Ik heb als kind, ergens begin jaren '70, een Märklin-baantje gekregen. Een ovaal in M-spoor met een kleine stoomlok (3029) en 2 wagonnetjes. Deze werd in de loop der jaren uitgebreid tot een iets grotere baan waarvoor het decor destijds bij Märklin beschikbaar was als poster die op een plank gekleefd werd. Er kamen nog een aantal lokomotieven, een kraan en een draaibrug bij.
Na een aantal jaren werd het geheel gedemonteerd, in de originele dozen gestopt en in de rommelkamer opgeborgen.
Het ligt daar nu al bijna 25 jaar...
Vorig jaar werd owv verbouwingen de "doos" naar de zolder verhuisd. Heet in de zomer, koud en vochtig in de winter; ik weet niet of het kwaad kan maar vertrouw het toch niet.
Ik heb vorige week mijn lokomotieven naar beneden gehaald en op een stukje spoor getest.
Ze rijden nogal schokkend en haperend, sommigen rijden nog maar in één richting, een andere is verlicht en zoemt maar beweegt niet.
Ik heb een brochure over het onderhoud en herstellen van Märklin-lokomotieven waar ze aanraden de wielen en contacten te reinigen met "du papier à polir imbibé d'alcool" (ja, 't is in 't frans...).
Wat is zo'n "polijstpapier" en waar kan ik dat kopen?
Ik veronderstel dat de sporen op dezelfde manier kunnen gereinigd worden.
Mijn bedoeling is niet nu een nieuwe baan te gaan bouwen (daar heb ik momenteel helaas noch ruimte, noch tijd voor) maar ik zou hetgene ik heb willen onderhouden voor het veilig te bewaren tot ik wat meer tijd en ruimte zal hebben.

Ik woon te Overijse, weet er soms iemand of er ergens in de buurt een club is?
Bedankt voor de info,
Frédéric