Automatisch aankondigingssysteem in elk treinstation
Automatisch aankondigingssysteem in elk treinstation
Uit de Standaard:
Automatisch aankondigingssysteem in elk treinstation
BRUSSEL - Tegen 2012-2013 worden alle spoorwegstations in ons land uitgerust met een automatisch aankondigingsysteem. Dat heeft Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, vandaag bekendgemaakt.
Het systeem volgt de treinen in real time en stuurt de reisinfo automatisch door naar de aankondigingsborden en omroepinstallaties. Zo zal de service en de informatie aan de reizigers te verbeteren.
Het project, PIDAAS (Passengers Information Display and Audio System) genaamd, kost 16,5 miljoen euro en moet in de periode 2012-2013 volledig operationeel worden.
Het PIDAAS-project is een tweede stap in het beter informeren van de treinreiziger. De laatste jaren werden de laatste 146 onbemande stations volledig uitgerust met een omroepinstallatie. Dat project liep sinds 2004 en kostte in totaal 7,3 miljoen euro.
Automatisch aankondigingssysteem in elk treinstation
BRUSSEL - Tegen 2012-2013 worden alle spoorwegstations in ons land uitgerust met een automatisch aankondigingsysteem. Dat heeft Infrabel, de infrastructuurbeheerder van het Belgische spoorwegnet, vandaag bekendgemaakt.
Het systeem volgt de treinen in real time en stuurt de reisinfo automatisch door naar de aankondigingsborden en omroepinstallaties. Zo zal de service en de informatie aan de reizigers te verbeteren.
Het project, PIDAAS (Passengers Information Display and Audio System) genaamd, kost 16,5 miljoen euro en moet in de periode 2012-2013 volledig operationeel worden.
Het PIDAAS-project is een tweede stap in het beter informeren van de treinreiziger. De laatste jaren werden de laatste 146 onbemande stations volledig uitgerust met een omroepinstallatie. Dat project liep sinds 2004 en kostte in totaal 7,3 miljoen euro.
http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtmlAlle treinstations hebben een omroepsysteem
do 16/03/06 - De NMBS heeft al zijn treinstations uitgerust met een omroepinstallatie. Tot voor kort kregen 146 stations geen enkele informatie over bijvoorbeeld vertragingen. Tegen 2013 zal het hele omroepsysteem trouwens geautomatiseerd zijn.
In grote stations vinden reizigers allerlei informatie op de grote aankondigingsborden. Ze kunnen zien wanneer treinen aankomen of vertrekken, en of er vertragingen zijn.
(foto Photonews) In vele kleinere onbemande stations bleven reizigers bij vertragingen door gebrek aan informatie letterlijk in de kou staan. Dat is nu opgelost, alle stations hebben een omroepinstallatie gekregen.
Tegen 2013 zullen alle stations ook uitgerust zijn met een automatisch aankondigingsysteem. Het project kreeg de naam PIDAAS, Passengers Information Display and Audio System.
Dit systeem volgt de treinen en stuurt alle reisinformatie, over bijvoorbeeld vertragingen of spoorveranderingen, automatisch door naar de aankondigingsborden en automatische omroepinstallaties.
De automatisering is geen besparingsmaatregel. De huidige omroepers zullen blijven bestaan.
Betere service en stiptheid
Het hele project kadert in de inspanningen die de NMBS doet voor een betere dienstverlening aan de reiziger. Het project kost in totaal 16,5 miljoen euro.
(foto VRT) Bij de betere service horen ook stipte treinen. Ondanks het stijgend aantal klachten hoort de NMBS bij de meest stipte spoorwegmaatschappijen in Europa.
In 2005 kwamen 91,9 procent van de treinen op tijd. Als je de gevallen van overmacht aftrekt, kom je zelfs op 94,8 procent.
Met die cijfers doet België het beter dan Nederland (91,8 procent), Frankrijk (83,1 procent) en Duitsland (81,4 procent). Luxemburg scoort met 95,6 procent beter dan België.
