En de NS VIRM's ook, die volgens mij ideaal zouden zijn aangezien ze ontworpen zijn voor 200 km/u en 25kV.Joris schreef:Hallo,Dat zijn die Dosto's van de CFL/DB toch ook?Jeroen schreef:Het moet en zal Bombardier zijn. Daarmee is alles gezegd....
Groeten,
Joris De Mol
Bestelling bij NMBS
shrek, zolang de nmbs geen prijsgedifferentiatie in functie van het gebruikte rollende materieel toepast, heeft de reiziger het recht (en zelfs de plicht) om het gebrek aan comfort op zo'n M5 beestenbak aan te klagen.Shrek schreef:Zouden de vernieuwde gen-stations allemaal lange perrons (250 m) krijgen? dan zijn dubbeldekstreinen er niet nodig volgens mij. 6 gekoppelde CR-treintjes kunnen evenveel volk vervoeren als 6 M6 rijtuigen he![]()
en pietmol: wat vind jij het beste? alle M5-en meteen laten renoveren of 50 M6-rijtuigen extra bijkopen?
De nmbs heeft blijkbaar gekozen om in het tweede te investeren, een keuze die ik ook meteen zou maken
een pracht voorbeeld van een M5 met beestenbak-allures is de p-trein 8305...
Laatst gewijzigd door pietmol op 19 nov 2007, 13:05, 2 keer totaal gewijzigd.
tja maar ge hebt klagen en klagen. wij zijn hier zoveel gewoon dat wij soms niet beseffen wat het verschil is met andere europese landen (binnen de 25 eu landen) waar ze soms nog minder krijgen voor nog meer geld (in verhouding bezien). er zijn landen waar men het beter doet, er zijn ook genoeg landen waar het slechter gaat, als je ziet welk comfort je in italie krijgt
Gelijk er hier soms op die M5 gekapt word is alsof het einde van de wereld nabij is, ik ga ze ni goed praten hoe ze er uit zien, beter kan het altijd.
Maar er zijn hier mensen die enkel berichten posten als ze maar kritiek kunnen geven en vooral op de M5, laat me zeggen dat dergelijke uitspraken me een bepaald beeld bezorgen van bepaalde mensen.
zover ik weet is het nog steeds een forum voor treinliefhebbers maar sommige mensen komen eerder als hater dan als liefhebber over. mijn excuus als je u geraakt voelt door mijn reactie hier, ik hoop enkel tot nadenken te stemmen over een bepaalde manier van negatief reageren.
het is nu eenmaal gewoonweg storend als je van bepaalde mensen maar 1 soort berichten ziet staan op dit forum.

Gelijk er hier soms op die M5 gekapt word is alsof het einde van de wereld nabij is, ik ga ze ni goed praten hoe ze er uit zien, beter kan het altijd.
Maar er zijn hier mensen die enkel berichten posten als ze maar kritiek kunnen geven en vooral op de M5, laat me zeggen dat dergelijke uitspraken me een bepaald beeld bezorgen van bepaalde mensen.
zover ik weet is het nog steeds een forum voor treinliefhebbers maar sommige mensen komen eerder als hater dan als liefhebber over. mijn excuus als je u geraakt voelt door mijn reactie hier, ik hoop enkel tot nadenken te stemmen over een bepaalde manier van negatief reageren.
het is nu eenmaal gewoonweg storend als je van bepaalde mensen maar 1 soort berichten ziet staan op dit forum.
StevenSteven schreef:tja maar ge hebt klagen en klagen. wij zijn hier zoveel gewoon dat wij soms niet beseffen wat het verschil is met andere europese landen (binnen de 25 eu landen) waar ze soms nog minder krijgen voor nog meer geld (in verhouding bezien). er zijn landen waar men het beter doet, er zijn ook genoeg landen waar het slechter gaat, als je ziet welk comfort je in italie krijgt![]()
Gelijk er hier soms op die M5 gekapt word is alsof het einde van de wereld nabij is, ik ga ze ni goed praten hoe ze er uit zien, beter kan het altijd.
Maar er zijn hier mensen die enkel berichten posten als ze maar kritiek kunnen geven en vooral op de M5, laat me zeggen dat dergelijke uitspraken me een bepaald beeld bezorgen van bepaalde mensen.
zover ik weet is het nog steeds een forum voor treinliefhebbers maar sommige mensen komen eerder als hater dan als liefhebber over. mijn excuus als je u geraakt voelt door mijn reactie hier, ik hoop enkel tot nadenken te stemmen over een bepaalde manier van negatief reageren.
het is nu eenmaal gewoonweg storend als je van bepaalde mensen maar 1 soort berichten ziet staan op dit forum.
het probleem van M5 is een gebrek aan ruimte: geen plaats voor boekentas, te weinig beenruimte, zitbanken die te smal zijn voor 2 personen. In 1ste klasse is het probleem van te smalle zitbanken nog groter omdat men daar een zijleuning geplaatst heeft (NMBS zou al kunnen beginnen met die zijleuningen te verwijderen; kost niets en verhoogt de klanten tevredenheid)
de breedte van die rijtuigen is normaal niet verschillend tov andere rijtuigen, dat effect onstaat gewoon door de plaatsing van de luchtroosters in het langs aan de zijkanten onderaan waardoor er idd wat minder beenruimte is voor iemand die aan het raam zit. doch echter heeft men deze manier van verwarmen ondertussen ook toegepast op de gemoderniseerde klassiekjes en daar klaagt er niemand over (niet zover ik weet).
Tja, da's niet echt van vuil zijn hoor, ik heb in juli elke dag 800'en mogen schrobben, en die krijg je gewoon niet proper, ze blijven er altijd afgeleefd uitzien, en dat komt volgens mij vooral door de vloer. Als ze bv een oranje glanzende vloer zouden leggen zou die er al veel moderner uitzien (maar dat zou dan wel vloeken, maar eender welke kleur zou een verbetering zijn
).

