Trein moet stipter
Re: Trein moet stipter
ik vind dat iedereen niet zomaar de schuld op de nmbs moet steken. iederee doet zo hard hun best om alles stipt te regelen en dan zijn ze kwaad dat hij is 5 minuten te laat zijn. ik noem dat een extreme vorm van verwend zijn en onrespectvol
en nog zo een ding.
op het nieuws is precies elke trein te laat...
en nog zo een ding.
Er zijn toch wel serieuze problemen op het spoor he... gaat soms niet over 5 min maar 15 min tot nog veel meer. Of volledige diensten die normaal met x Breaks rijden in de spits vervangen door een enkel klassiekje.
Elders vertelde men dat men ook terug een nieuwe order heeft geplaatst voor M6-rijtuigen en -stuurstanden, terwijl ze die nu juist nog nooit probleemvrij hebben gekregen (en de bestuurders weten dit al reeds van bij of voor de tests, maar de hooggeplaatsten weten blijkbaar van niets).
Elders vertelde men dat men ook terug een nieuwe order heeft geplaatst voor M6-rijtuigen en -stuurstanden, terwijl ze die nu juist nog nooit probleemvrij hebben gekregen (en de bestuurders weten dit al reeds van bij of voor de tests, maar de hooggeplaatsten weten blijkbaar van niets).
Dat is overdreven. Van de TRAXX'en heb ik bijvoorbeeld nog niet veel problemen gehoord, integendeel, men was heel enthousiast over de vlotte werking toen men de eerste proefritten heeft gedaan.
Vergelijk dit met het recente Belgisch materieel. Reeks 13, AR41, M6-stuurstanden... Allemaal afkomstig van Alstom, waarschijnlijk niet toevallig. Met reeks 13 zijn er 10 jaar later nog altijd geregeld problemen (vaak niet fataal voor de dienst maar toch). AR41, daar geef ik geen commentaar meer op. En wat betreft de M6 Bdx zijn velen het er al lang over eens dat dat koppelen een klucht is. Ik voorspel dat er binnen een jaar nog steeds problemen zullen zijn met die stuurstand.
In feite het laatste deftig materieel (vind ik) zijn de AM96, en deze zijn toevallig de laatste die nog van ACEC afkomstig waren.
'k Zeg niet dat dit de wortel van het vertragingsprobleem is, maar je moet toegeven dat er op het vlak van materieel steken zijn laten vallen. Zo vond men het bij de AR41 ook niet nodig een prototype te bestellen, terwijl men dit vroeger bij de kleinste orders deed.
Vergelijk dit met het recente Belgisch materieel. Reeks 13, AR41, M6-stuurstanden... Allemaal afkomstig van Alstom, waarschijnlijk niet toevallig. Met reeks 13 zijn er 10 jaar later nog altijd geregeld problemen (vaak niet fataal voor de dienst maar toch). AR41, daar geef ik geen commentaar meer op. En wat betreft de M6 Bdx zijn velen het er al lang over eens dat dat koppelen een klucht is. Ik voorspel dat er binnen een jaar nog steeds problemen zullen zijn met die stuurstand.
In feite het laatste deftig materieel (vind ik) zijn de AM96, en deze zijn toevallig de laatste die nog van ACEC afkomstig waren.
'k Zeg niet dat dit de wortel van het vertragingsprobleem is, maar je moet toegeven dat er op het vlak van materieel steken zijn laten vallen. Zo vond men het bij de AR41 ook niet nodig een prototype te bestellen, terwijl men dit vroeger bij de kleinste orders deed.
Zijn de AR41 en de M6 van alstom?
maar soit, dat doet er niet toe; dat ze maar eens degelijk materieel leveren ja
maar soit, dat doet er niet toe; dat ze maar eens degelijk materieel leveren ja

