Nieuwe Cityrail op L161

Ook voor fototechnieken, spotting, tips enz.
Steven

Re: Nieuwe Cityrail op L161

Bericht door Steven »

1 geld voor stations en geld voor rollend materieel zijn twee verschillend dingen het ene komt hoofdzakelijk van infrabel en het andere van de nmbs (de splitsing is er he, hou er ook rekening mee)
2 weggegooit geld is dat niet, trouwens waarom zou de naam cityrail veranderen? je hebt een compromis voor noord en zuid belgie. voor buitenlanders die hier vaak komen in brussel zal het even vlot uitspreekbaar zijn en dus vlot aan de man te brengen. eens al die stellen aangepast zijn en ze die displays degelijk gaan gebruiken kan je verwijzen naar de nr's van de CR lijnen zoals ze tot vorig jaar in het CR boekje verschenen. (zoals ze dat op de bussen ook toepassen)
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Die splitsing spreekt dat niet goed vind ik... dan zou het geld alleen naar de verkeerde plaatsen stromen. Maar in de praktijk zitten ze allebei met tekorten dacht ik (cfr. verhaal van de jaren '80 en De Croo). Blijven investeren in het oudste materieel voor reizigers gaat niet veel oplossen.

Ik betwijfel of CityRail zijn naam gaat behouden... men gebruikt voor de vernieuwingen nu al overal de benaming GEN of RER, het zou nogal bizar zijn om dan bij de ingebruikname terug weer massaal van CR te spreken. Trouwens, o.a. in Parijs spreekt men ook over het RER, dus ik zie niet waarom dat hier niet zou kunnen. We hebben hier natuurlijk ook het Nederlands, maar zowel GEN als CityRail zijn benamingen die in het buitenland niet voorkomen, en dan lijkt het mij verstandiger van de letterlijke vertaling van RER te gebruiken (GEN dus) en niet twee geheel aparte benamingen.

Het is gewoon een klucht dat die CR-stellen niet rijden waar ze moeten rijden... volgens mij was het wel de bedoeling van deze nu enkel op de CR te laten rijden maar is men daar op één of andere manier niet in geslaagd. En als dat niet de bedoeling was dan hebben we hier hetzelfde als met BAE: verwarring zaaien en mensen nu al leren van niet te veel te vertrouwen op al die opschriften (terwijl men ze dat nu juist wel wil laten doen).

Ik had het trouwens over de stationsaankondigers en niet de frontdisplays... maar komt op hetzelfde neer.
Steven

Bericht door Steven »

omdat in parijs alles frans is en daar de afkorting RER eenvoudig ligt. maar hier is alles tweetalig en dan verkies je toch best 1 eenvoudige afkorting. trouwens enkel infrabel spreekt van GEN wat dus over de infrastructuur gaat, terwijl de treinen zelf CR treinen zijn, wel degelijk onderscheid leren maken als je de artikels leest ivm de werken. Die werken beslagen enkel infrastructuur en dat is dus idd allemaal GEN of RER volgens het taalgedeelte van het land. maar twee afkortingen voor de treinen zelf door elkaar gaan gebruiken zou verre van logisch zijn aangezien dat zoiets enkel maar voor verwarring zorgt.

waarom heeft men in de jaren 80 de afkorting semi direct, omnibus, direct afgeschaft en vervangen door IC IR en L. idd om van die taal problematiek verlost te zijn om te beginnen. in die tijd stak er natuurlijk nog meer achter het fameuze IC/IR plan, maar de naamkeuzes die ze toen deden was vooral uit belang van eenvoud.

wat die BAE betreft was dat een ideetje van 1 ingenieur, terwijl het cityrail project iets totaal anders en groters is als dat. hij bedacht enkel de logo's maar had er niet aan gedacht dat dit materieel ook anders ten velde werd ingezet.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Tja, we zullen zien hoe het loopt in de toekomst, het GEN zal de eerste 5 jaar toch niet af geraken.

Maar de verwarring blijft... opschrift "CityRail" terwijl deze vaak niet eens als CR rijden. Op die manier is het net hetzelfde als BAE: onbetrouwbare opschiften die de reizigers verwarren. Een BAE-Break in West-Vlaanderen of een CR-stelleke in Luik, zou allebei niet mogen.

