CNL 242/243 en CNL 236/237.

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Joris
Contacteer:

CNL 242/243 en CNL 236/237.

Bericht door Joris »

Hallo,
Vanaf nu hebben de CNL treinen die door Brussel rijden ook namen:
CNL 242/243 Berlijn-Parijs: Perseus
CNL 236/237 Hamburg-Parijs: Andromeda
Meer info hier.
Groeten,
Joris De Mol
Laatst gewijzigd door Joris op 18 dec 2007, 08:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
groentje

Re: CNL 243/243

Bericht door groentje »

Mag wel nog wat meer volk op. Ik ben vannacht vanuit Hamburg meegereden (zitcoupé), en behalve iemand tot in Osnabrück en iemand tot Münster had ik de hele coupé voor mij alleen. Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
groentje schreef:Mag wel nog wat meer volk op. Ik ben vannacht vanuit Hamburg meegereden (zitcoupé), en behalve iemand tot in Osnabrück en iemand tot Münster had ik de hele coupé voor mij alleen. Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Ik dacht dat die trein nogtans goed te doen had... Maar dat is misschien enkel voor de lig en slaap afdelingen.
Het restorijtuig is van de CNL 242/243 en wordt dus inderdaad in Dortmund afgekoppeld, en vervolgt zijn reis dan naar Berlijn.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

groentje schreef:Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Dort wo die Münde sind! :P
FLV-FGSP

Bericht door FLV-FGSP »

groentje schreef:Mag wel nog wat meer volk op. Ik ben vannacht vanuit Hamburg meegereden (zitcoupé), en behalve iemand tot in Osnabrück en iemand tot Münster had ik de hele coupé voor mij alleen. Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Het treindeel naar/van Hamburg staat sinds kort 2 uur stil in Dortmund. Tot 8/12 werd het gecombineerd met een binnenlandse IC van DB Fernverkehr, nu wacht men - op verzoek van de boekhouders - op een andere CNL. Maakt de hele reis natuurlijk wel onaantrekkelijker.

Mogelijk is dit het laatste jaar dat CNL242/243 langs Brussel rijdt. De vergoeding die NMBS en Infrabel aan DB Nachtzug vragen loopt dusdanig op, dat de Duitsers overwegen de trein maar langs Metz te sturen. :-(
Portbou
Contacteer:

Bericht door Portbou »

Joris schreef:Hallo,
groentje schreef:Wel spijtig dat ze precies de bar afkoppelen in Dortmund :evil:
Ik dacht dat die trein nochtans goed te doen had... Maar dat is misschien enkel voor de lig en slaap afdelingen.
Het restorijtuig is van de CNL 242/243 en wordt dus inderdaad in Dortmund afgekoppeld, en vervolgt zijn reis dan naar Berlijn.
Het zijn zo ongeveer de rustigste weken van het jaar nu, ik denk dat de meeste nachttreinen behoorlijk kalm zijn.

Groentje reed van Hamburg naar Brussel... De bar die afgekoppeld werd in Dortmund was dus de bar van de CNL naar Zürich.

Goedemiddag
Steven

Bericht door Steven »

er is nochtans een bar/resto die meekomt met de 242/243 van berlijn tot parijs en omgekeerd hoor.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Ik wist niet dat de CNL 236/237 nu met een andere CNL meerijdt. Ja in dat geval zie ik het probleem niet. In Dormund gaat er dan een bar af, maar komt er 2 uur later toch een resto bij...
Hopelijk blijft hij ook in 2009 door België rijden...
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

FLV-FGSP schreef:Mogelijk is dit het laatste jaar dat CNL242/243 langs Brussel rijdt. De vergoeding die NMBS en Infrabel aan DB Nachtzug vragen loopt dusdanig op, dat de Duitsers overwegen de trein maar langs Metz te sturen. :-(
Dat ligt niet aan Infrabel: de treinpaden zijn in België van vergelijkbare prijs als in Nederland, d.w.z. een stuk goedkoper dan in Duitsland of Frankrijk. DB betaalt voor het vervoer van zijn nachttrein door België alleen aan de NMBS. Als het gebruik van de infrastructuur (dat zit natuurlijk in die prijs verwerkt) niet echt duur is, dan ligt het dus aan de prijs van de diensten van de NMBS.
In 2010 (vanaf december 2009) kan DB (of iemand anders) echter zelf vervoerder in België worden en zo de dure NMBS vermijden.

Groetjes,
Rian
Shrek

Bericht door Shrek »

op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:
Patrick

Bericht door Patrick »

Shrek schreef:op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:
Op ICE Brussel-Köln zijn het al DB-TBG's, dus?
rvdborgt

Bericht door rvdborgt »

Shrek schreef:op elke trein moet toch een tbg van de nmbs aanwezig zijn? het zal die zijn die het zo duur maakt :roll:
Geen idee. De totaalprijs is in ieder geval erg hoog. En op de nachttreinen Parijs - Brussel - Berlijn/Hamburg zit inderdaad ook een NMBS-conducteur. verder moet ook de machinist en de lokomotief betaald worden.

Groetjes,
Rian
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
rvdborgt schreef:
Geen idee. De totaalprijs is in ieder geval erg hoog. En op de nachttreinen Parijs - Brussel - Berlijn/Hamburg zit inderdaad ook een NMBS-conducteur. verder moet ook de machinist en de lokomotief betaald worden.
Vergeet ook de 2 locwissels niet. Via Metz is er maar 1/geen nodig (Mag een Br181 tot in Parijs rijden?)..
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
wimpiespoor

Bericht door wimpiespoor »

rvdborgt schreef:DB betaalt voor het vervoer van zijn nachttrein door België alleen aan de NMBS. Als het gebruik van de infrastructuur (dat zit natuurlijk in die prijs verwerkt) niet echt duur is, dan ligt het dus aan de prijs van de diensten van de NMBS.
In 2010 (vanaf december 2009) kan DB (of iemand anders) echter zelf vervoerder in België worden en zo de dure NMBS vermijden.

Groetjes,
Rian
Internationaal vervoer is al lang geliberaliseerd, dat wil zeggen: je mag alleen internationaal vervoer doen. Je mag dus geen binnenlands vervoer doen (tenzij het betreffende land dat toestaat). Maar om onder eigen vlag in België te kunnen rijden, en dus ook geen NMBS-lok, bestuurder en/of treinbegeleider nodig te hebben, moet je wel door Infrabel als vervoerder toegelaten zijn.
Wim
Hurlet

Bericht door Hurlet »

Joris schreef:Hallo,
Vanaf nu hebben de CNL treinen die door Brussel rijden ook namen:
CNL 242/243 Berlijn-Parijs: Perseus
CNL 236/237 Hamburg-Parijs: Andromeda
Meer info hier.
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding