Stootbuffers Antwerpen-Centraal
Stootbuffers Antwerpen-Centraal
Op niveau -1 in Antwerpen-Centraal heeft men nu een heel modern type stootbuffers geplaatst van de firma Rawie uit Osnabrück.
Hier kan je een filmpje zien over deze stootbuffers.
Op niveau +1 bevinden zich nog steeds de enorme buffers uit 1903 van de firma Gebr. Gebauer (patent Hoppe).
Heeft er soms iemand technische gegevens over deze buffers ?
Zo een buffer moet in staat zijn om een enorme energie op te nemen.
Een trein van 2000t aan 10 km/h heeft bijvoorbeeld een kinetische energie van 7716 kJ.
Dat is dezelfde energie die vrijkomt als men een HLE 27 van 9,25m hoogte zou laten vallen.
Hier kan je een filmpje zien over deze stootbuffers.
Op niveau +1 bevinden zich nog steeds de enorme buffers uit 1903 van de firma Gebr. Gebauer (patent Hoppe).
Heeft er soms iemand technische gegevens over deze buffers ?
Zo een buffer moet in staat zijn om een enorme energie op te nemen.
Een trein van 2000t aan 10 km/h heeft bijvoorbeeld een kinetische energie van 7716 kJ.
Dat is dezelfde energie die vrijkomt als men een HLE 27 van 9,25m hoogte zou laten vallen.
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Inderdaad. Hier staat de uitleg, in het Engels.
Daar staat men niet dagelijks bij stil.
Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Daar staat men niet dagelijks bij stil.
Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Een enkele keer gaat het wel goed fout zoals een tijd geleden in Herentals toen een goederentrein niet meer op tijd kon stoppen en een diesellok door de stootbuffer katapulteerde waarbij deze op straat belandde.Bordensteker schreef: Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Dat was wel een gewone niet beweegbare stootbuffer.
Ook in Den Haag Centraal is eens een trein door de buffer gereden geloof ik en in een winkel beland.
Laatst gewijzigd door Adler op 13 nov 2007, 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Inderdaad en zelfs bij 10 km/h zou ik niet graag in de buurt staan als er een trein van 2000 ton tegen rijdt.Steven schreef:die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u
-
- Berichten: 1291
- Lid geworden op: 14 mei 2007, 10:03
Een bijzonder aspect van zo’n modern stootjuk lijkt me dat er een enorme kracht komt op dat laatste stukje rails. Dat wil dus gewoon met trein en al mee gaan schuiven. Maar dat zit weer vast aan het spoor waar nu juist de te stoppen trein op rijdt, zodat juist bij een langere trein ook een langer stuk spoor onder een stevige verticale belasting minder makkelijk over het ballastbed kan schuiven. Dus heb je dan ook meer weerstand. Denk ik.
Als alles op zijn plaats blijft zal de vertraging bij de botsing met zo’n juk bij een korte trein veel heftiger uitpakken dan bij een lange trein.
Datzelfde lijkt trouwens te gelden bij de oude buffers op +1. Tenzij de opvang progressief werkt.
De opvang met de moderne inrichting kán ook progressief werken als de dikte van de omklemde laatste meters rails iets toeneemt, of als het frictiemateriaal warm wordt ...
en uitzet!
Als alles op zijn plaats blijft zal de vertraging bij de botsing met zo’n juk bij een korte trein veel heftiger uitpakken dan bij een lange trein.
Datzelfde lijkt trouwens te gelden bij de oude buffers op +1. Tenzij de opvang progressief werkt.
De opvang met de moderne inrichting kán ook progressief werken als de dikte van de omklemde laatste meters rails iets toeneemt, of als het frictiemateriaal warm wordt ...

In antwerpen centraal zul je zelden een trein van 2000t tegen komen hoorAdler schreef:Inderdaad en zelfs bij 10 km/h zou ik niet graag in de buurt staan als er een trein van 2000 ton tegen rijdt.Steven schreef:die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u

Allez 500 ton is ook al genoeg hoor om een ravage aan te richtenNekvin schreef:In antwerpen centraal zul je zelden een trein van 2000t tegen komen hoorAdler schreef:Inderdaad en zelfs bij 10 km/h zou ik niet graag in de buurt staan als er een trein van 2000 ton tegen rijdt.Steven schreef:die dingen zijn ook maar voorzien tot een bepaalde snelheid, die zullen nooit ontworpen worden om een trein aan 40 km/u tegen te houden hoor. ik dacht dat ze voorzien waren tot een 10 km/u

2 HLE 27's wegen samen al 170 ton.
Door de stootbuffers rijden gebeurt wel vaker hoor. Maar de bekendste/beruchtste gevallen waren inderdaad in Lier en ook eentje in Herentals.Adler schreef:Een enkele keer gaat het wel goed fout zoals een tijd geleden in Herentals toen een goederentrein niet meer op tijd kon stoppen en een diesellok door de stootbuffer katapulteerde waarbij deze op straat belandde.Bordensteker schreef: Of ... juist wel, en dat is maar goed ook.
Dat was wel een gewone niet beweegbare stootbuffer.
Ook in Den Haag Centraal is eens een trein door de buffer gereden geloof ik en in een winkel beland.
Bij dat van Lier deden toendertijd verschillende geruchten de ronde over of de treinbestuurder al dan niet gedronken had voor of tijdens zijn dienst.
Was die diesellok die met zijn neus omhoog zat nu in Lier of in Herentals ?Wover schreef: Door de stootbuffers rijden gebeurt wel vaker hoor. Maar de bekendste/beruchtste gevallen waren inderdaad in Lier en ook eentje in Herentals.
Bij dat van Lier deden toendertijd verschillende geruchten de ronde over of de treinbestuurder al dan niet gedronken had voor of tijdens zijn dienst.
Nu weet ik het ook niet meer.
LierAdler schreef:Was die diesellok die met zijn neus omhoog zat nu in Lier of in Herentals ?Wover schreef: Door de stootbuffers rijden gebeurt wel vaker hoor. Maar de bekendste/beruchtste gevallen waren inderdaad in Lier en ook eentje in Herentals.
Bij dat van Lier deden toendertijd verschillende geruchten de ronde over of de treinbestuurder al dan niet gedronken had voor of tijdens zijn dienst.
Nu weet ik het ook niet meer.

Op de site links klikken op Gleisabschlusssysteme. Op de pagina die je dan krijgt staat de berekening waarmee de resistentie van een stootblok wordt berekend.
Dan krijg je een lijst met verschillende toepassingen van stootblokken. Vooral Sonderkonstruktionen is interessant.
Klik dan bovenaan op Produktfotos.
BDJ
Dan krijg je een lijst met verschillende toepassingen van stootblokken. Vooral Sonderkonstruktionen is interessant.
Klik dan bovenaan op Produktfotos.
BDJ