Meer treinen door rood
Meer treinen door rood
DEN HAAG - Minister Camiel Eurlings (Verkeer) is verontrust over de stijging van het aantal treinen dat vorig jaar door een rood sein is gereden.
Hij juicht het daarom toe dat de spoorbranche maatregelen neemt om het rijden door rood terug te dringen, zo blijkt dinsdag uit een brief aan de Tweede Kamer.
Het gaat dan onder meer om een betere samenhang in de opleiding van machinisten. Ook houdt Eurlings het aanpassen van seinen en treinen in de gaten, zodat in 2009 het aantal passages van een rood sein is gehalveerd in vergelijking met 2003.
Uit het jaarlijkse rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt dat er vorig jaar 287 treinen door rood reden, tegenover 248 in 2005. Uit de cijfers blijkt dat het steeds vaker voorkomt dat machinisten niet of niet juist waarnemen of een sein op rood staat. Daarentegen is een machinist die afgeleid is, steeds minder de oorzaak.
Als machinisten door rood rijden, leidt dat in verreweg de meeste gevallen niet tot een ongeval. Incidenten met gewonden en zware materiële schade zijn zeldzaam, maar als het gebeurt ontstaat vaak wel langdurige vertraging voor het treinverkeer. De laatste keer dat een treinreiziger het leven liet door een ongeval dat werd veroorzaakt door een rood seinpassage, was in 1988.
Spoorbeheerder ProRail wil in ieder geval eind volgend jaar duizend risicovolle plekken hebben aangepakt door ze te voorzien van het ATB++ systeem. In 2018 moet het nog betere beveiligingssysteem ERTMS zijn geïnstalleerd op de 6500 kilometer spoor die Nederland telt. (ANP)
(bron: google nieuws)
Hij juicht het daarom toe dat de spoorbranche maatregelen neemt om het rijden door rood terug te dringen, zo blijkt dinsdag uit een brief aan de Tweede Kamer.
Het gaat dan onder meer om een betere samenhang in de opleiding van machinisten. Ook houdt Eurlings het aanpassen van seinen en treinen in de gaten, zodat in 2009 het aantal passages van een rood sein is gehalveerd in vergelijking met 2003.
Uit het jaarlijkse rapport van de Inspectie Verkeer en Waterstaat blijkt dat er vorig jaar 287 treinen door rood reden, tegenover 248 in 2005. Uit de cijfers blijkt dat het steeds vaker voorkomt dat machinisten niet of niet juist waarnemen of een sein op rood staat. Daarentegen is een machinist die afgeleid is, steeds minder de oorzaak.
Als machinisten door rood rijden, leidt dat in verreweg de meeste gevallen niet tot een ongeval. Incidenten met gewonden en zware materiële schade zijn zeldzaam, maar als het gebeurt ontstaat vaak wel langdurige vertraging voor het treinverkeer. De laatste keer dat een treinreiziger het leven liet door een ongeval dat werd veroorzaakt door een rood seinpassage, was in 1988.
Spoorbeheerder ProRail wil in ieder geval eind volgend jaar duizend risicovolle plekken hebben aangepakt door ze te voorzien van het ATB++ systeem. In 2018 moet het nog betere beveiligingssysteem ERTMS zijn geïnstalleerd op de 6500 kilometer spoor die Nederland telt. (ANP)
(bron: google nieuws)
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Is na het ongeval in Pécrot niet een systeem ingevoerd dat ervoor zorgt dat de trein automatisch stilvalt als die een rood sein voorbij rijdt? & Werkt dat systeem ook bij dieseltreinen?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
enkel de reeks 13 en 27(bij de elektrische locs) breaks (niet allemaal) en ms96 (wat betreft de ms) zijn van tbl voorzien tbl zorgt er idd voor dat uw trein stopt als die door het rood gaat, echter weinig seinen zijn van een tbl baken voorzien.
op welke lijnen kan je seinen vinden die van een tbl baken voorzien zijn?
50A
36
37
161
162
op welke lijnen kan je seinen vinden die van een tbl baken voorzien zijn?
50A
36
37
161
162
en de HSL lijnen is het ECTS toch? die vallen toch ook stil als ge door het rood rijd en bij 55 en 62 (voor evacuatie voor de thalys ofzo) zit dat toch ook erin?Steven schreef:enkel de reeks 13 en 27(bij de elektrische locs) breaks (niet allemaal) en ms96 (wat betreft de ms) zijn van tbl voorzien tbl zorgt er idd voor dat uw trein stopt als die door het rood gaat, echter weinig seinen zijn van een tbl baken voorzien.
op welke lijnen kan je seinen vinden die van een tbl baken voorzien zijn?
50A
36
37
161
162
Met andere woorden... is maar een doekje voor het bloeden of om een signaal te geven dat men "er iets aan probeert te doen". Die enkele lijnen (edoch zeer actieve) met TBL zijn maar een peulschil vergeleken met het ganse net.
Zo'n ongeval zoals in Pécrot kan dus vandaag de dag nog steeds voorvallen.
Zo'n ongeval zoals in Pécrot kan dus vandaag de dag nog steeds voorvallen.