Koppen
Re: Koppen
Geplukt van de één-site:
de trein der traagheid?
Al drie jaar op rij gaat de stiptheid van onze treinen achteruit, in 2007 reed amper 43 procent volgens het spoorboekje. Reizigers vloeken. De dienstregeling is deze week nog maar 'ns aangepast. Maar waarom is het eigenlijk zo moeilijk om een trein stipt te laten rijden? Koppen kreeg een unieke kijk achter de schermen van de spoorwegen: op en naast de trein, in het zenuwcentrum van Traffic Control, in de werkplaatsen en bij de topman van de NMBS zelf.
"Elke dag rijden er in ons land 6500 reizigerstreinen, in de piek passeren er in Brussel zo'n 80 treinen per uur, ons net zit aan de limiet," waarschuwt Jos Decelle van Traffic Control. "Als er dan iets kleins verkeerd gaat, heeft dat grote gevolgen." Gevolgen die moeten opgevangen worden door conducteurs als Jessica Follon. Zij mag het aan de reizigers uitleggen, en dat is niet altijd even eenvoudig. Af en toe valt er al 'ns een scheldwoord.
"We hebben 3500 km spoor in België, er zijn 9.000 seinen, 12.000 wissels, die minutieus onderhouden worden," vertelt Frans Van Caenegem van Infrabel. "Eén steentje kan al storing geven, of een blikje dat uit het raam wordt gegooid, een plastic zak die rondwaait." De treinen zelf moeten elke drie maanden binnen voor onderhoud. "Een op de tien vertragingen komt door een technisch defect," zegt Andrès Corthier in het onderhoudsatelier van de NMBS in Oostende. "Onderhoud gebeurt 's nachts, de rijtuigen zijn op één nacht weer buiten. Ze kunnen niet gemist worden." Het waarom van de trein der traagheid, donderdag in Koppen.
de mensen moesten hun eerst maar 'ns voorstellen hoe het zou zijn zonder al die treinen, die luxevervoersmiddelen. Als alleman in belgie met de auto naar het werk zou moeten, zouden ze veel en veel later aankomen dan met de trein, die af en toe 'ns 10 minuutjes vertraging heeft. Daar zouden die tv dikke nekken beter eens over spreken
Heleba Nekvin,
Hier in het hoge noorden van Limburg stelt het OV niet veel voor. En de trein zeker niet. Als ik met de trein naar Brussel wil, moet ik over Antwerpen rijden. Andere oplossing is eerst naar Hasselt en dat is een rit van ± 45 minuten en dan rijdt de trein meestal nog over Landen.
MAAR, je hebt eigenlijk wel gelijk met uw post, hoor.
Hier in het hoge noorden van Limburg stelt het OV niet veel voor. En de trein zeker niet. Als ik met de trein naar Brussel wil, moet ik over Antwerpen rijden. Andere oplossing is eerst naar Hasselt en dat is een rit van ± 45 minuten en dan rijdt de trein meestal nog over Landen.
MAAR, je hebt eigenlijk wel gelijk met uw post, hoor.

Het programma is me ook dik tegengevallen, het had geen enkele informatieve waarde.
Een samenraapsel van wat fragmenten die een chaotisch beeld moesten schetsen van de spoorwegen.
Eerst een overvolle M6, een verbolgen franstalige treinreiziger die zei dat ze dit maar eens goed moesten filmen, dan Traffic Control met een zenuwachtige Jos Decelle (de baas) die van tafel naar tafel liep, met bommeldingen, koppelingsbreuken, en wat dies meer zij, dan een stukje over het onderhoud in Oostende en op de baan, en als klap op de vuurpijl, de big boss himself die letterlijk opsteeg op een perron om te komen zeggen dat het volgend jaar veel beter ging gaan omdat er dan nieuwe locomotieven komen (alsof dat er iets mee te maken heeft).
Waarde van deze uitzending: nul komma nul.
Het enige effect is dat iemand die er nog over twijfelde om de trein te nemen of niet, dit zeker niet zal doen na deze uitzending.
Ik begrijp niet wat de makers van Koppen bezielde, dit is geen informatie.
Een samenraapsel van wat fragmenten die een chaotisch beeld moesten schetsen van de spoorwegen.
Eerst een overvolle M6, een verbolgen franstalige treinreiziger die zei dat ze dit maar eens goed moesten filmen, dan Traffic Control met een zenuwachtige Jos Decelle (de baas) die van tafel naar tafel liep, met bommeldingen, koppelingsbreuken, en wat dies meer zij, dan een stukje over het onderhoud in Oostende en op de baan, en als klap op de vuurpijl, de big boss himself die letterlijk opsteeg op een perron om te komen zeggen dat het volgend jaar veel beter ging gaan omdat er dan nieuwe locomotieven komen (alsof dat er iets mee te maken heeft).
Waarde van deze uitzending: nul komma nul.
Het enige effect is dat iemand die er nog over twijfelde om de trein te nemen of niet, dit zeker niet zal doen na deze uitzending.
Ik begrijp niet wat de makers van Koppen bezielde, dit is geen informatie.
Canvas en Eén zijn er zeer hard op achteruit gegaan, zeker sinds de laatste netvernieuwing. Informatie nihil, ze vertellen wat de mensen willen horen. De mensen klagen over de NMBS, dus dan willen ze van "den tv" horen dat het daar inderdaad slecht gaat. Een populaire zender (VTM) zegt dan dat het daar inderdaad slecht gaat, maar een informatieve staatszender wordt dan verondersteld om te proberen die opinie te wijzigen.
Enkel een nieuw jasje (wat op deredactie.be dan nog eens een ramp is) maakt een zender echt niet beter.
Ik kijk zeer weinig tv, en als ik kijk is het meestal VT4. VRT heeft aan mij al lang geleden een regelmatige kijker verloren.
BDJ
Enkel een nieuw jasje (wat op deredactie.be dan nog eens een ramp is) maakt een zender echt niet beter.
Ik kijk zeer weinig tv, en als ik kijk is het meestal VT4. VRT heeft aan mij al lang geleden een regelmatige kijker verloren.
BDJ
Canvas vind ik anders tegenwoordig geweldig goed bezig en de eigen producties en geïmporteerde series kunnen mij bijna allemaal bekoren
.

