Twee doden bij treinongeluk in Terhulpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Twee doden bij treinongeluk in Terhulpen

Bericht door Asterix »

Twee doden bij treinongeluk in Terhulpen

do 29/11/07 - Vlak bij het station van Terhulpen, in Waals-Brabant, zijn twee mensen omgekomen nadat ze werden gegrepen door een trein.

Het ongeluk gebeurde rond 9.20 uur. Bij het verlaten van het perron in Terhulpen reed een trein twee personen aan.

De slachtoffers waren op slag dood. Wat er precies is foutgelopen, is nog niet helemaal duidelijk.

De twee waren een controle aan het uitvoeren aan de sporen. Het gaat om een werknemer van de NMBS en iemand van een aannemersbedrijf.

Door het ongeluk zijn er vertragingen op de spoorlijn tussen Namen en Brussel. Tussen Etterbeek en Terhulpen rijden geen treinen

Bron : vrtnieuws.net
Asterix
Berichten: 3845
Lid geworden op: 05 apr 2006, 00:30

Bericht door Asterix »

Twee spoorarbeiders doodgereden door trein in Hoeilaart

Op de spoorlijn tussen Etterbeek en Terhulpen zijn vanochtend omstreeks 09.20 uur in Hoeilaart twee arbeiders om het leven gekomen. Dat meldt Infrabel, de infrastructuurbeheerder van de Belgische spoorwegen. Door het ongeval is tussen Etterbeek en Terhulpen tijdelijk geen treinverkeer mogelijk.

Treinbestuurder in shock

Het ongeval gebeurde net voorbij het station van Terhulpen. Een trein die van Luxemburg onderweg was naar Brussel reed daar twee arbeiders aan die kleine onderhoudswerken aan het uitvoerden. Het gaat om een werknemer van Infrabel en een werknemer van een aannemersbedrijf dat laswerken uitvoerde. De treinbestuurder probeerde nog te remmen maar kon de twee niet meer ontwijken. De treinbestuurder zelf is ongedeerd, maar verkeert in shocktoestand.

Treinverkeer onderbroken

Door het ongeval zijn tussen Etterbeek en Terhulpen geen treinen mogelijk. Infrabel heeft een busdienst ingelegd. Het treinverkeer tussen Ottignies en Brussel wordt omgeleid via Waver en Leuven. De passagiers van de trein die in Hoeilaart stilstaat, worden met een andere trein geëvacueerd naar Brussel. (belga/eb)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
Nekvin

Bericht door Nekvin »

Steven schreef:de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
4629?
zeker?
zijn de treinen lux bxl niet 21xx?
260689
Berichten: 3744
Lid geworden op: 02 feb 2006, 08:20
Locatie: Zolder

Bericht door 260689 »

Nekvin schreef:
Steven schreef:de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
4629?
zeker?
zijn de treinen lux bxl niet 21xx?
dat is een trein die niet overal stopt ik geloof enkel in Namen-Libramont en Aarlen.
Patrick
Berichten: 2289
Lid geworden op: 08 feb 2006, 18:42
Locatie: FI (= Ieper)

Bericht door Patrick »

Het parket van Nijvel houdt vandaag een wedersamenstelling.
Er waren 2 baanwachters aanwezig maar bij ene heeft zijn walkie-talkie op het cruciale moment "gehaperd" waardoor er geen communicatie mogelijk was. Het toestel zal onderzocht worden door een expert.
(Gehoord in VRT-radionieuws vanmorgen.)
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

260689 schreef:
Nekvin schreef:
Steven schreef:de bewuste trein was trein 4629 luxemburg brussel die als IC + rijdt tussen brussel en luxemburg.
4629?
zeker?
zijn de treinen lux bxl niet 21xx?
dat is een trein die niet overal stopt ik geloof enkel in Namen-Libramont en Aarlen.
idd de gewone IC is 21xx
de IC+ is 46xx, deze treinen doen 3 heen en terug ritten per dag stoppen te brussel zuid, centraal noord, shuman, br lux, namur, libramont, arlon en luxemburg.
pietmol

Bericht door pietmol »

Patrick schreef:Het parket van Nijvel houdt vandaag een wedersamenstelling.
Er waren 2 baanwachters aanwezig maar bij ene heeft zijn walkie-talkie op het cruciale moment "gehaperd" waardoor er geen communicatie mogelijk was. Het toestel zal onderzocht worden door een expert.
(Gehoord in VRT-radionieuws vanmorgen.)
walkie talkie, heeft men daar nog geen GSM-R?
Dietrich

Bericht door Dietrich »

GSM-R is enkel voor TB's zeker, niet voor de arbeiders van Infrabel...?
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Het is zeer jammer temeer dat het Zwitserse MINIMEL95 systeem al jaren bestaat om dit soort interventies te beveiligen.
En dit indien je niet 100% uw spoor kunt buiten dienst stellen met commutatoren of omwille van het verkeer.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

pietmol schreef:
Patrick schreef:Het parket van Nijvel houdt vandaag een wedersamenstelling.
Er waren 2 baanwachters aanwezig maar bij ene heeft zijn walkie-talkie op het cruciale moment "gehaperd" waardoor er geen communicatie mogelijk was. Het toestel zal onderzocht worden door een expert.
(Gehoord in VRT-radionieuws vanmorgen.)
walkie talkie, heeft men daar nog geen GSM-R?
gsm-r masten in dienst op lijnen 0/12/25/27 op de meeste andere lijnen staan de masten al klaar doch niet commercieel in dienst. de lijn 50A zou de volgende moeten zijn als ik me niet vergis.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

GSM-R of andere telefonica zijn geen erkende veiligheidssystemen voor de arbeidsbeveiliging van spoorwerken.Net zo min dat je een GSM gaat gebruiken om treinen te laten opduwen.
Je kan je veel vragen stellen bij dit type van ongevallen. Wat was de lokale beveiliging ?met schildwachten? Hoeveel? Was er tegenspoorbeveiliging? Moest het spoor niet buiten dienst zijn gesteld? of was de aanvraag nog niet gebeurt.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

voor dergelijke kleine werken stellen ze geen spoor buiten dienst, de schildwachten stonden opgesteld, men spreekt van een tijdelijke storing of slechte ontvangst van de radio van de schildwacht aan de werf. maar de reconstructie en verder onderzoek zal dat wel duidelijk maken, veel speculairen gaat die mensen niet terugbrengen of de echte schuld gaan vinden.
nighttrain
Berichten: 2706
Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
Locatie: Calais (France)

Bericht door nighttrain »

Steven schreef:voor dergelijke kleine werken stellen ze geen spoor buiten dienst, de schildwachten stonden opgesteld, men spreekt van een tijdelijke storing of slechte ontvangst van de radio van de schildwacht aan de werf. maar de reconstructie en verder onderzoek zal dat wel duidelijk maken, veel speculairen gaat die mensen niet terugbrengen of de echte schuld gaan vinden.
Inderdaad speculeren brengt jammer genoeg de mensen niet terug. Maar gezonde vragen stellen over de eventuele oorzaken, in de hoop mensen van dit forum in te wijden in welke types van beveiligingen er bestaan heeft evenveel waarde of meer, om te weten welk treinnummer ze heeft doodgereden....Dat noemen ze in een gezond spoorbedrijf een "retour d'experience"
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Bericht door Steven »

tja je kan hier veel vragen stellen maar de vragen ivm oorzaak zullen hier geen antwoord vinden he. daarvoor heb je een betrokken partij nodig die bij het incident aanwezig was en die zit hier niet.
Plaats reactie