en rond het station aan.
'We begrijpen het bij voorbeeld niet waarom een paar treinen op de lijn 89 (Kortrijk-Brussel) in Haaltert doorrazen en dan in Liedekerke waar veel minder volk opstapt, wel kunnen stoppen', aldus Steven De Troyer. 'Tijdens de ochtendspits stopt er geen enkele trein naar Brussel tussen 5.30 en 6.25uur en tussen 6.30 en 7.16uur. Op vakantie- en brugdagen is het huilen met de pet op. Het lijkt wel of men ons wil verplichten de trein in Denderleeuw te nemen. Dat brengt natuurlijk bijkomende kosten mee. Men vergeet al vlug dat hier zevenhonderd mensen de trein nemen. Zeker in de vakantieperiode zou de dienstregeling moeten herzien worden. Het kan niet zo'n moeite kosten om de P-treinen ook in Haaltert te laten stoppen.'
Toiletten
Een tweede luik van de klachten betreft de infrastructuur in en rond het station. 'De voorbije 20 jaar werd er vrijwel niets gedaan. Alleen heeft men een draad verwijderd om van op de te kleine parking op de perrons te kunnen. De scheefgeslagen paaltjes heeft men niet eens weggedaan. Er zijn onvoldoende schuilhuisjes achteraan de perrons waar we gedwongen zijn om op te stappen omdat de eerste rijtuigen meestal al volzet zijn. Bij regenweer moet je er met 30 man in een hokje kruipen.'
'De mededelingen zijn er niet te verstaan, de parking is meer een rallyterrein, het sanitair is beneden alles in het stationsgebouw zelf. Als je er je broek laat zakken, riskeer je een pak van de bepleistering in je broek te krijgen.'
'Als de NMBS het openbaar vervoer wil stimuleren, dan is er dringend een opknapbeurt nodig', zegt Steve De Troyer die hoopt dat men de petitie niet naast zich neerlegt.
Ulrich Herremans
Station van Haaltert geen prioriteit voor NMBS
Bij de NMBS moet men de klagers nog even in de kou laten staan. Infrabelwoordvoerder Frederic Petit: 'Wij voeren wel omgevingswerken uit in stations of stopplaatsen maar dat gebeurt dan enkel als de NMBS de opdracht geeft voor zulke werken. We kennen de verzuchtingen van de Haaltertse treinreizigers maar voor ons ligt daar voorlopig nog geen opdracht.'
Hetzelfde liedje bij Geert Dierickx, woordvoerder van de NMBS-holding voor Oost- en West-Vlaanderen: 'De NMBS is momenteel aan een inhaalbeweging bezig en moderniseert stelselmatig de stations. Het probleem Haaltert lijkt op dit moment nog geen prioriteit en past nog niet binnen het investeringsbudget dat voorhanden is.'
Jochen Govaerts, verantwoordelijke bij de dienst planning voor de dienstregelingen, was woensdag niet bereikbaar wegens zitting in een kamercommissie, maar Geert Dierickx weet te melden dat men eind november-begin december uitpakt met een aangepaste dienstregeling op verschillende lijnen. Of ook een aanpassing voorzien is op de lijn 89 waar Haaltert op ligt, kan voorlopig niemand bevestigen of ontkennen. (hk)