Te laat gemerkt, maar 'k heb precies niet veel gemist als ik het zo hoor.
En Canvas is inderdaad een uitstekende zender, nog goede en interessante programma's in tegenstelling tot de commerciële carrousel van VTM, VT4, enz. Alleen heb ik niet altijd de tijd om er naar te kijken.
En Canvas is inderdaad een uitstekende zender, nog goede en interessante programma's in tegenstelling tot de commerciële carrousel van VTM, VT4, enz. Alleen heb ik niet altijd de tijd om er naar te kijken.

Een week of wat geleden hadden wij ongeveer iets soortgelijks. Alleen de insteek daarvan was een soort charme-offensief, om dat bij ons niet alleen de spoorwegen zelf, maar ook ProRail zwaar onder vuur ligt. Gingen ze begrip kweken bij het grote publiek voor het moeilijke en zware werk.
Bleek dus dat ze na anderhalf jaar voorbereidingen "opeens" op allerlei onverwachte verrassingen stootten zoals betonnen sokkels van voormalige bovenleidingmasten in de grond (anderhalf jaar voorbereiden, nooit gezien die dingen
)
Als charme-offensief volkomen mislukt. Na de 2e van 6 afleveringen heb ik er niemand meer over gehoord, de spoor-hobbyisten onder ons hadden reeds gegeten en gedronken...
Bleek dus dat ze na anderhalf jaar voorbereidingen "opeens" op allerlei onverwachte verrassingen stootten zoals betonnen sokkels van voormalige bovenleidingmasten in de grond (anderhalf jaar voorbereiden, nooit gezien die dingen

Als charme-offensief volkomen mislukt. Na de 2e van 6 afleveringen heb ik er niemand meer over gehoord, de spoor-hobbyisten onder ons hadden reeds gegeten en gedronken...
Ik vond het nochtans een goede reeks. Jammer genoeg kon de pers en vele anderen geen goed woord over hun lippen krijgen over de reeks. Waarom: zie reactie boven.
BDJ
BDJ
Bartjedj schreef:Ik vond het nochtans een goede reeks. Jammer genoeg kon de pers en vele anderen geen goed woord over hun lippen krijgen over de reeks. Waarom: zie reactie boven.
BDJ
Da's toch ook raar:
1. Het gaat slecht bij het spoor
2. Media maken een programma dat het slecht gaat op het spoor
3. Andere media vinden dat programma ook weer slecht

