OVS wil staken

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
nighttrain

Bericht door nighttrain »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
dentheo schreef: Historiek: De eenheidswet van 1961 verplichte dat ook de treinbestuurders op 60 met pensioen moesten. KNIP

Dat was de situatie tot eind 2002. Maar de regering Verhofstadt I was niet happig dit kb nog eens voor drie jaar te verlengen, want hij wil iedereen langer laten werken met het generatiepact). Het werdt nogmaals verlengd tot eind 2005 denk ik.
Dus het kan maar het moet niet zoals voor iedereen.Ik denk niet dat er pensioenplicht bestaat..
Voor zover ik weet is het nu voor "eeuwig" verlengd, zeer diskreet in de weken dat er in 2005 een grote staking dreigde rond het generatiepact.
Ik denk dat de machinisten nu de mensen zijn die het jongste op pensioen mogen in Belgie, nadat de mijnwerkers verdwenen zijn.
Inderdaad"eewig verlengd".
wie kan nog gaan,als je bij de burgerluchtvaart hebt gewerkt is de wettelijke leeftijd 55j. Maar je kn vroeger indien je 30 jaar dienst had als stuurpersonneel en 34 jaar als cabine personneel. En mischien nog sommige graden in het leger.
Algemeen: gisteren gelezen op AFP dat de Deutsche Bahn tussen 8 en 13% loonsverhoging heeft voorgestel aan hun treinbestuurders.. Ik heb het topic DB staakt aaangevuld met de betreffende link
Speedy

Bericht door Speedy »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
dentheo schreef: Historiek: De eenheidswet van 1961 verplichte dat ook de treinbestuurders op 60 met pensioen moesten. KNIP

Dat was de situatie tot eind 2002. Maar de regering Verhofstadt I was niet happig dit kb nog eens voor drie jaar te verlengen, want hij wil iedereen langer laten werken met het generatiepact). Het werdt nogmaals verlengd tot eind 2005 denk ik.
Dus het kan maar het moet niet zoals voor iedereen.Ik denk niet dat er pensioenplicht bestaat..
Voor zover ik weet is het nu voor "eeuwig" verlengd, zeer diskreet in de weken dat er in 2005 een grote staking dreigde rond het generatiepact.
Ik denk dat de machinisten nu de mensen zijn die het jongste op pensioen mogen in Belgie, nadat de mijnwerkers verdwenen zijn.
Is inderdaad in een 'defenitief KB' in't staatsblad verschenen maar voor eeuwig zal het wel niet zijn...
Wel nog even meegeven dat je na 30j werken op alle uren van dag en nacht even versleten bent als iemand met kantoorbaan op z'n 60 hé..
Speedy

Bericht door Speedy »

K V B schreef:
Speedy schreef: Wij werken nu reeks een 40u week hé...
(zou er eerlijk gezegd niks mee inzitten om 42u te gaan werken maar dan wel voor een serieus aangepaste verloning)
Aangepaste beloning ben ik voor. (Een SBB machinist verdient zo rond de 60000 Euro per jaar...)
In Zwitersland is het gewoon allemaal wat beter geregeld hé...Geloof dat de laatste spoorstaking daar in 1929 was of zo ...
Machinisten krijgen daar veel meer respect vanuit het bedrijf uit, krijgen deftig en vooral comfortabel materiaal om mee te rijden , hebben dan nog eens 't geluk om op hele mooie lijnen te kunnen rijden..
Zou daar direct willen beginnen... :!:
nighttrain

dentheo schreef:
nighttrain schreef:

En niet te vergeten de parlementsleden zelf vanaf 52j en volledige loopbaan vanaf 20j mandaat.
dentheo

Bericht door dentheo »

nighttrain schreef:
En niet te vergeten de parlementsleden zelf vanaf 52j en volledige loopbaan vanaf 20j mandaat.[/quote]

Maar dit hebben naar het schijnt geen VASTE job...
Bert

Bericht door Bert »

