Waarom heeft de 25.5 slechts één panto?

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Werner

Waarom heeft de 25.5 slechts één panto?

Bericht door Werner »

Dit is geen quiz, maar een echte vraag, want ik heb er echt geen idee van...
Shrek

Bericht door Shrek »

gokje: geen plaats omdat de transfo vlak onder de 2de panto zou zitten? :P
13'erke

Bericht door 13'erke »

Gewichtsbesparing?
nighttrain

Bericht door nighttrain »

vroeger op de vakschool v/d NMBS is ons dat uitgelegd om kosten te besparen,alsook omdat deze machines niet voorzien waren voor goederen treinen te slepen,dus niet aanzetten van zware lasten met 2 pantos. Alsook het feit indien bovenleidings incident met 1 panto de tweede ook altijd beschadigd was. ook het feit dat de locs gebruikt werden voor 1500V DC en 3000V DC met hetzelfde type van panto en druk(tussen panto en rijdraad) op de koolstof contakt vlakken.
Adler

Bericht door Adler »

13'erke schreef:Gewichtsbesparing?
Ik heb inderdaad ergens gelezen dat dit voor gewichtsbesparing is omdat anders de belasting per as te groot was voor het Nederlandse net. Men heeft daarvoor een aantal onderdelen verwijderd waaronder 1 panto.
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

Ik heb ergens gelezen dat het komt omdat onder de de plek waar de apparatuur voor de tweede panto zou zitten, de ATB apparatuur is geplaatst. Er was dus gewoon geen plek om een tweede panto aan te sluiten.
nighttrain

FlyingDutchman schreef:Ik heb ergens gelezen dat het komt omdat onder de de plek waar de apparatuur voor de tweede panto zou zitten, de ATB apparatuur is geplaatst. Er was dus gewoon geen plek om een tweede panto aan te sluiten.
Al de "apparatuur" van een panto staat op het dak t.t.z. hij is via isolatoren vastgemaakt op het dakchassis,en de terugroepingsveren en pneumatische uitrusting(drukcylinder) bevinden zich ook op het dak.De enige verbinding naar de machine kamer toe is ongeveer in het midden met de stroomkabels en de pneumatische leiding naar de pneumatische schakeldoos (in de machine kamer ;voor het afzonderen).
En in tegenstelling tot de andere Type 25 is de type 25.5 uitgerust met een Faiveley panto in plaats van en ACEC.
De locs wogen 1T zwaarder door hun equipement voor trek en duw configuratie en gebruik. 85 T ipv 84T
Betreft de ATB uitrusting : die bestond in 1973 nog niet op het moment dat beslist werdt Types 25 om te bouwen tot 25.5 voor de verbinding Brussel => Amsterdam.Ter versterking van de "hondkoppen"
Adler

Bericht door Adler »

Gevonden op beneluxspoor.net:

Ook bij de 25.5 ging het wel degelijk om die paar honderd kilo. Toen de Belgische reeks 25 werd verbouwd naar 25.5 voor de dienst op Nederland werd de loc zwaarder door de inbouw van allerlei extra apparatuur en dreigde net de maximum aslast voor Nederland te overschrijden. Dat werd opgelost door één stroomafnemer te verwijderen.
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:gokje: geen plaats omdat de transfo vlak onder de 2de panto zou zitten? :P
Transfo in een 25 ??? :lol:
2012
Contacteer:

Bericht door 2012 »

Ik heb nog met 25.5 gereden ... ik weet het zelf ook ni eigelijk. De ATB die er bij gekomen is weegt ni veel zunne, als het een gewichts probleem is ... tja, da weet ik ni. Trouwens daar waar de ATB staat (infeite zijn da maar enkele buizen en elektrisch bakje) staat waar vroeger de 2de compressor stond.

Een transfo zit er ni in, want die rijd gewoon rechtstreeks op de 1500 Volt zoals em in Belgie op de 3000 Volt rijd. Enkel is er een 3de JH bijgezet om de motoren allemaal parallel te zetten.

Een beetje uitleg maar geen sluitend antwoord dus ivm deze vraag...
nighttrain

2012 schreef:Ik heb nog met 25.5 gereden ... ik weet het zelf ook ni eigelijk. De ATB die er bij gekomen is weegt ni veel zunne, als het een gewichts probleem is ... tja, da weet ik ni. Trouwens daar waar de ATB staat (infeite zijn da maar enkele buizen en elektrisch bakje) staat waar vroeger de 2de compressor stond.

Een transfo zit er ni in, want die rijd gewoon rechtstreeks op de 1500 Volt zoals em in Belgie op de 3000 Volt rijd. Enkel is er een 3de JH bijgezet om de motoren allemaal parallel te zetten.

Een beetje uitleg maar geen sluitend antwoord dus ivm deze vraag...
Toch wel het is Adler die de juiste uitleg heeft gegeven, dus de asbelasting die kleiner is in Nederland dan in België.En de reden voor het kiezen om de panto weg te laten zit vervat in mijn eerste antwoord t.t.z. eventuele beschadeging,en aanzetten met grote lasten. Het was een compromis oplossing.Veel andere keuzes hadden ze niet anders.
Plaats reactie