de laatste week reden de IC's op antwerpen-brussel die ik gezien heb allemaal ongeveer op tijd met hun M6bdx. Zijn de kinderziekten dan allemaal overwonnen?
Shrek schreef:de laatste week reden de IC's op antwerpen-brussel die ik gezien heb allemaal ongeveer op tijd met hun M6bdx. Zijn de kinderziekten dan allemaal overwonnen?
de voornaamste lastigheid zit hem op die m6 stuurrijtuigen die een gf koppeling hebben, de andere zonder GF was vooral de etcs console een probleem voor veel bestuurder, daarbij komt nog dat de besturing van het stuurrijtuig volledig volgens de regels van een reeks 13 gebeurd (stap per stap en niet te snel of je kan vanaf 0 herstarten), deze aanpassing voor de bestuurders was dus evengoed wennen bij dit nieuwe materieel (zeker voor die dat de 13 niet gewoon zijn)
daarbij komt nog dat de besturing van het stuurrijtuig volledig volgens de regels van een reeks 13 gebeurd (stap per stap en niet te snel of je kan vanaf 0 herstarten), deze aanpassing voor de bestuurders was dus evengoed wennen bij dit nieuwe materieel (zeker voor die dat de 13 niet gewoon zijn)
Een 13 moet je met fluwelen handschoentjes behandelen he , doet de tb moeilijk, begint die lok ook moeilijk te doen he
Shrek schreef:de laatste week reden de IC's op antwerpen-brussel die ik gezien heb allemaal ongeveer op tijd met hun M6bdx. Zijn de kinderziekten dan allemaal overwonnen?
de voornaamste lastigheid zit hem op die m6 stuurrijtuigen die een gf koppeling hebben, de andere zonder GF was vooral de etcs console een probleem voor veel bestuurder, daarbij komt nog dat de besturing van het stuurrijtuig volledig volgens de regels van een reeks 13 gebeurd (stap per stap en niet te snel of je kan vanaf 0 herstarten), deze aanpassing voor de bestuurders was dus evengoed wennen bij dit nieuwe materieel (zeker voor die dat de 13 niet gewoon zijn)
Heeft dat rijtuig ETCS ?????
Trekt een 13 op zoals een oude tram ? Waarom kan je hem niet in één keer op zijn snelheid zetten en dan wachten ..die heeft toch cruise control en een krachthendel ??
Of is die minder geautomatiseerd dan een franse lok van twintig jaar geleden ?
een 13 is een beetje overgeautomatiseerd. er zit zoveel elektronica in dat je gewoon geregeld moet wachten, het in dienst plaatsen en buiten dienst plaatsen van een 13 duurt makkelijk 8 minuten. zelfs een gewone verandering van stuurpost op een 13 duurt al 5 minuten. idd etcs staat standaard op de M6 stuurrijtuigen echter level 0, de andere levels zijn dus nog niet getest en gekeurd. verder ook memor (dus geen TBL 1 of 2 en dus geen lijn 2 mogelijkheden). dus niet zozeer het optrekken is het lastige deel, gewoon al de handelingen die je moet uitvoeren in precies de juiste volgorde voor het rijden. zoniet gaat er iets fout en in meeste gevallen weigert de stroomafnemer dan al om te lichten. in dergelijk geval zit er niets anders op dan van 0 te starten. bijgevolg maak je al vertraging op dat moment. er was dus totaal geen sprake van traag of snel optrekken, lees mijn opmerking nog eens na
een groot deel van deze handelingen zijn dus ook op de M6bx uit te voeren, mensen die de 13 dus niet kende moeten zich deze handelingen wat meester maken en dat vergt wat tijd (ervaring opdoen)
ahum ahum, op tijd yeah right : deze week weer vertragingen tot 10 minuten op de ICI zowel richting Antwerpen als richting Brussel. Ook de problemen met de Knokke-Blankenberge zijn NOG altijd NIET opgelost : 2x deze week een vertraging van 20 minuten (17u23 werd al vlug 17u45 uit Brussel-Noord)
Gisteravond (kort na de avondspits) ook veel +10 en soms +20 zien staan op de treinen van de IC I en IC N. En ik zie ook nog altijd ontzettend veel AM96's op de IC E...
het aantal ms96 op de IC E kan volgens mij maar dalen volgens het aantal M6Bx met gf koppeling er in dienst komen, volgens mij zijn er nu gewoon totaal niet genoeg van deze rijtuigen om al deze treinen zo al te kunnen verzekeren.
Ik heb zo mijn vermoedens dat er serieuze gebreken zijn in de elektronica of de boordcomputers van een 13. Niet te ontkennen dat die locs zwaar geautomatiseerd zijn (en ik zeg ook niet dat dit niet mag), maar het zou niet mogen dat dergelijke toch wel routinaire handelingen zoveel tijd vragen en bij de minste "fout" van de bestuurder men terug van voor af aan moet beginnen. De bedoeling van automatisatie is juist handelingen sneller te maken door delen (of het geheel) van de handeling zonder tussenkomst te doen verlopen en te voorkomen dat de bestuurder dingen doet die (nog) niet mogen.
Naar wat ik hoorde is een MW41 al niet beter... boordcomputer durft wel eens vast te lopen door een division by zero-fout(!) waarna men het boeltje moet heropstarten.
Dietrich schreef:Ik heb zo mijn vermoedens dat er serieuze gebreken zijn in de elektronica of de boordcomputers van een 13. Niet te ontkennen dat die locs zwaar geautomatiseerd zijn (en ik zeg ook niet dat dit niet mag), maar het zou niet mogen dat dergelijke toch wel routinaire handelingen zoveel tijd vragen en bij de minste "fout" van de bestuurder men terug van voor af aan moet beginnen. De bedoeling van automatisatie is juist handelingen sneller te maken door delen (of het geheel) van de handeling zonder tussenkomst te doen verlopen en te voorkomen dat de bestuurder dingen doet die (nog) niet mogen.
Naar wat ik hoorde is een MW41 al niet beter... boordcomputer durft wel eens vast te lopen door een division by zero-fout(!) waarna men het boeltje moet heropstarten.
ja dat is nu eenmaal standaard bij veel computers ook de reeks 77 had zo zijn problemen... gelukkig meestal op te lossen met herstarten...
materieel dat het snelst in dienst te krijgen is
klassieke stellen
breaks
sprinters
alle klassieke locs enkelspanning (alles met JH aandrijving = 22/23/25/25.5/26)
al de rest van het materieel volgt later. om de hele eenvoudige reden dat er in het modern materieel een pc zit en die moet nu eenmaal gestart zijn voor je de rest kan uitvoeren (initialiseren van de pc)
Vandaag wast weer prijs : de ICN uit Brussel van 7u25 afgeschaft.
Vanavond was mijn ICI in Vilvoorde van 16u49 een ENKEL stel AM800 (misschien was dit dezelfde loop als de "afgeschafte"). Veel mensen konden amper geloven dat dit de IC naar Charleroi was. Ik moet je gezichten niet tonen die we zagen bij aankomst in Brussel-Noord. De trein zat stampensvol bij vertrek en toen moesten C en Z. nog komen...