Speedy schreef: krijgen deftig en vooral comfortabel materiaal om mee te rijden
Er rijdt daar ook nog veel materieel rond uit de jaren zestig (zelfs uit de jaren 50 bv Ae 6/6),maar het grote verschil met hier is dat de locs zoveel beter onderhouden zijn en dit niet alleen door de werkplaatsen, maar ook door de bestuurders(handgrepen afkuisen tijdens het afstappen, propere stuurpost)! 8)
Speedy schreef: hebben dan nog eens 't geluk om op hele mooie lijnen te kunnen rijden..
Op die lijnen zou ik ook wel alle dagen willen rond sjeezen. :lol:
200% puur genieten van het landschap. 8)
Steven

Bericht door Steven »

maar 200? daar doe ik het 5voudige van genot op ze :-)
K V B

Bericht door K V B »

Bert schreef:
Speedy schreef: krijgen deftig en vooral comfortabel materiaal om mee te rijden
Er rijdt daar ook nog veel materieel rond uit de jaren zestig (zelfs uit de jaren 50 bv Ae 6/6),maar het grote verschil met hier is dat de locs zoveel beter onderhouden zijn en dit niet alleen door de werkplaatsen, maar ook door de bestuurders(handgrepen afkuisen tijdens het afstappen, propere stuurpost)! 8)
Het oudere materiaal verdwijnt op dit moment wel aan een hoog tempo. Is wel een beetje jammer, maar ja je moet wel vooruit. Per slot van rekening kan ik als reiziger een modern treinstel ook wel waarderen.
Speedy schreef: hebben dan nog eens 't geluk om op hele mooie lijnen te kunnen rijden..
Op die lijnen zou ik ook wel alle dagen willen rond sjeezen. :lol:
200% puur genieten van het landschap. 8)
Hang ook een beetje af voor je werkt natuurlijk. Een machinist bij de OeBB ziet maar 5 km. lijn... (Maar aangezien de Oebb maar in totaal 12 werknemers heeft doet iedereen zo een beetje alles)
nighttrain

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
En niet te vergeten de parlementsleden zelf vanaf 52j en volledige loopbaan vanaf 20j mandaat.
Maar dit hebben naar het schijnt geen VASTE job...[/quote]

En daar wringt nu net het schoentje, ik weet niet of je deze hint bewust of niet hebt gegeven!
Want ook een NMBS treinbestuurder heeft ook jammer genoeg geen vaste job , in de ware zin van het woord!Een politieker wordt al of niet herkozen om de 4 jaar.
Ik spreek niet over de driejaarlijks theoretische proeven , want dit heeft hij zelf in handen.
Maar elk jaar moet hij de medische testen doorstaan. En een lichaam kan veranderen door de jaren heen en jammer genoeg leidt dit tot soms tot afkeuringen.En juist op dit moment verliest de treinbestuurder zijn funktie waar hij van houd en de bijhorende wedde en zijn toekomst. Indien hij de herklassering niet aanvaard wordt hij op rust gesteld met de nodige gevolgen van dien.In het andere gaval zal hij een andere job moeten uit oefenen binnen de NMBS buiten de veiligheid, met de bijhorende wedde=> pensioen.Opgelet ik heb geen vocatie van vakbondsman , maar ik heb graag dat de nodige vooroordelen en onjuistheden worden afgevoerd in het belang van ieder.
Mechanik

Bericht door Mechanik »

als men je afkeurd heb je 2 situaties:
- MINDER als 10 jaar dienst als TB : herklassering ZONDER behoud van loon als TB
- MEER als 10 jaar dienst als TB : herklassering MET behoud van loon als TB !

natuurlijk als je weigerd, dan wordt je pensioen berekend op je laatse loonschaal
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

dentheo schreef:
nighttrain schreef:
Maar dit hebben naar het schijnt geen VASTE job...[/quote]

