Asynchrone motor onder gelijkspanning

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Elgar

Asynchrone motor onder gelijkspanning

Bericht door Elgar »

Kan iemand mij eens uitleggen hoe de motoren van de reeks 13, AM96, HST's,... juist werken?
Deze hebben asynchrone motoren en daarvoor heb je wisselspanning nodig. Hoe wordt de 3000V= dan omgezet naar wisselspanning? En zijn dat eenfasige of driefasige motoren?
Steven

Bericht door Steven »

3000 v wordt via ondulatoren omgevormd (elektronisch dus) naar een driefasige wisselspanning :-) da schema hier volledig zetten is bijna ni te doen volgens mij (ik bezit het zelfs ni ook al ken ik de reeks 13) in onze boeken zetten ze gewoon een vierkantje op die plaats in het schema :-)
Elgar

Bericht door Elgar »

Hmmm, 'ondulatoren' :shock:, nog nooit van gehoord, bedankt voor de info! :wink:
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

als je weet hoe een frequentieomvormer in elkaar zit... daar wordt van AC(50Hz)->DC->AC('x'Hz) gegaan.
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

e49memling

Re: Asynchrone motor onder gelijkspanning

Bericht door e49memling »

Elgar schreef:Kan iemand mij eens uitleggen hoe de motoren van de reeks 13, AM96, HST's,... juist werken?
Deze hebben asynchrone motoren en daarvoor heb je wisselspanning nodig. Hoe wordt de 3000V= dan omgezet naar wisselspanning? En zijn dat eenfasige of driefasige motoren?
de Thalysen rijden zelfs met syncrone motoren
Elgar

Bericht door Elgar »

Dankuwel!
Dus zo'n ondulator is eigenlijk een halve frequentieregelaar, omdat je al DC spanning hebt.

(Nog een link vanop Wikipedia over de frequentie regelaar http://home.wanadoo.nl/niconimeijer/fre ... ieregelaar)

De snelheidsregeling gebeurt die dan ook gewoonweg door het veranderen van de frequentie?
Jules

Bericht door Jules »

Ondulator is gewoonweg een wisselrichter. Van DC naar AC. Het principe is eenvoudig. Vanuit de bovenleiding wordt naar een tussentrapspanning gegaan. Deze tussentrapspanning wordt aan de tractiewisselrichters aangeboden. En deze maken er een driefasige regelbare spanning van die op de motoren geplaatst wordt.
Dit is U/f regeling. Zowel de ampitude van de spanning als de frequentie worden gelijktijdig geregeld.
Steven

Bericht door Steven »

SIMPY.be schreef:als je weet hoe een frequentieomvormer in elkaar zit... daar wordt van AC(50Hz)->DC->AC('x'Hz) gegaan.

wij vertrekken op den draad al met DC he over algemeen in belgie :-)
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

Steven schreef:
SIMPY.be schreef:als je weet hoe een frequentieomvormer in elkaar zit... daar wordt van AC(50Hz)->DC->AC('x'Hz) gegaan.

wij vertrekken op den draad al met DC he over algemeen in belgie :-)
Dat weet ik wel ze :s, maar van AC naar DC gaan houd niets in...
Die ondulator (een chopper eigenlijk) is een halve frequentieomvormer zoals hierboven, ik gaf eigenlijk gewoon die tip, zodat je daarop kon zoeken.
e49memling

Een ondulator is eigenlijk gebaseerd op de werking van een hakker.

Een hakker (zoals gebruikt op de thyristorlocomotieven en stellen)kapt eigenlijk de gelijkstroom in blokjes. De blokjes stroom is eigenlijk al een vorm van wisselsstroom, stuur dit door een transfo, en je hebt ook wisselspanning.

Voor het verkrijgen van een driefasenstroom heb je echter drie wisselstromen nodig die 120 graden van mekaar verschoven zijn.

Dit kan op verschillende manieren bereiken bijvoorbeeld door twee aftakkingen te maken. een capacitieve, waar de stroom gaat voorijlen, en een inductieve waar mijn een naijlende stroom gaat krijgen.

Maar dit is een systeem dat alleen maar werkt bij relatief kleine vermogens omdat de verschuiving nooit 120° bereikt.

Een andere mogelijkheid is, een ondulator te maken die de gelijkstroom met een verschuiving van 120 graden in stukjes kapt en deze naar aparte lijnen te sturen. Met deze drie samen te stellen krijgt men de vereiste drie fasen stroom.

Mogelijk bestaan er nog andere systemen maar deze zullen gebaseerd zijn op het zelfde principe.

De welke juist gebruikt zijn op de locomotieven en op de treinstellen weet ik niet.
Maar dit geeft een inzicht op welke manier het werkt.
Jules

Bericht door Jules »

Hakker heeft niets te maken met wisselstroom. Hakker is DC - DC. Een wisselrichter of ondulator is hetzelfde.

En ook al zit er gelijkspanning op de bovenleiding, dan nog wordt deze naar een tussentrapspanning gebracht. Kijk maar in de hoofdspanningsschema's van de 13, 96, eurostar, thalys... Al wat meerspanning is werkt met een tussentrap.
e49memling

Jules schreef:Hakker heeft niets te maken met wisselstroom. Hakker is DC - DC. Een wisselrichter of ondulator is hetzelfde.

En ook al zit er gelijkspanning op de bovenleiding, dan nog wordt deze naar een tussentrapspanning gebracht. Kijk maar in de hoofdspanningsschema's van de 13, 96, eurostar, thalys... Al wat meerspanning is werkt met een tussentrap.
Je moet lezen wat er staat, ik probeerde een uitleg te geven die ook een niet-technisch persoon wat inzicht geeft, die heeft niets aan een te technisch woordgebruik,
Ik zei niet dat een hakker een ondulator is, maar dat hetzelfde werkingsprincipe (met een ander doel en effect en uitwerking) word gebruikt.
sybic

Bericht door sybic »

Steven schreef:3000 v wordt via ondulatoren omgevormd (elektronisch dus) naar een driefasige wisselspanning :-) da schema hier volledig zetten is bijna ni te doen volgens mij (ik bezit het zelfs ni ook al ken ik de reeks 13) in onze boeken zetten ze gewoon een vierkantje op die plaats in het schema :-)
Hier zie je de ondulateur van een 13, de ontbrekende schakel in de schema's van Steven. Je ziet dus in de ene richting de thyristoren van het type GTO (herkenbaar aan het kruisje). Anti-parallel daarover staan dioden die dienen om de opgestapelde energie weg te krijgen uit de thyristor. Wie de technische uitleg wil van de exacte werking raad ik de boeken 'Elektronische vermogencontrole' van ing. Jean Pollefliet (een leraar van mij geweest overigens). Dit staat uitgelegd bij de invertoren van het 180° type. In de twee volumes staat er niet alleen uitleg over de elektronica maar ook over de toepassing, bv. een eurostar.

grtz g
Bijlagen
invertor 13.jpg
invertor 13.jpg (30.7 KiB) 17431 keer bekeken
SIMPY.be

Bericht door SIMPY.be »

haha Pollefliet, ik heb diene boek vorig jaar ook mogen doorworstelen!
Maar dan wel de 'lite' versie voor het secundair onderwijs :)

http://www.caspoc.com/education/pollefl ... ntrole.jpg
Plaats reactie