http://nl.youtube.com/watch?v=KnTSLyzhLgc
filmpje van de BBC
Eerste Eurostar met passagiers volledig op High Speed 1
Eurostar rijdt 25 minuten sneller
Brussel - De Eurostar rijdt vanaf deze week in 1 uur en 51 minuten van Brussel-Zuid naar het nieuwe eindstation St Pancras in Londen. Dat is ongeveer 25 minuten sneller dan voorheen. De kortere reistijd wordt, ook in Brussel, uitgebreid gevierd.
St Pancras International vervangt het bekende Waterloo Station als eindpunt. Volgens Richard Brown, directeur-generaal van Eurostar, is St Pancras strategisch beter gelegen. De opening van het nieuwe eindstation gaat gepaard met de volledige ingebruikname van High Speed 1, de eerste hogesnelheidslijn in Groot-Brittannië. Die is 109 km lang en loopt van de Kanaaltunnel bij Folkestone tot St Pancras. De treinen kunnen er meer dan driehonderd kilometer per uur rijden.
De eerste Eurostartreinen vanuit Brussel deden dertien jaar geleden nog meer dan drie uur over de 372 kilometer tussen Brussel en Londen. Nu kan het dus in 1 uur en 51 minuten. In Brussel-Zuid is het op 14 november de hele dag feest, met livebeelden vanuit St Pancras en optredens, onder anderen van dj Sven Van Hees. Ook elders wordt feest gevierd. Op zaterdag 17 november maakt de Amerikaanse straatkunstenaar Kurt Wenner aan de Kunstberg een trompe-l’oeil van een Londens metrostation. En tussen 16 november en 3 december verandert café Walvis, zowel binnen als buiten, in een Engelse pub, de Whale.
Bettina Hubo © Brussel Deze Week
Londen - Vanaf vandaag duurt een ritje met de Eurostar naar Londen exact 1 uur 51 minuten, zo'n 25 minuten minder dan vroeger. Brussels minister Evelyne Huytebroeck (Ecolo) maakt van de gelegenheid gebruik om voor de Britse toerismewereld een nieuw concept in het leven te roepen. Dat heet 'Brussels 1:51, naar de duur van de treinreis.
Sinds woensdag is het vernieuwde St-Pancrass International Station de nieuwe thuishaven voor de hogesnelheidstrein. Huytebroeck, in de Franstalige Gemeenschapscommissie bevoegd voor toerisme, organiseerde daarom in Londen een groot feest.
Met het feest wil Huytebroeck de troeven van Brussel in de kijker zetten. Daarvoor had de minister een hoop Brusselse creativelingen meegenomen. Dj's, modeontwerpers en acrobaten moesten in Londen het imago van Brussel opblinken.
Huytebroeck wil met het evenement ook anticiperen op de Olympische Spelen van 2012. "Ze verwachten acht miljoen mensen. Brussel kan misschien een paar van die mensen aantrekken."
© tvbrussel
Maar Jules toch, kon je je niet eens melden? Of was je niet op de 1e trein van 10.16?Jules schreef:Allee voruit, woensdag sta ik daar ook... De eerste trein is volgens ik gehoord heb volledig uitverkocht
Uitverkocht? Hum, ik heb bijna de ganse trein doorgelopen (voelde mij een echte train manager

Foto's volgen subiet

EDIT: ze staan er!
Reportage:
HNBLonden op 1uur 52 minuten sporen van Brussel
Hoofdstad verwacht nu nog meer Britse toeristen
BRUSSEL - Grote dag gisteren voor het toerisme in Brussel. Londen ligt maar op 1uur 52 minuten sporen meer van onze hoofdstad. Dat werd met veel fanfare gevierd in het vertrekstation Brussel-Zuid.
Eurostar spoort natuurlijk al veel langer van en naar Londen. Maar in Engeland hebben ze lange tijd gewacht hun spoorwegen aan onze hogesnelheidstreinen aan te passen. Daar is nu eindelijk toch werk van gemaakt en meteen hebben ze in hartje Londen een nieuw station geopend: Saint Pancras.
Dat alles brengt Londen nog dichterbij. Na 1 uur 52 minuten sporen, sta je in het hartje van de Britse hoofdstad. En dat tien maal per dag in de beide richtingen.
Brussels burgemeester Freddy Thielemans nam als een van de eersten de nieuwe treinverbinding. 'Het is bekend: ik ben een anglofiel. Ik praat om te beginnen al heel graag Engels. Daarom ging ik er vroeger heel vaak heen. Nu is dat helaas wat geminderd.'
