Is dat nu zo moeilijk ? Op de HSL is toch al GSM-R actief en ook de TRAXX heeft al een GSM-R radio. Héél simpel: bij vertrek in Noorderkempen belt de TB naar TC: "Ik ben vertrokken in Noorderkempen". Bij het verlaten van de HSL in Noorderdokken (oprijden van L25) belt die terug : "Ik heb de HSL verlaten". TC belt dan naar de blok in A'pen-Centraal zodat de trein in de andere richting daar mag vertrekken..
Ik weet het, het lijkt misschien armzalig maar zo kan je wel tenminste rijden en komt er geld in het laatje terwijl er nu op verloren opbrengsten moet gerekend worden.
Dit scenario is dan ook enkel maar geldig voor de Noorderkempen-pendels, met 1 trein per uur in elke richting kan je het nog best zonder beveiliging doen. Voor de andere treinen resten er maar 2 oplossingen:
a) ECTS-2 in fall-backmode (= ETCS-1) gebruiken, snelheid blijft dan wel beperkt tot 160 km/u maar is natuurlijk beter dan niets..
b) ECTS-2 laten liggen en verder testen, maar een bijkomende back-up leggen. En in dat geval zou ATB-NG als beste uit de bus komen want:
-Thalys is uitgerust met ATB-NG
-Traxx ook
In tegenstelling tot wat wordt gezegd is ATB-NG zeker geschikt voor snelheden boven 160 km/u, ik had iets gelezen van een 360 km/u. ATB-NG is namelijk zo goed als gelijk aan TBL-2 met uitzondering van de bakens en de uitrusting op de trein. De diesellijnen in het Noorden die met ATB-NG uitgerust zijn zullen misschien een soort 'uitgeklede' versie hebben of een volledige versie, maar die niet sterk genoeg is uitgevoerd voor HSL-bedrijf. En daarom is er misschien verwarring opgetreden over de feitelijke maximumsnelheid.
Waarom ik ATB-NG boven TBL-2 verkies is het volgende: de TRAXX is niet uitgerust met TBL-2 (enkel TBL-1 en -1+) en de ontwikkeling van een STM (stukje software dat TBL-signalen in ETCS-signalen omzet) voor TBL-2 zou weer maanden kunnen aanslepen. ATB-NG zit daarintegen al wél in de ATB-STM.
Naast de TRAXX heeft ook de Thalys PBA een 'uitgeklede' TBL-2 versie aan boord (voor op L96N), in tegenstelling tot de PBKA die wél een volledige TBL-2 uitrusting heeft (Lijn 2 !). Alle PBA-stellen voorzien van de volledige TBL-2 uitrusting, plus daarna dan ETCS-2 zou niet alleen veel geld kosten, maar daarenboven wéér een aantal maand vertraging.
Met ATB-NG zit men dus een stuk beter, maar er zijn wel 2 nadelen: net zoals TBL-2 wordt het:
a) niet meer verderontwikkeld
b) is het patent in handen van Alstom (meer bepaald, de afdeling in Charleroi

) en moet je het contract dus aan Alstom geven terwijl je met ETCS vrije keuze hebt van fabrikant.
Maar desondanks die 2 nadelen denk ik dat het beter is er nu snel werk van te maken dan nog jaren met een braakliggende lijn te zitten..