Toestemming fotografie

Voor alle minder serieuze en/of niet-treingerelateerde zaken.
ewie1

Re: Toestemming fotografie

Bericht door ewie1 »

Dan gaan ik morgen wat treinen spotten in aarchot. tof
Accelerat

Bericht door Accelerat »

In België doen ze niet zo snel moeilijk, in Nederland en Frankrijk kunnen ze soms wel eens lastig zijn, maar dan moet je even de fotoregels uitprinten en laten zien. :wink:
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Goed, ik zit nu heel deze week in Parijs en zal het even op een rijtje zetten hoe het nu zit:
Het is gewoon op ieder station verschillend, bij de een moet je even met de fotografieregels van SNCF aanstappen, de anderen zeggen 2 keer kij hard "NON!" en het slimste is dan ook om je daar aan te houden...
Mijn ervaring per station (heb ze in 2 dagen allemaal gehad):
-Gare de Lyon: Geen enkel probleem
-Gare Austerlitz: Eerst "NON!", toen kwam ik met het papiertje wapperen met de regels, daar hadden ze blijkbaar nog nooit van gehoord. Na een telefoontje naar de grote baas en de spoorwegpolitie en na een kwartier te hebben gewacht, mocht ik dan uiteindelijk toch gaan fotograferen, waarna deze stationschef mij nog veel plezier toewenste.
-Gare Paris-Bercy: Waarom zou je niet mogen fotograferen? Kreeg ik als antwoord...
-Gare Montparnasse: "NON!", toen kwam ik met het blaadje wapperen... "NON!"... tsja... ik heb dit zelfde bij het loket geprobeert, bij de Transilien onthaal, bij de TGV onthaal en een stationschef, overal hetzelfde antwoord. Ik heb het er toen ook niet op gewaagd en ben de metro weer in gestapt. Net toen ik het station verliet ging de automatische omroepster van de SNCF verkondigen dat je niet mocht fotograferen en filmen. :cry:
-Gare St. Lazare: Het meisje van het SNCF onthaal wist niet wat ze hier op moest zeggen, maar zei dat ik van haar m'n gang mocht gaan... Even naar een stationschef gestapt en die prees meteen zijn station de hemel in en dat dat zéker op beeld moest worden vereeuwigd omdat er anders écht iets in mijn treinfoto collectie mistte. :lol:
-Gare du Nord: Naar het TGV onthaal gelopen en gevraagd, "NON! INTERDITE MONSIEUR!" kreeg ik als afsnauwend antwoord, ook het wapperen met het papiertje had geen enkel nut. Fotograferen zonder vergunning en zonder permissie en blablabla zou mij tussen de €200,- en €5.000,- kunnen kosten als ik gesnapt werd, ik heb het er dan ook niet op gewaagd omdat het al donker was en het gare du Nord stampesvol met mensen zat en het stikte van de politie en zakkenrollers die kat en muis speelde...
-Gare de l'Est: Gisteren een hele zooi foto's getrokken, niemand keek vreemd op... Vanmiddag nog even heel snel een kijkje genomen en de TGV POS van de SBB vereeuwigd, ik stop nét mijn camera weg en opeens komen er 5 security mannetjes naar het lege perron gelopen waar ik net met mijn camera stond, dat kan geen toeval zijn, gelukkig zagen ze mij zonder camera als reiziger aan. :lol: Heb het toen ook even bij de SNCF onthaal gevraagd, deze zei dat het tot zijn grote spijt helaas niet mocht zonder vergunning en heel dat gedoe... Hij zei wel dat als ik het echt héél graag wilde, zelf contact moest zoeken met de SNCF zelf... :roll:

Het verschilt dus gewoon per station, ALTIJD even vragen en met het papiertje wapperen, dan weet je wat je eventueel te wachten kan staan als je foto's gaat maken! :wink: Op RER stations kijken ze je schuin aan en vragen ze zich af wat er zo bijzonder is aan een RER, maar geven je zo toestemming. :P
Trainspotterke

Bericht door Trainspotterke »

Pfff, ik fotografeer altijd waar ik wil en nog nooit miserie gehad, zelfs niet in Eurostar-terminals. :P
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Gewoon ter info.

Er bestaan, in het kader van procedures tegen terorrisme en aanverwanten, al enige tijd richtlijnen en aanbevelingen. Eén van deze aanbevelingen kan zijn het verbod op fotograferen.

Sommige medewerkers van spoorwegondernemingen kennen deze richtlijnen niet of verwaarlozen de toepassing ervan.

Dus, misschien best eerst de vragen stellen aan een lokake chef.
Steven

Bericht door Steven »

euh lokale chef in brussel, die zit wel in zijn 'ivoren toren', probeer het daar maar is aan te vragen LOL
RIDCO

Bericht door RIDCO »

Daarmee bedoel ik "iemand die fysiek toezicht houdt in een station", in België "nen onderpastoor, of iemand van secu....".

'k was onlangs in Paris Nord. Er was verhoogd alarm. 't liep er vol "gendarmes" en "militairen". Op dat ogenblik geen sprake van fotokes maken.

Waarom altijd zo negatief doen over de chefs in hun ivoren toren ?
Steven

Bericht door Steven »

RIDCO schreef:Daarmee bedoel ik "iemand die fysiek toezicht houdt in een station", in België "nen onderpastoor, of iemand van secu....".