Door de oorlog
De burgemeester beseft goed dat de nieuwe treinverbinding een pak meer Britse toeristen voor zijn stad betekent. 'Op dit moment zijn de Britten al onze grootste groep buitenlanders. Hoe komt dat? Door ons verleden denk ik. Een verleden dat we vooral op het einde van de twee wereldoorlogen deelden.'
Ook Philippe Close, Brussels schepen van Toerisme, spoorde mee en verheugt zich op een pak meer Britse toeristen. Hij verklaart dat succes anders. 'Britten zijn zowat de uitvinders van het weekendtoerisme. Ze knijpen er heel graag even tussenuit voor een paar dagen. Dan kijken ze al gauw naar Brussel.'
Anders dan Parijs
De Britse toeristen voelen zich op hun gemak in Brussel. Dat getuigt Cherill Walters, een toeriste die gisteren tot haar eigen stomme verbazing de eerste nieuwe supersnelle trein terug naar Londen nam.
'Het valt op dat iedereen in Brussel heel goed Engels praat of daar anders grote inspanningen toe levert. Helemaal anders dan in Parijs bijvoorbeeld. Nochtans een mooiere stad dan Brussel maar als Engelstalige loop je er vaak op taalbarrières. Plus in Parijs hebben ze natuurlijk niet die formidabele cafés zoals er in Brussel zoveel zijn. Om van jullie superlekkere chocolade nog te zwijgen.'
Ook het echtpaar Kipch is opgetogen over de nieuwe supersnelle verbinding. 'We komen eigenlijk al jaren naar Brussel. Vroeger met de boot, dan met het vliegtuig en sinds de tunnel met de trein natuurlijk.'
Ze moeten even streng zijn: wat kan Brussel nog doen om nog meer toeristen aan te trekken? 'Dat is een makkelijke', lacht de man. 'Ze zouden bijvoorbeeld al eens kunnen beginnen met de voetpaden beter aan te leggen. Wanneer het regent spuit er altijd een vuile modderstraal vanonder de tegels van de voetpaden.'
Meneer Kipch vindt ook dat Brussel aan gezelligheid inboet. 'Vooral dan aan de kanten van het Noordstation waar ze het ene kantoorgebouw na het andere optrekken. Daar is niets meer van de gezelligheid die er vroeger heerste. Toen kon je er overal een cafeetje binnenstappen en binnen de twee minuten zat je in conversatie met een andere klant.'
De passagiers mochten aan boord gaan. Niet zonder eerste langs een strenge controle te passeren. Net zoals ik de luchthaven moesten passagiers en hun bagage door een scanner. Doordat dit nog een omslachtige procedure is, moet je een half uur voor vertrek in het station zijn.
Burgemeester Thielemans maakt zich klaar om op te stappen. Toch nog even deze vraag: is het niet jammer dat de omgeving van het Zuidstation zo verschrikkelijk stinkt naar de urine van de daklozen?
'Ik ken het probleem. In het station zijn wel toiletten maar alleen betalende. De daklozen willen daar hun geld niet aan geven. Liever plassen ze op straat. Maar we zijn bezig met dat probleem. Er groeit binnen het college een consensus om overal in het stad weer urinoirs te zetten.'
Nog vijf minuten en de trein vertrekt. Op het perron ontrolt het incheckpersoneel een grote spandoek met daarop de slogan: 'Once you go fast track, you never go back'.
Aan Joseph Vierendeels de eer om de nieuwe spoorlijn in te rijden. 'Natuurlijk is dit een opwindend moment. Niet alleen omdat ik net vandaag jarig ben: ik wordt 54 en rijd al 33 jaar met de trein.'
Het moet toch niet zo heel erg plezant zijn de rit naar Londen. Want een groot stuk van het traject zit je toch in het duister van de tunnel? De machinist wuift dat weg: 'Uiteindelijk rijdt de trein maar twintig minuten door de tunnel. Voor de rest kan je volop rondkijken buiten.'
Vierendeels kroop toen in zijn cockpit waarvan opviel dat die toch wel heel erg vuil was, aan de buitenkant. De trein claxonneerde nog tweemaal en toen vertrok hij. Onder luid applaus van het incheckpersoneel dat even vergat te zwaaien met zijn spandoek.
http://www.eurostar.com.