Uw jaren rangeerbestuurder tellen mee.Miljaarde schreef:Bedankt voor de info. Als ik het goed begrijp dan begint het verlies dus vooral op te lopen eens je op pensioen gaat... Kan iemand uitsluitsel geven omtrent het aantal jaren je dienst moett hebben ivm herklassering in een andere functie en behoud van wedde? .... Steven misschien? En tellen jaren als rangeerbestuurder daarin dan mee?nighttrain schreef:Men spreekt altijd van behoud van "loon" wat betekent dit?.Miljaarde schreef:
Ik heb altijd gedacht dat het ging om 12 jaar ROLLENDE dienst (dus dat bvb jaren als rangeerbestuurder eveneens meetellen.
En zelfs als je herklasseerd wordt MET behoud van loon als TB, kun je nog steeds een verlies lijden als je daarna de kanse niet meer krijgt om bvb weekends of nachten te doen. (al ligt dit misschien vooral aan jezelf)
Als je geherklasseerd wordt na bv 14 jaar, krijg je de bruto wedde van de nieuwe job aangevuld met een vergoeding uit een sociale kas NMBS die in totaal het bruto loon van treinbestuurder die je zou moeten gehad hebben vanaf deze ancieniteit.
Dus je inkomen vanaf dan is de som van een nieuwe wedde +een aanvullende vergoeding (die niet bepalend is voor je pensioen later)
Wat wil zeggen de dag dat je op pensioen gaat wordt dit berekend op het aantal jaren treinbestuurders wedde + het aantal jaren andere eventueel lagere wedde van de nieuwe aangeboden job. Dus zal je een stuk minder krijgen dn een collega met het zelfde aantal jaren treinbestuurders loopbaan.
Indien je minder dan 10jaar dienst hebt en je wordt geherklasseerd krijg je gewoon de nieuw wedde(barema) van de nieuw funktie zonder de bijdrage van de sociale kas.
heb je meer dan 10 jaar dan krijg je de nieuwe wedde van de nieuw ffunktie + aanvulling van de kas der sociale werken. dus de som van deze 2 is de som van je barema die je gehad zou moeten hebben.Dus nooit kan je aanspraak maken dat je barema van treinbestuurder + ancieniteit blijft die llopen tot op je pensioen.Als in je nieuwe funktie andere premies(nacht,WE enz) betaald worden krijg je deze erboven op .
Daarom werden er vroeger verzkeringen afgesloten bij SWISSlife door de treinbestuurderss om dit verlies te dekken . maar ik geloof dat deze polis niet meer bestaat door een aantal misbruiken.