beginnende spotter

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
ewie1

beginnende spotter

Bericht door ewie1 »

Ik wil zelf graag beginnen met trainspotting zijn er mensen die soms goeie tips hebben voor een beginnende trainspotter bv waar je allemaal op moet letten enzo...
Peche

Re: beginnende spotter

Bericht door Peche »

1) Goed fototoestel
2) locatie
3) belichten (zon tegen of zon met)
4) waar sta ik aan het spoor? (liefst een meter of 2,3 van het spoor verwijdert)
5) HEB IK EEN GEEL VESTJE AAN!!!???
6) Zwaai eens naar de bestuurders, sommige hebben dit ook graag. Wie vriendelijk is voor hen wordt vriendelijk behandelt.

Meer weet ik niet, ben zelf geen trainspotter maar dit is basis :P
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Hallo,
Om te beginnen is iedereen zijn smaak verschillend.
Maar waar let je best op:
*Je trein is zo volledig mogelijk in beeld.
* De palen van de bovenleiding staan er eveneens best volledig op.
* Begin misschien best in een station, daar rijden de treinen niet snel of ze staan stil. Je kiest hier best het perron tegenover waar de trein staat: dwz: hier perron-leeg spoor-trein-perron
Je fotografeert best niet tegenlicht, en je de snuit van de trein zit beter niet in de schaduw.
Dit is denk ik al iets...
Vul maar aan!
Groeten,
Joris De Mol
Afbeelding
Steven

Bericht door Steven »

Peche schreef:1) Goed fototoestel
2) locatie
3) belichten (zon tegen of zon met)
4) waar sta ik aan het spoor? (liefst een meter of 2,3 van het spoor verwijdert)
5) HEB IK EEN GEEL VESTJE AAN!!!???
6) Zwaai eens naar de bestuurders, sommige hebben dit ook graag. Wie vriendelijk is voor hen wordt vriendelijk behandelt.

Meer weet ik niet, ben zelf geen trainspotter maar dit is basis :P
als punt 2 ok is, is de nood aan een geel vestje (punt 5) compleet zinloos aangezien je dan op een veilige afstand staat tov het spoor. het is hier al menig maal gezegd en ik herhaal het nog is, die cultuur van die gele vestjes bij de meeste spotters zorgt voor een vals gevoel van veiligheid en zorgt bij vele ook voor het effect dat ze meer mogen doen dan werkelijk toegelaten is.
Peche

Bericht door Peche »

Het is beter als je dubbel beveiligt bent. Je weet maar nooit dat je toch te dicht op het spoor gaat.
En als ze denken dat ze meer mogen :lol:... Trainspotter's zijn nog altijd geen werkmensen van nmbs zelf hé...
Ik wil wel eens zo'n trainspotterke ferm onder zijn voeten zien krijgen omdat hij denkt dat hij alles mag :P. Hij zal het nooit meer van zijn leven doen xD
Ik weet het het is een beetje grof maarjah. Ieder diertjuh zijn pleziertjuh.
Bibke

Bericht door Bibke »

Ik heb van meerdere TB's gehoord dat ze liever geen geel vestjes (is voor mensen die in de sporen werken) zien en zeker geen oranje (is voor mensen die voor de veiligheid op het spoor moeten zorgen).
Die TB's zeggen: We zien wel op tijd dat iemand al dan niet een treinspotter is.

Ik vind het persoonlijk ook zo absurd als je ziet dat meerdere mensen op het brugje in Gemmenich staan met dat geel vestje aan.
Steven

Bericht door Steven »

Bibke schreef:Ik heb van meerdere TB's gehoord dat ze liever geen geel vestjes (is voor mensen die in de sporen werken) zien en zeker geen oranje (is voor mensen die voor de veiligheid op het spoor moeten zorgen).
Die TB's zeggen: We zien wel op tijd dat iemand al dan niet een treinspotter is.

Ik vind het persoonlijk ook zo absurd als je ziet dat meerdere mensen op het brugje in Gemmenich staan met dat geel vestje aan.
Idd wij gaan er van uit da iemand die langs het spoor staat in het geel ook de volledige veiligheidregels kent die van toepassing zijn. ik zie als tb genoeg spotters staan die op gebied van veiligheid % veilig zijn. ik ga hier geen situaties omschrijven, ik wil namelijk niemand aanzetten gelijkaardige stoten uit te halen.
Fles

Bericht door Fles »

In NL betekent een geel vestje dat je medewerker bent van een spoorbouwaannemer of een ander spoorbedrijf. Dan geef je je uit voor "bevoegd spoorbetreder". Dan doe je er goed aan, te zorgen dat je dat ook werkelijk bent, anders ben je gewoon strafbaar.
Patrick

Bericht door Patrick »

ewie1

Bericht door ewie1 »

Wat doen de meeste spotters op dit forum dan? Doen jullie dan een geel vestje aan of niet?
Tim

Bericht door Tim »

Vorige week ben ik nog enkele spotters tegengekomen en ze hadden geen geel vestje aan.
Hoefde ook niet want ze stonden allen op een veilige afstand.

Weet dat een treinbestuurder steeds kan bellen voor een spotter die op/te dicht bij het spoor staat. Geel vestje of niet!
Bibke

Bericht door Bibke »

Niet alles wat op het internet staat is juist, in tegendeel dikwijls zijn dat persoonnlijke meningen.
Die tips heb ik ook ooit gelezen, maar naderhand hoorde ik van TB's en andere mensen van Infrabel en NMBS dat ze een andere mening hebben over dat geel vestje. Zie ook post hierboven.
Shrek

Bericht door Shrek »

ewie1 schreef:Ik wil zelf graag beginnen met trainspotting zijn er mensen die soms goeie tips hebben voor een beginnende trainspotter bv waar je allemaal op moet letten enzo...
-heeeeeeel veel fotos maken :wink: vergelijk welke instellingen,zonnestand,hoek tov de trein,... het beste resultaat geeft :wink:
-wat prullen met de instellingen van je fototoestel, zo leer je ermee omgaan. (je hoeft trouwens absoluut geen goed fototoestel te hebben, als beginnend spotter is de meerwaarde toch 0, leer eerst de basis en koop dan goed materiaal)
-hou het vooral veilig, ga dus niet vlak langs het spoor staan (ook op een perron moet je hier zeker op letten).
-en voor de rest: heeeeel veel fotos maken. :wink:
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Je moet maar eens bij HLD 51 kijken, naar mijn foto's van de doortocht in Mechelen.
Dat zijn geen super-platen, maar ik trek mij dat niet aan.

De boodschap is: probeer, probeer, probeer,... en leer uit je fouten.
Zo heb ik geleerd dat je je foto-apparaat hoger kan houden om je eigen schaduw niet te hebben.

En vooral: beleef plezier aan je hobby. Dat is de bedoeling.

BDJ
ewie1

Bericht door ewie1 »

Is de lijn Aarschot-Leuven een goede plaats om te spotten?passeerd daar behoorlijk wat verschillend rollend materieel? 8)
Plaats reactie