'k was onlangs in Paris Nord. Er was verhoogd alarm. 't liep er vol "gendarmes" en "militairen". Op dat ogenblik geen sprake van fotokes maken.

Waarom altijd zo negatief doen over de chefs in hun ivoren toren ?
da was ni negatief bedoel, eerder ironisch :wink:
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Tja vanmiddag nog eens een gokje gewaagd op Gare du Nord, naar het Thalys onthaal gelopen en het daar gevraagd aan een lieftallige Thalys dame die noch nederlands, noch duits, noch engels sprak, maar die vond het helemaal goed. :D
Steve

Bericht door Steve »

sncf-sncb schreef:Tja vanmiddag nog eens een gokje gewaagd op Gare du Nord, naar het Thalys onthaal gelopen en het daar gevraagd aan een lieftallige Thalys dame die noch nederlands, noch duits, noch engels sprak, maar die vond het helemaal goed. :D
Ik vind het eigenlijk wel sterk dat een Thalys-medewerkster die in contact staat met het publiek, geen woord Engels kent. Nederlands zou me sterk verbazen in een land als Frankrijk, maar Engels lijkt me nu toch op z'n minst noodzakelijk. Of is dit heel 'normaal'?
Accelerat

Bericht door Accelerat »

Het was er toch echt eentje van Thalys... :P Maja, ze hadden dat meisje net zo goed vandaag in een Thalys kostuum gestoken en morgen weer in een TGV kostuum, on sait jamais...
msts.be

Bericht door msts.be »

Wat mijn ervaring is:
-Gare de Lyon: niet gevraagd, in het begin geen problemen, er liep wel veel gendarmerie en na een tijd had ik wel door dat ze mij als verdacht zagen. Ben dan gewoon verder gegaan naar Gare de l'Est.
-Gare de l'Est: Hier had ik het gevraagd aan één of andere medewerker op het perron en die maakte er geen probleem van. Hier liep ook bijna geen politie rond, maar het was al wel na 20u30 dan..

Ik moet wel zeggen dat ik toen op die dag van de rellen in Paris-Nord gaan fotograferen ben (29/03/07).. dus ja, nogal logisch dat er verhoogde waakzaamheid was :roll: En dezer dagen zal het verhoogde waakzaamheid wegens terreur (alhoewel Frankrijk nu geen terreuralarm heeft zoals ons, maar goed..) zijn.. Maar ja, in Parijs is men gewoon altijd al extra waakzaam, dus best even vragen kan geen kwaad. Tenzij je het op het politiebureel wilt gaan uitleggen :lol: (heeft iemand dat al moeten doen ?)
HLE 2302

Bericht door HLE 2302 »

ik ben al es aangesporken geweest in kortrijk dat dat niet mocht en bla bla bla
maar eigenlijk moet je toestemming hebben van de stationshef om te mogen spotten, en in frankrijk mag je helemaal niet spotten, mijn vader wou gewoon een foto van mij nemen en der kwam al zo een kieken af om te zeggen (alé roepen) dat da niet mag

en dan es in londen, in luton wou ik een foto nemen, neem die en komt direct een af, "no pictures, nopictures"
en in londen is da ook zo, voor een simpel fototje !!!!!!!!!!!!!!!

greetz 2302
zonder dwarsliggers zouden er geen treinen rijden ...
Steve

Bericht door Steve »

HLE 2302 schreef:ik ben al es aangesporken geweest in kortrijk dat dat niet mocht en bla bla bla
maar eigenlijk moet je toestemming hebben van de stationshef om te mogen spotten, en in frankrijk mag je helemaal niet spotten, mijn vader wou gewoon een foto van mij nemen en der kwam al zo een kieken af om te zeggen (alé roepen) dat da niet mag

en dan es in londen, in luton wou ik een foto nemen, neem die en komt direct een af, "no pictures, nopictures"
en in londen is da ook zo, voor een simpel fototje !!!!!!!!!!!!!!!

greetz 2302
En waar heb je die wijsheid vandaan? Het is hier wel degelijk toegestaan om te spotten in de stations, zolang je binnen de toegelaten zones blijft en je ook geen mogelijk hinderend gereedschap hebt (zoals een statief, ahum). En volgens mij circuleerde er voor de SNCF ook zo'n documentje...
RIDCO

Bericht door RIDCO »

't heeft allemaal iets te maken met de aanslagen in NY, Madrid en London, en de richtlijnen die er daarna gekomen zijn van de nationale overheid (Biza), Europa en vooral Amerika.

Beroepshalve ben ik betrokken bij dergelijke maatregelen die verband houden met het goederenverkeer. In de zeehavens is trouwens het zeer strenge ISPS van toepassing.

Een ISPS-light is van toepassing op het vaste land voor het vervoer van reizigers en goederen per spoor en op de weg.

Het is dus mogelijk dat jullie aangesproken worden in sommige gevallen, in andere gevallen niet.

Verbod op het maken van foto's is slechts één van de elementen die opgenomen zijn in deze richtlijnen.

Dat deze richtlijnen niet overal toegepast worden of zelfs gekend zijn is inderdaad een realiteit.
Plaats reactie