Het woord "vooruitziendheid" wil ik niet eens in de mond nemen, als ze dan ooit als CR/GEN zullen rijden dan zijn we dus al minstens 5 jaar verder en heeft men enkel verwarring geschept alleen om die opschriften er nu al op te zetten.
Steven

Bericht door Steven »

Dietrich schreef:Tja, we zullen zien hoe het loopt in de toekomst, het GEN zal de eerste 5 jaar toch niet af geraken.

Maar de verwarring blijft... opschrift "CityRail" terwijl deze vaak niet eens als CR rijden. Op die manier is het net hetzelfde als BAE: onbetrouwbare opschiften die de reizigers verwarren. Een BAE-Break in West-Vlaanderen of een CR-stelleke in Luik, zou allebei niet mogen.

Het woord "vooruitziendheid" wil ik niet eens in de mond nemen, als ze dan ooit als CR/GEN zullen rijden dan zijn we dus al minstens 5 jaar verder en heeft men enkel verwarring geschept alleen om die opschriften er nu al op te zetten.
als ik u ne troost mag geven, de gemiddelde burger weet amper het verschil tussen de verschillende treinen. er zijn zelfs genoeg liefhebbers die ni eens verschil weten tussen gesleepte treinen en motorstellen of wagens. je zal nu lachen en zeggen wat voor zever is dat en toch is het zo.
Steve

Bericht door Steve »

Dietrich schreef: Maar de verwarring blijft... opschrift "CityRail" terwijl deze vaak niet eens als CR rijden. Op die manier is het net hetzelfde als BAE: onbetrouwbare opschiften die de reizigers verwarren. Een BAE-Break in West-Vlaanderen of een CR-stelleke in Luik, zou allebei niet mogen.
Ahum, ooit al van de IR-i De Panne - Luchthaven - Landen gehoord? :D
Antoine

Bericht door Antoine »

MIVB-reiziger schreef:
Dietrich schreef: Maar de verwarring blijft... opschrift "CityRail" terwijl deze vaak niet eens als CR rijden. Op die manier is het net hetzelfde als BAE: onbetrouwbare opschiften die de reizigers verwarren. Een BAE-Break in West-Vlaanderen of een CR-stelleke in Luik, zou allebei niet mogen.
Die rijden nu normaal met AM96's (sinds 09/12/2007) dacht ik ;)
Steve

Bericht door Steve »

Antoine schreef:
MIVB-reiziger schreef:
Die rijden nu normaal met AM96's (sinds 09/12/2007) dacht ik ;)
Was het maar zo! Tijdens de week is een kleine 50% van de treinen nog altijd een Break. Tijdens het weekend zijn er alleen maar Breaks, maar dan rijdt hij ook niet naar de luchthaven.
Dietrich

Bericht door Dietrich »

Welja, ze zijn of waren ook vaak te zien op de IC L. :)

En ja, enorm veel mensen kennen het verschil niet tussen de soorten diensten, laat staan materieel, maar de NMBS zou er toch geen schepje bovenop mogen doen.
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Wat die kleine schermpjes betreft, zouden ze daar niet net zoals in Paris de "missies" erop gaan zetten als het GEN-project klaar is? Want hier in Paris het gemakkelijk onthouden omdat het eigenlijk namen zijn, zoals LARA DEBA DUFY VICK ELBA ICKA etc.
dentheo

Bericht door dentheo »

sncf-sncb schreef:Wat die kleine schermpjes betreft, zouden ze daar niet net zoals in Paris de "missies" erop gaan zetten als het GEN-project klaar is? Want hier in Paris het gemakkelijk onthouden omdat het eigenlijk namen zijn, zoals LARA DEBA DUFY VICK ELBA ICKA etc.
Geef mij toch maar een duidelijke kaart met kleuren en de verschillende lijnen een nummer..... op het eindstation moet je bijna nooit zijn... en de afkortingen "rammelen"
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

idd een kleur en nr werken tot nu toe nog steeds het beste en is voor iedereen het gemakkelijkste denk ik zo
Shrek

Bericht door Shrek »

op alle kaartjes die de nmbs verspreidt over het gen staan nummers, dus proberen ze het toch op die manier bekend te maken? het zou dan dom zijn om opeens te veranderen naar een ander systeem he :P
jumper

Bericht door jumper »

Die "kaartjes over het GEN" waar kan je die bekomen??
Steven

Bericht door Steven »

jumper schreef:Die "kaartjes over het GEN" waar kan je die bekomen??
zie http://www.b-rail.be/projects/pagesnl/inv07.htm
Plaats reactie