Steven schreef:dus beste nighttrain de conclussie van die kinderziektes is evengoed van toepassing op de lijnen met etcs in zwitserland als in belgie, nederland en andere landen. of zie ik het verkeerd?
Volgens mij dus juist niet.
De kleine problemen die KVB aanhaalt voor de LBT in Zwitserland betekenen niets in vergelijking met de problemen die men heeft voor de HSL4/HSL Zuid.
In Zwitserland rijden elke dag tientallen treinen op een veilige manier door de LBT met ETCS.
Hier kan men zelfs nog geen enkele trein laten rijden (als men er al zou hebben).
Men heeft bij de HSL4/HSL Zuid enkele blunders van fouten gemaakt die niet meer terug te schroeven zijn.
Ten eerste heeft men gekozen voor de laatste release van ETCS die nog nergens gebruikt wordt en blijkbaar nog vol problemen zit.
Ten tweede heeft men treinstellen besteld bij AnsaldoBreda die al 2 jaar te laat zijn en waarvan nog geen spoor is te bekennen.
Dat er ook nog geen Thalyssen zijn is ook niet te verwonderen.
Het was in eerste instantie niet de bedoeling om daar Thalyssen te laten rijden.
High Speed Alliance heeft een concessie van 15 jaar voor het exploiteren van het vervoer op de HSL Zuid/HSL 4 en hebben daar juist die AnsaldoBreda stellen voor besteld die nu niet kunnen geleverd worden.
Thalys,een onderneming in Franse handen, heeft daar in feite niets mee te maken en zal ook niet staan te springen om nu proefkonijn te zijn op een lijn die met haken en ogen aaneen hangt.