Bij de M5 heb je wel een "trapje" zeg maar ipv 1 luchtleiding. Bij een klassiekje valt het ook niet zo op omdat er toch vuilbakken en tafeltjes boven hangen.Steven schreef:de breedte van die rijtuigen is normaal niet verschillend tov andere rijtuigen, dat effect onstaat gewoon door de plaatsing van de luchtroosters in het langs aan de zijkanten onderaan waardoor er idd wat minder beenruimte is voor iemand die aan het raam zit. doch echter heeft men deze manier van verwarmen ondertussen ook toegepast op de gemoderniseerde klassiekjes en daar klaagt er niemand over (niet zover ik weet).

Komt er op neer dat het gewoon schijn is.

trouwens, de meesten vergeten hier voor het gemak even het grote voordeel van de M5, namelijk dat je anders waarschijnlijk moest rechtstaan
Intussen zijn er wel de M6, maar als die er allemaal zijn, worden de M5 uit roulatie gehaald om er ook comfortabele rijtuigen van te maken.
In die 15 jaar dat de M5 de enige dubbeldekker was, zijn er vele treinen gereden waar anders vele mensen moesten rechtstaat dus het was een goed rijtuig, voor wat het bedoeld was: een hoge capaciteitsrijtuig op een moment dat er bijna geen geld was.

Intussen zijn er wel de M6, maar als die er allemaal zijn, worden de M5 uit roulatie gehaald om er ook comfortabele rijtuigen van te maken.
In die 15 jaar dat de M5 de enige dubbeldekker was, zijn er vele treinen gereden waar anders vele mensen moesten rechtstaat dus het was een goed rijtuig, voor wat het bedoeld was: een hoge capaciteitsrijtuig op een moment dat er bijna geen geld was.
Dag,
Ik denk er net zo over. Ik heb altijd al gemakkelijk een plaatsje gevonden op M5, en als ik dan de keuze moet maken tussen een drukke trein met comfortabel materieel en een iets minder drukke met M5, dan is mijn besluit snel genomen. eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat het in mijn geval meestal korte ritten tussen Halle en Brussel betreft, maar toch.
Ik vind nog altijd dat er op ms 96 en in I11 met ruimte gesmost wordt. Het zijn ideale treinen voor minder drukke verbindingen over lange afstanden (de I11 zijn trouwens in wezen internationale rijtuigen), maar tijdens de spits en op zomerse verbindingen naar de kust volstaan ze eigenlijk zelden.
Ik denk er net zo over. Ik heb altijd al gemakkelijk een plaatsje gevonden op M5, en als ik dan de keuze moet maken tussen een drukke trein met comfortabel materieel en een iets minder drukke met M5, dan is mijn besluit snel genomen. eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat het in mijn geval meestal korte ritten tussen Halle en Brussel betreft, maar toch.
Ik vind nog altijd dat er op ms 96 en in I11 met ruimte gesmost wordt. Het zijn ideale treinen voor minder drukke verbindingen over lange afstanden (de I11 zijn trouwens in wezen internationale rijtuigen), maar tijdens de spits en op zomerse verbindingen naar de kust volstaan ze eigenlijk zelden.
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
zoals u zegt, een minder drukke M5; jammer genoeg wordt M5 ook gebruikt op treinen die zeer druk bezet zijn (vb p8305)overweg13 schreef:Dag,
Ik denk er net zo over. Ik heb altijd al gemakkelijk een plaatsje gevonden op M5, en als ik dan de keuze moet maken tussen een drukke trein met comfortabel materieel en een iets minder drukke met M5, dan is mijn besluit snel genomen. eerlijkheidshalve moet ik eraan toevoegen dat het in mijn geval meestal korte ritten tussen Halle en Brussel betreft, maar toch.
.