Bericht met een (onfris => fris) geurtje aan

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
Patrick

Bericht met een (onfris => fris) geurtje aan

Bericht door Patrick »

Vorige donderdag zou een NS-directeur de "Drol d'Or"-prijs gekregen hebben.
Natuurlijk geen echte drol Afbeelding De vakbond wil hiermee protesteren tegen de slechte arbeidsomstandigheden en onderbetaling van schoonmakers.
600.000 keer per dag gebeurt er een kleine of grote behoefte op de treinen en in de stations. (In de daarvoor bestemde infrastructuur natuurlijk, nogal wiedes).
Een schoonmaakbeurt van een toilet kost NS-dochter Nedtrain € 18/uur. De schoonmaker verdient daarvan € 8,90 bruto/uur.
€ 0,05 per toiletbeurt = goedkoopste schoonmaak 'per drol'.
13.000 stemmen gingen naar de NS, vandaar de 'Oscar voor de allergoedkoopste schoonmaak van Nederland'.
(Bron)
Fles

Re: Bericht met een (onfris => fris) geurtje aan

Bericht door Fles »

Ik heb het vermoeden dat dat te maken heeft met een aantal campagnes die momenteel op NS-stations gevoerd worden. Enkele weken geleden is men op grote stations begonnen met het aanbrengen van plakplastic schoonmakers met toelichtende tekst, bij wijze van charme-offensief:
Afbeelding Enige tijd later is daar op een aantal plaatsen een tekstwolk bij geplakt om aandacht voor de schoonmakers en hun arbeidspositie te vragen:
Afbeelding
Schoonmakers op Nederlandse stations en treinen krijgen niet genoeg betaald om van rond te komen. Wij eisen respect, een leefbaar loon en 'the right to fight', het recht ons te organiseren zonder dwars gezeten te worden. Opdrachtgevers zoals de NS besteden de schoonmaak uit tegen de laagst mogelijke prijs. Zij bepalen daarmee de slechte omstandigheden van schoonmakers. Wij vragen de NS om haar sociale verantwoordelijkheid te nemen.
Gisterenavond viel het me in Utrecht Centraal op dat die laatstgenoemde stickers blijkbaar verwijderd waren (een rechthoekige vlek van stickerresten). Men lijkt wel niet helemaal gelukkig met elkaar, zeg maar ;)
Patrick

Bericht door Patrick »

Fles schreef:Gisterenavond viel het me in Utrecht Centraal op dat die laatstgenoemde stickers blijkbaar verwijderd waren (een rechthoekige vlek van stickerresten). Men lijkt wel niet helemaal gelukkig met elkaar, zeg maar ;)
Misschien maakt het verwijderen van stickers deel uit van hun takenpakket? Afbeelding
FlyingDutchman

Bericht door FlyingDutchman »

8,90 per uur, ruim genoeg lijkt mij. Als 17 jarige haal ik amper 5 euro per uur voor allerhande klote baantjes. :roll: Zoveel zal er van dat bruto niet af gaan, 8 euro per uur zullen ze zeker over houden. Dat weet je als je schoonmaker wordt, je zult dan geen miljonair worden.
Wover

Bericht door Wover »

FlyingDutchman schreef:8,90 per uur, ruim genoeg lijkt mij. Als 17 jarige haal ik amper 5 euro per uur voor allerhande klote baantjes. :roll: Zoveel zal er van dat bruto niet af gaan, 8 euro per uur zullen ze zeker over houden. Dat weet je als je schoonmaker wordt, je zult dan geen miljonair worden.
€5?? Dan is het in Nederland voor studentenarbeid toch slechter gesteld blijkbaar. Hier verdien je als 16jarige rond de €7-€8, en dat gaat per jaar omhoog. Voor een 19-jarige zoals ik zal het rond de €9 schommelen.
Bert

Bericht door Bert »

Wover schreef:
FlyingDutchman schreef:8,90 per uur, ruim genoeg lijkt mij. Als 17 jarige haal ik amper 5 euro per uur voor allerhande klote baantjes. :roll: Zoveel zal er van dat bruto niet af gaan, 8 euro per uur zullen ze zeker over houden. Dat weet je als je schoonmaker wordt, je zult dan geen miljonair worden.
€5?? Dan is het in Nederland voor studentenarbeid toch slechter gesteld blijkbaar. Hier verdien je als 16jarige rond de €7-€8, en dat gaat per jaar omhoog. Voor een 19-jarige zoals ik zal het rond de €9 schommelen.
Dit is zeer sterk afhankelijk van de sector waarin je werkt. Mijn vakantiejob is weinig betaald in vergelijking met velen. Rond de 7 euro/uur als 19 jarige om in een serre te werken.
Shrek

Bericht door Shrek »

Bert schreef: Dit is zeer sterk afhankelijk van de sector waarin je werkt. Mijn vakantiejob is weinig betaald in vergelijking met velen. Rond de 7 euro/uur als 19 jarige om in een serre te werken.
inderdaad, ik werkte in de aluminiumfabriek aan 14€/uur, dus het kan sterk schommelen :P
Plaats reactie