Trein moet stipter
Trein moet stipter
Infrabel heeft de stiptheidsresultaten voor 2007 bekend gemaakt, die zijn bedroevend slecht zoals was te verwachten.
De stiptheid zakte in 2007 tot 89,2 %, het op 1 na slechtste resultaat in 10 jaar !
Ook de nieuwe minister Inge Vervotte is alles behalve tevreden met dit resultaat en vraagt aan de NMBS-groep er alles aan te doen om de stiptheid te verbeteren.
Zij wil ook dat de stiptheid een belangrijk element wordt in de nog af te sluiten beheersovereenkomsten met de NMBS-groep. Ze wil daarin duidelijke afspraken over stiptheid koppelen aan het tariefbeleid en het informeren van de reizigers.
Ook de afgeschafte treinen wil ze bespreken. Het aantal afgeschafte treinen in 2007 (15849) is bijna verdubbeld ten opzichte van 2006. Die worden momenteel niet opgenomen in de stiptheidscijfers.
Infrabel zou ook werken aan een systeem om de treinen op het spitsuur zwaarder te laten doorwegen in de cijfers dan de andere treinen, hetgeen maar normaal zou zijn.
Opmerkelijk is ook dat volgens Infrabel 46% van de vertragingen te wijten zijn aan de NMBS en slechts 20% aan Infrabel.
De stiptheid zakte in 2007 tot 89,2 %, het op 1 na slechtste resultaat in 10 jaar !
Ook de nieuwe minister Inge Vervotte is alles behalve tevreden met dit resultaat en vraagt aan de NMBS-groep er alles aan te doen om de stiptheid te verbeteren.
Zij wil ook dat de stiptheid een belangrijk element wordt in de nog af te sluiten beheersovereenkomsten met de NMBS-groep. Ze wil daarin duidelijke afspraken over stiptheid koppelen aan het tariefbeleid en het informeren van de reizigers.
Ook de afgeschafte treinen wil ze bespreken. Het aantal afgeschafte treinen in 2007 (15849) is bijna verdubbeld ten opzichte van 2006. Die worden momenteel niet opgenomen in de stiptheidscijfers.
Infrabel zou ook werken aan een systeem om de treinen op het spitsuur zwaarder te laten doorwegen in de cijfers dan de andere treinen, hetgeen maar normaal zou zijn.
Opmerkelijk is ook dat volgens Infrabel 46% van de vertragingen te wijten zijn aan de NMBS en slechts 20% aan Infrabel.
Laatst gewijzigd door Adler op 23 jan 2008, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein moet stipter
Even in perspectief: Wat wordt hier verstaan onder "stipt"? Dat een trein vertrekt op het moment dat de klok zijn vertrektijd aanwijst? In dezelfde minuut? Binnen 3 minuten? Binnen 5 minuten? 


Ja, en dan kijken wie daar in traptAdler schreef: Opmerkelijk is ook dat volgens Infrabel 46% van de vertragingen te wijten zijn aan de NMBS en slechts 20% aan Infrabel.