Om eerlijk te zijn, dit vind ik er toch wel een beetje over. Met een 21/27 zijn er evengoed regelmatig problemen, net zoals afgezonderde motoren en andere problemen op een break, 800 en dergelijke ook voorkomen. Ik zou het eerder wijten aan gebrekkig onderhoud dan aan de kwaliteit van het matriaal.Dietrich schreef:Dat is overdreven. Van de TRAXX'en heb ik bijvoorbeeld nog niet veel problemen gehoord, integendeel, men was heel enthousiast over de vlotte werking toen men de eerste proefritten heeft gedaan.
Problemen bij het indienstnemen van een niet standaard model zijn de normale gang van zaken. Als je gewoon het "showroommodel" koopt heeft die al alle testen doorstaan en zouden de problemen al verholpen moeten zijn; koop je een model waaraan bijna niets meer origineel is, dan kan je je der aan verwachten dat de fijne regeling nog dient te gebeuren...
Het is dan ook normaal dat bij de AR41 bijvoorbeeld de boordcomputer soms uit de pries moet worden getrokken omdat er fouten inzitten en deze vastloopt, of dat het soms binnenregent in de stuurpost, de brandjes van de voorbije jaren, en het algemene slechte ontwerp... In mijn ogen is Alstom gewoon geen kwalitatief materiaal. Akkoord dat er altijd problemen zijn in het begin en er getest moet worden, maar die problemen zijn allesbehalve opgelost geweest. Als je denkt dat ik dit uit mijn mouw schudt moet ik u teleurstellen, het is van TB's en TBG's dat ik het weet.
Denk dat het algemeen geweten is dat het oudere materieel veel betrouwbaarder is, de 800 zou zelfs één van de betrouwbaarste zijn.
Denk dat het algemeen geweten is dat het oudere materieel veel betrouwbaarder is, de 800 zou zelfs één van de betrouwbaarste zijn.
Ah, een kenner precies. Neem jij vaak de trein ?melle schreef:ik vind dat iedereen niet zomaar de schuld op de nmbs moet steken. iederee doet zo hard hun best om alles stipt te regelen en dan zijn ze kwaad dat hij is 5 minuten te laat zijn. ik noem dat een extreme vorm van verwend zijn en onrespectvol
en nog zo een ding.
inderdaad, maar wanneer de 41'ers zo oud zijn zullen zij op hun beurt zo betrouwbaar zijnDietrich schreef: Denk dat het algemeen geweten is dat het oudere materieel veel betrouwbaarder is, de 800 zou zelfs één van de betrouwbaarste zijn.

Tja, het is een beetje appelen met peren. Het oude matriaal waar alles grotendeels mechanisch verloopt, ten opzichte van het nieuwe volledig elecktronische gestuurde matriaal. Op een 800 is het modernste wat er op zit een hakker. Aan die mechanische elementen kan weinig mis gaan, tenzij volledig blokeren. Bij het moderne matriaal wordt alles nog eens extra elektronisch beveiligd, waardoor bij de minste afwijkende waarde, de boel vastloopt.Dietrich schreef: Denk dat het algemeen geweten is dat het oudere materieel veel betrouwbaarder is, de 800 zou zelfs één van de betrouwbaarste zijn.
Verder ook nog even zeggen dat veel problemen met het matriaal het gevolg zijn van foutief gebruik. Zo zie je dat de problemen met de stuurrijtuigen M6 (zonder koppeling) intussen zo goed als achter de rug zijn. Iedereen begint nu echt wel door te hebben hoe ze werken... Maar zolang er collegas zijn die alles overhaast willen doen, alleen volle tractie of geen tractie kennen,... zullen die moderne toestanden problemen leveren.
Ik kan mij voorstellen dat het vooral met de elektronica te maken heeft en ik denk dat dat één van de zwakke punten van Alstom-materieel is. Zoals ik al eens zei zou elektronica-gebruik niet mogen betekenen dat de boel lastig kan gaan doen of meer problemen geven, integendeel in feite. Vooral de software daarvan zou ik eens met mijn eigen ogen willen zien (als informaticus). 
En of de AR41 binnen 15 jaar nog zo betrouwbaar zal zijn wil ik met mijn eigen ogen zien. Ze lijken nu al bijna uiteen te vibreren, en de vloer lijkt naar het midden soms wel 2 cm door te zakken.

En of de AR41 binnen 15 jaar nog zo betrouwbaar zal zijn wil ik met mijn eigen ogen zien. Ze lijken nu al bijna uiteen te vibreren, en de vloer lijkt naar het midden soms wel 2 cm door te zakken.
Daar heb je wel een punt die WM 41 of Wasmachines van de reeks 41 zakken inderdaad al door aan de vloer.
De NMBS mag in haar toekomstplan al wat geld beginnen opzij te zetten voor andere te bestellen want die gaan nooit zo oud worden als de vroegere M2 rijtuigen
De NMBS mag in haar toekomstplan al wat geld beginnen opzij te zetten voor andere te bestellen want die gaan nooit zo oud worden als de vroegere M2 rijtuigen
Veel hangt ook af van de depot waar ze onderhouden worden. De MW's van TW Hasselt hebben beduidend minder last van gebreken of rammelen dan die van Merelbeke...
daarom worden ze om de zoveel tijd van depot verwisseldWover schreef:Veel hangt ook af van de depot waar ze onderhouden worden. De MW's van TW Hasselt hebben beduidend minder last van gebreken of rammelen dan die van Merelbeke...