Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Gisteren maakte ik een treinrit van Kortrijk naar Bertrix en terug. In Bertrix nam ik de trein richting Dinant. Deze lijn telt tal van spoortunnels. Het viel me op dat, telkens de trein een tunnel binnenreed, er geclaxonneerd werd. Komt dit op andere lijnen ook voor? Wat is hier de reden voor? Eventuele dieren of mensen die zich op de rails zouden kunnen bevinden waarschuwen? En is dit een officiële regel?
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Voor een tunnel moet altijd getoeterd worden. Dit is om personen die zich om één of andere reden in de tunnel bevinden te waarschuwen dat er een trein aan komt. Dan kan men nog de tunnel verlaten, of in een vlucht gat in de tunnelwand gaan staan.
- Dieselfreak
- Berichten: 2102
- Lid geworden op: 09 jul 2006, 13:17
- Locatie: Deeltijds Zwevegem-Kortrijk, deeltijds Gent
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Oké, dat weet ik dus ook alweer.
Mijn netvliezen worden geprikkeld. Mijn hartslag gaat omhoog. Mijn bloed gaat sneller stromen. Iemand probeert me naar binnen te lokken.
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
1 uitzondering, de tunnel van brussel centraalFlyingDutchman schreef:Voor een tunnel moet altijd getoeterd worden. Dit is om personen die zich om één of andere reden in de tunnel bevinden te waarschuwen dat er een trein aan komt. Dan kan men nog de tunnel verlaten, of in een vlucht gat in de tunnelwand gaan staan.





Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
er zijn een paar uitzonderingen hoor op vlak van tunnels
nzv van brussel (het zou daar nogal een concert worden tijdens de spits)
de jubelparktunnel op L26
de tunnels die op de SSp (schematische seininrichtingsplannen) niet als tunnel staan aangeduid, voorbeeld de tunnel van de luchthaven is pas sinds vorig jaar officieel op plan ook tunnel, voordien niet toeteren, nu dus wel.
de regel is van toepassing tussen 7-17u
nzv van brussel (het zou daar nogal een concert worden tijdens de spits)
de jubelparktunnel op L26
de tunnels die op de SSp (schematische seininrichtingsplannen) niet als tunnel staan aangeduid, voorbeeld de tunnel van de luchthaven is pas sinds vorig jaar officieel op plan ook tunnel, voordien niet toeteren, nu dus wel.
de regel is van toepassing tussen 7-17u
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.sncf-sncb schreef:Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Moeten ze dan gen bordje zetten ?Steven schreef:ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.sncf-sncb schreef:Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
DIT IS GEEN TUNNEL
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Of: Ceci n'est pas une pipedentheo schreef: Moeten ze dan gen bordje zetten ?
DIT IS GEEN TUNNEL

Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
elke treinbestuurder doet lijnkennis op en hoort aan basis van de plannen te weten wat een tunnel is en wat niet.dentheo schreef:Moeten ze dan gen bordje zetten ?Steven schreef:ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.sncf-sncb schreef:Bij de NZ in Antwerpen word toch niet geclaxoneerd?
DIT IS GEEN TUNNEL
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
En wat is dan GEEN tunnel ??? een BREDE tunnel ? of een tunnel waar NIET getoeterd mag worden???Steven schreef:elke treinbestuurder doet lijnkennis op en hoort aan basis van de plannen te weten wat een tunnel is en wat niet.dentheo schreef:Moeten ze dan gen bordje zetten ?Steven schreef:
ik moet het is nazien, maar dacht niet dat de tunnel als tunnel op papier staat en zolang dat niet het geval is moet je als bestuurder dus niets doen zoals mijn voorbeeld van de luchthaven.
DIT IS GEEN TUNNEL
Maar het blijft natuurlijk WEL een tunnel.....
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
officieel is een tunnel voor ons een constructie die ook de naam tunnel draagt op de plannen, zoniet valt het niet onder de regels van tunnels ivm toeteren
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Maar wat is dan de NZ verbinding in bv Brussel of Antwerpen?
Een overdekte sleuf?
Een overdekte sleuf?
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
een tunnel is dus enkel maar effectief tunnel als hij als dusdaning op het plan staat aangeduid met een naam. Je kan dus stellen dat als de technisch tekenaar de benaming tunnel vergeet te zetten op een plan wij de constructie als dusdaning niet als een tunnel moeten beschouwen.Arnenys schreef:Maar wat is dan de NZ verbinding in bv Brussel of Antwerpen?
Een overdekte sleuf?
ik snap wel dat jullie het verwarrend vinden maar dit is nu eenmaal spoorweglogica, daar mag je niet te veel over nadenken want als je dat blijft doen dan ga je binnenkort toch is hevige hoofdpijn krijgen

-
- Berichten: 2706
- Lid geworden op: 03 sep 2007, 16:15
- Locatie: Calais (France)
Re: Toeteren bij het binnenrijden van een tunnel
Het is niet het bouwwerk alsdusdanig die als tunnel moet beschouwd worden en dan ook alsdusdanig op de SSP zal herkend worden. maar wel welk type van beveiliging die moet /kan in acht genomen worden door de spoorwegarbeiders(spoorleggers,signalisatie techniekers),werkzaam tussen de daguren(claxonplicht). want zoals U wel weet of niet ,in gewone tunnels zijn er witte strepen getrokken die driehoekig zijn ttz het laagste punt is een schuiloord/abri ingewerkt in de tunnelwand, het hoogste ligt in het midden van 2 schuilplaatsen.Steven schreef:een tunnel is dus enkel maar effectief tunnel als hij als dusdaning op het plan staat aangeduid met een naam. Je kan dus stellen dat als de technisch tekenaar de benaming tunnel vergeet te zetten op een plan wij de constructie als dusdaning niet als een tunnel moeten beschouwen.Arnenys schreef:Maar wat is dan de NZ verbinding in bv Brussel of Antwerpen?
Een overdekte sleuf?
ik snap wel dat jullie het verwarrend vinden maar dit is nu eenmaal spoorweglogica, daar mag je niet te veel over nadenken want als je dat blijft doen dan ga je binnenkort toch is hevige hoofdpijn krijgen. ter info de nzv van brussel is in zekere zin een overdekste sleuf als je weet hoe ze ooit de werken hebben uitgevoerd.
In de NZ verbinding gaan de spoorwegarbeiders zich gewoon naast het spoor stellen zoals in volle baan,dus met schildwachten.De jubelpark tunnel is een uitzondering om de omwonenden niet te veel te storen , maar ik denk dat daar zonder speciale beveiliging niet overdag mag gewerkt worden.En ik denk niet dat het zomaar zal vergeten zijn door een technisch tekenaar.
Anders gezegd ,indien ze zich dus buiten het vrijeruimteprofiel in normale omstandigheden kunnen in veiligheid brengen.