Laatst gewijzigd door Fles op 23 jan 2008, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Trein moet stipter
De NMBS past de 5 minuten regel toe, in tegenstelling tot de NS die de 3 minuten regel toepast.Fles schreef:EVen in perspectief: Wat wordt hier verstaan onder "stipt"? Dat een trein vertrekt op het moment dat de klok zijn vertrektijd aanwijst? In dezelfde minuut? Binnen 3 minuten? Binnen 5 minuten?
Men is er wel als de kippen bij om zich te vergelijken met buitenlandse maatschappijen die strengere regels toepassen.
Re: Trein moet stipter
En hoeveel van die minuten zijn te wijten aan achterlijke reizigers, of te laat komende reizigers. Of dommerikken die nog snel door de slagbomen op de overweg rijden als ze gesloten zijn.
Re: Trein moet stipter
Men moet niet alleen cijfers publiceren, men moet er ook de reden bij zetten :
- defecten infrastructuur,
- defecten tractiemateriaal,
- agressie t.o.v treinpersoneel
- zelfdodingen, of pogingen tot
- personen in of naast de sporen (gevolg : voorzichtug rijden)
- vee in of naast de sporen
- menselijke fouten (vergissingen)
- reizigersbewegingen (aansluitingen)
- aanrijdingen aan overwegen
- vandalisme (kabeldiefstallen)
- enz.....
- defecten infrastructuur,
- defecten tractiemateriaal,
- agressie t.o.v treinpersoneel
- zelfdodingen, of pogingen tot
- personen in of naast de sporen (gevolg : voorzichtug rijden)
- vee in of naast de sporen
- menselijke fouten (vergissingen)
- reizigersbewegingen (aansluitingen)
- aanrijdingen aan overwegen
- vandalisme (kabeldiefstallen)
- enz.....
Re: Trein moet stipter
Volgens Infrabel:RIDCO schreef:Men moet niet alleen cijfers publiceren, men moet er ook de reden bij zetten :
De belangrijkste oorzaken van vertraging zijn onder andere:
- Schade aan rollend materieel;
- Schade aan de infrastructuur / seininrichting;
- Incidenten op buitenlandse netwerken;
- Extreme weersomstandigheden (onder andere de storm van 18 januari en de onweersbuien in juni);
- Diefstal van kabels;
- De brand in het tractie-onderstation van Brussel-Zuid.
Re: Trein moet stipter
Ja inderdaad, het zijn dus weer de reizigers die achterlijk zijn, ik had het kunnen weten.Nekvin schreef:En hoeveel van die minuten zijn te wijten aan achterlijke reizigers, of te laat komende reizigers. Of dommerikken die nog snel door de slagbomen op de overweg rijden als ze gesloten zijn.
Als alle treinen leeg rondrijden zal de stiptheid inderdaad veel beter zijn.
Dat is dus de oplossing: betere stiptheid en geen klachten meer.
Re: Trein moet stipter
Adler schreef:Dat is dus de oplossing: betere stiptheid en geen klachten meer.



Re: Trein moet stipter
Ik heb daar toch nog niet veel van gemerkt dat reizigers voor vertraging zorgen... u bent niet op tijd, de deuren zijn dicht (je hebt wel TBG's die nog wel enkele mensen erop laten voor ze de AVG omdraaien maar dit duurt geen volle minuut (of wel?)).
Re: Trein moet stipter
Enkel nog het personeel van de NMBS en Infrabel wordt toegelaten op de treinen om hun naar hun werk te brengen.Fles schreef:Adler schreef:Dat is dus de oplossing: betere stiptheid en geen klachten meer.
En geen agressie meer, dus geen stakingen meer.... Hee dat lijkt me een UIT-STE-KEND idee
![]()
Re: Trein moet stipter
Oh ja wacht, eigenlijk hebben we dat personeel dan ook niet zo hard meer nodig hmm? 
Goed voor het bedrijfsresultaat

Goed voor het bedrijfsresultaat

Re: Trein moet stipter
Geen mensen = geen inkomsten van tickets en abonnementen = niet meer rondkomen waarschijnlijk. 

Re: Trein moet stipter
Men moet de schuld niet op de reizigers steken, maar er wel rekening mee houden dat elk voorval (en vooral tijdens de piekuren) voor een kettingreactie zorgt.
Als twee op hol geslagen paarden tussen 16 en 17u een wandeling maken op een drukke spoorlijn, dan wordt er in die omgeving aan vertraagde snelheid gereden.... of moeten de treinen erop knallen.
Als een auto door de slagbomen knalt op de de piekuren en de beide sporen zijn versperd en daarenboven ook schade aan de bovenleidingen (beide sporen), dan is er een kettingreactie op de bewuste lijn en waarschijnlijk ook nog elders.
Als twee op hol geslagen paarden tussen 16 en 17u een wandeling maken op een drukke spoorlijn, dan wordt er in die omgeving aan vertraagde snelheid gereden.... of moeten de treinen erop knallen.
Als een auto door de slagbomen knalt op de de piekuren en de beide sporen zijn versperd en daarenboven ook schade aan de bovenleidingen (beide sporen), dan is er een kettingreactie op de bewuste lijn en waarschijnlijk ook nog elders.
Re: Trein moet stipter
beweging van reizigers zorgt voor 11% van de vertragingingen (laattijdig veranderen van spoor, grote groepen die in of uit moeten stappen, minder validen, ....) stond vandaag in de krant.