Nee, maar ze hebben wel een loon en andere vergoedingen waar wij machinisten veeeel langer dan 20 jaar moeten werken. Ten andere, geef mij de wedde van een parlementslid en ik ben bereid na 4 jaar treinbestuurder niet 'herverkozen' te geraken. (hoewel, misschien dat ik toch voor die 20 jaar 'mandaat zou gaan)
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

Mechanik schreef:als men je afkeurd heb je 2 situaties:
- MINDER als 10 jaar dienst als TB : herklassering ZONDER behoud van loon als TB

natuurlijk als je weigerd, dan wordt je pensioen berekend op je laatse loonschaal

Ik heb altijd gedacht dat het ging om 12 jaar ROLLENDE dienst (dus dat bvb jaren als rangeerbestuurder eveneens meetellen.

En zelfs als je herklasseerd wordt MET behoud van loon als TB, kun je nog steeds een verlies lijden als je daarna de kanse niet meer krijgt om bvb weekends of nachten te doen. (al ligt dit misschien vooral aan jezelf)
nighttrain

Miljaarde schreef:

Ik heb altijd gedacht dat het ging om 12 jaar ROLLENDE dienst (dus dat bvb jaren als rangeerbestuurder eveneens meetellen.

En zelfs als je herklasseerd wordt MET behoud van loon als TB, kun je nog steeds een verlies lijden als je daarna de kanse niet meer krijgt om bvb weekends of nachten te doen. (al ligt dit misschien vooral aan jezelf)
Men spreekt altijd van behoud van "loon" wat betekent dit?.
Als je geherklasseerd wordt na bv 14 jaar, krijg je de bruto wedde van de nieuwe job aangevuld met een vergoeding uit een sociale kas NMBS die in totaal het bruto loon van treinbestuurder die je zou moeten gehad hebben vanaf deze ancieniteit.
Dus je inkomen vanaf dan is de som van een nieuwe wedde +een aanvullende vergoeding (die niet bepalend is voor je pensioen later)
Wat wil zeggen de dag dat je op pensioen gaat wordt dit berekend op het aantal jaren treinbestuurders wedde + het aantal jaren andere eventueel lagere wedde van de nieuwe aangeboden job. Dus zal je een stuk minder krijgen dn een collega met het zelfde aantal jaren treinbestuurders loopbaan.
Miljaarde

Bericht door Miljaarde »

nighttrain schreef:
Miljaarde schreef:

Men spreekt altijd van behoud van "loon" wat betekent dit?.
Als je geherklasseerd wordt na bv 14 jaar, krijg je de bruto wedde van de nieuwe job aangevuld met een vergoeding uit een sociale kas NMBS die in totaal het bruto loon van treinbestuurder die je zou moeten gehad hebben vanaf deze ancieniteit.
Dus je inkomen vanaf dan is de som van een nieuwe wedde +een aanvullende vergoeding (die niet bepalend is voor je pensioen later)
Wat wil zeggen de dag dat je op pensioen gaat wordt dit berekend op het aantal jaren treinbestuurders wedde + het aantal jaren andere eventueel lagere wedde van de nieuwe aangeboden job. Dus zal je een stuk minder krijgen dn een collega met het zelfde aantal jaren treinbestuurders loopbaan.
Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp dan begint het verlies dus vooral op te lopen eens je op pensioen gaat... Kan iemand uitsluitsel geven omtrent het aantal jaren je dienst moett hebben ivm herklassering in een andere functie en behoud van wedde? .... Steven misschien? En tellen jaren als rangeerbestuurder daarin dan mee?
Steven

Bericht door Steven »

bij herklassering behoud je gewoon uw loon door in uw eigenloonschaal te blijven werken, aangezien elke functie binnen de nmbs een loonschaal heeft. echter het gaat om uw loonschaal, uw premies verlies je evenwel als je naar een functie gaat die geen weekend, nacht-uren heeft.

hoe het dan met het pensioen zit weet ik ni aangezien da zo al een lastige berekening is.
Plaats reactie