Neen, hé, al was ik misschien een beetje onduidelijk.
De media vond niet het programma slecht, maar zag er enkel in hoe slecht ProRail werkt. En daar zitten we weer in de vicieuze cirkel
Dat bij werven van het formaat van de meeste spoorwerven dingen mislopen is normaal. Dit gaat over tonnen, kilometers,...
Het gaat er dan om zulke problemen efficiënt, snel en degelijk op te lossen.
Is een van de werven in SohS te laat opengegaan? Neen. Heeft een werf het reizigersverkeer meer dan verwacht verstoord? Neen. Dus dan is de werf in mijn ogen geslaagd.
Ook de nachtelijke Infrabel-werven zijn 90% van de keren op tijd afgewerkt. Het is mij nog maar 2 keer overkomen dat een maandagochtenspits verstoord werd door een onafgewerkte werf, en dat was 2 keer door een storm.
Het gevit op Infrabel en ProRail is goedkoop. De aanleg van L25N (om een vb. te noemen) is nu eenmaal iets groter dan een huis bouwen. Kritisch zijn mag, kortzichtig en pessimistisch is iets anders.
BDJ
De media vond niet het programma slecht, maar zag er enkel in hoe slecht ProRail werkt. En daar zitten we weer in de vicieuze cirkel
Dat bij werven van het formaat van de meeste spoorwerven dingen mislopen is normaal. Dit gaat over tonnen, kilometers,...
Het gaat er dan om zulke problemen efficiënt, snel en degelijk op te lossen.
Is een van de werven in SohS te laat opengegaan? Neen. Heeft een werf het reizigersverkeer meer dan verwacht verstoord? Neen. Dus dan is de werf in mijn ogen geslaagd.
Ook de nachtelijke Infrabel-werven zijn 90% van de keren op tijd afgewerkt. Het is mij nog maar 2 keer overkomen dat een maandagochtenspits verstoord werd door een onafgewerkte werf, en dat was 2 keer door een storm.
Het gevit op Infrabel en ProRail is goedkoop. De aanleg van L25N (om een vb. te noemen) is nu eenmaal iets groter dan een huis bouwen. Kritisch zijn mag, kortzichtig en pessimistisch is iets anders.
BDJ
Ach is dat allemaal niet wat overdreven?
Wij (lees: de spoorwegliefhebbers) waren volgens mij ook niet de doelgroep: het was niet de bedoeling om treinspotters te bekoren. De publieke opinie is nu op dit moment dat het treinverkeer er op achteruit gaat, en nog veel erger: dat de NMBS-groep een stelletje incompetente amb(etan)tenaren is dat zich van die hele problematiek geen fluit aantrekt.
En in dat opzicht is de reportage voor de doorsnee kijker wel geslaagd: die wisten niet wat Traffic Control was, die wisten niet dat treinen worden onderhouden op drie niveaus tegelijk... Die denken bij manier van spreken nog steeds dat een trein enkel een machinist en een kaartjesknipper nodig heeft om te kunnen bollen...
Allez, dat is mijn gedacht hierover hé.
Werner
Wij (lees: de spoorwegliefhebbers) waren volgens mij ook niet de doelgroep: het was niet de bedoeling om treinspotters te bekoren. De publieke opinie is nu op dit moment dat het treinverkeer er op achteruit gaat, en nog veel erger: dat de NMBS-groep een stelletje incompetente amb(etan)tenaren is dat zich van die hele problematiek geen fluit aantrekt.
En in dat opzicht is de reportage voor de doorsnee kijker wel geslaagd: die wisten niet wat Traffic Control was, die wisten niet dat treinen worden onderhouden op drie niveaus tegelijk... Die denken bij manier van spreken nog steeds dat een trein enkel een machinist en een kaartjesknipper nodig heeft om te kunnen bollen...
Allez, dat is mijn gedacht hierover hé.
Werner
idd werner als je het standpunt kent van de gemiddelde gebruiker compleet leek dan moet je uw reportage anders maken. als je een reportage zou maken voor enkel spoorwegliefhebbers moet je uw reportage goed nazien om kleine foutjes want voor je het weet is er zo een freak die u er attent op zal maken.
De reportage begon met de zin: hoe komt het dat de stiptheid van de spoorwegen al drie jaar lang achteruit gaat ? Maar waarom is het eigenlijk zo moeilijk om een trein stipt te laten rijden?
Sorry, maar door die reportage heb ik niet het antwoord gekregen op die vraag.
Men heeft laten zien hoe sporen en rollend materieel worden onderhouden (dat gebeurt al jaren zo), men heeft een chaotisch beeld getoond van Traffic Control, een overvolle M6 met een treinbegeleidster die haar werk deed en Descheemaecker die niets zinnigs kwam zeggen.
Ja een leuk documentairtje van 5 minuten spoorwegen en misnoegde reizigers, maar geen antwoord op de vraag.
Sorry, maar door die reportage heb ik niet het antwoord gekregen op die vraag.
Men heeft laten zien hoe sporen en rollend materieel worden onderhouden (dat gebeurt al jaren zo), men heeft een chaotisch beeld getoond van Traffic Control, een overvolle M6 met een treinbegeleidster die haar werk deed en Descheemaecker die niets zinnigs kwam zeggen.
Ja een leuk documentairtje van 5 minuten spoorwegen en misnoegde reizigers, maar geen antwoord op de vraag.