Toch wil de NMBS de ongemakken tot een minimum beperken. Daarom trekt de NMBS nog eens acht miljoen euro uit om de zwakke schakels in het netwerk weg te werken.
mét video en zonder gecrashte break
Mmm , in Frankrijk heeft men dat al jááááren , maar ja Frankrijk is ook groter en heeft ook meer middelen te beschikking hé ...
Je moet maar eens naar dit fragmentje luisteren , dan weet je waar ik het over heb.En neen , de vrouw is wel degelijk een computer en het komt natuurlijker over dan de L&H-toestanden met de verschillende lettergrepen ...
(off-topic : deze nieuwe jingle is door een muziekgroep (!!!!) gemaakt !!)
Maar dan moet men ook een mooie jingle uitvinden om de aandacht van de reizigers te trekken hé
Geef mij maar die oude van de SNCF , dat is hier te beluisteren.Het heeft een toch iets wat zakelijkere toon dan dat nieuw geval van de SNCF , en van een nationale spoorwegmaatschappij wordt toch aangenomen dat zij toch voor een functionele i.p.v een mooie jingle kiezen ..
Je moet maar eens naar dit fragmentje luisteren , dan weet je waar ik het over heb.En neen , de vrouw is wel degelijk een computer en het komt natuurlijker over dan de L&H-toestanden met de verschillende lettergrepen ...
(off-topic : deze nieuwe jingle is door een muziekgroep (!!!!) gemaakt !!)
Maar dan moet men ook een mooie jingle uitvinden om de aandacht van de reizigers te trekken hé

Even mezelf quoten:
de foto is veranderd, er staat nu een aankondiger "Brussel-Eupen". Voor de geïnteresseerden, de foto is genomen in Brugge en zo ziet het nieuwe perron er dus uit. (eigenlijk hetzelfde als in Antwerpen-Centraal)Ruben schreef:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
mét video en zonder gecrashte break
de tweede foto met de perronverlichting is in het station van NamenRuben schreef:Even mezelf quoten:
de foto is veranderd, er staat nu een aankondiger "Brussel-Eupen". Voor de geïnteresseerden, de foto is genomen in Brugge en zo ziet het nieuwe perron er dus uit. (eigenlijk hetzelfde als in Antwerpen-Centraal)Ruben schreef:http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... ndex.shtml
mét video en zonder gecrashte break

- NMBS Holding is eigenaar van de stations en de parkingsWover schreef:waarom moet infrabel daar eigenlijk voor betalen, die hebben toch niets met de stations of loketten of informatie voor reizigers etc te maken dacht ik zo?
- NMBS Holding beheert de 37 grootste stations
- NMBS beheert de overige stations
- Infrabel beheert de stopplaatsen
Daar stopt het niet want een station is meer dan een hoop stenen:
- NMBS beheert de loketten in alle stations, ook die 37 grootste
- NMBS is verantwoordelijk voor informatievoorziening
- Infrabel beheert de middelen nodig voor deze informatievoorziening (displays, audio,....)
Inderdaad, geef mij die oude maar. DIe kan je trouwens toch nog horen in Tourcoing.msts.be schreef:Mmm , in Frankrijk heeft men dat al jááááren , maar ja Frankrijk is ook groter en heeft ook meer middelen te beschikking hé ...
Je moet maar eens naar dit fragmentje luisteren , dan weet je waar ik het over heb.En neen , de vrouw is wel degelijk een computer en het komt natuurlijker over dan de L&H-toestanden met de verschillende lettergrepen ...
(off-topic : deze nieuwe jingle is door een muziekgroep (!!!!) gemaakt !!)
Maar dan moet men ook een mooie jingle uitvinden om de aandacht van de reizigers te trekken héGeef mij maar die oude van de SNCF , dat is hier te beluisteren.Het heeft een toch iets wat zakelijkere toon dan dat nieuw geval van de SNCF , en van een nationale spoorwegmaatschappij wordt toch aangenomen dat zij toch voor een functionele i.p.v een mooie jingle kiezen ..