Dag
Een van de eerste streek-GR's in ons land was de "Mol-Om". We stappen hem tegenwoordig al voor de 2de keer. Vandaag zijn we alweer aan Mol - Postel toe. Mol is een enorm uitgestrekte gemeente, en zoek ons beginpunt dus vooral niet in het centrum. On startpunt vandaag ligt ergens tussen Mol-Rauw en de Stevensvennen. Het wordt een tocht door een bij momenten heus stiltegebied, langs een eindeloze reeks boswegen. En daar ligt misschien precies de zwakte van dit tracé: de relatieve eentonigheid, die nog geaccentueerd wordt doordat veel van de boswegen ook nog geflankeerd worden door die smalle (of minder smalle) geasfalteerde of gebetonneerde fietspaden, waar Limburg een patent lijkt op te hebben. Misschien zou men maar eens moeten proberen om het hele staptracé te hertekenen, en de kleinere paadjes op te zoeken, al zal dat geen sinecure zijn, want heel wat bossen en wegen lijken hier privé. De eerste warme uitnodiging om wat kleinere paadjes op te zoeken kregen we zowaar van ons aller Albert II, die een deel van de wegen, beheerd door de Koninklijke Schenking, openstelt voor wandelaars.
Met een TWQ van 76 % scoort deze wandeling erg hoog, al geeft dat een enigszins vals beeld van de kwaliteit ervan. Let wel, dit is nog altijd een traject dat best te doen is, en na 19 km heb je dan ook erg genoten; aan de Abdij van Postel vind je trouwens voldoende gelegenheid voor een waardig orgelpunt.
Op weekdagen is een reis naar de verre Kempen best doenbaar. Dat is te danken aan de rechtstreekse IC Brussel - Turnhout, die sinds december ook nog eens een goede aansluiting geeft in Herentals met de IR naar Mol en Neerpelt. Als je de wijziging aan de dienstregeling in de Kempen in december jongstleden nu eens niet door de enge oogkleppen van enkele Turnhoutse forensen bekijkt, dan kun je maar je tot een conclusie komen: de verschuiving met een half uur van de IC Brussel-Turnhout is een hele stap vooruit. We deden het als volgt:
Halle - Brussel-Zuid IR 3256 (ms 393, met nog 2 andere) 7:15 - 7:25. De trein vertrekt stipt op tijd in Halle, maar loopt tussen Lot en Ruisbroek zo'n 9 minuten vertraging op. Gelukkig gaat het voorbij Ruisbroek opnieuw vlot, zodat we de beoogde aansluiting toch nog halen. Bovendien is er een overstap op hetzelfde perron;
Brussel-Zuid - Herentals IC 3407 (loc 2148 duwt een stel M5); wij zitten in 51502. Het is al een tijdje geleden dat we voor zo'n een lange rit nog eens in deze oude dubbeldekkers gezeten hebben, maar de bezetting is van die aard, dat het nog wel meevalt. We moeten zowaar onze halveprijskaarten tonen, maar mij zul je daar niet over horen zeuren;
in Herentals wordt de IR 3208 naar Mol aangekondigd met een vertraging van 12 minuten, als gevolg van een wisselstoring in Lier. Mogelijk is dat ook de reden waarom wij een tijdje op tegenspoor reden tussen Lier en de vertakking Nazareth, maar erg zeker weet je dat nooit. Mw 4152 verkleint de vertraging tot 11 minuten in Mol. De aansluiting is ruim, zodat we niet in de problemen komen.
Het is ab4412-25 (Bronckaers, ik bedenk Bronck Cars als frimanaam, heeft een Jonckheere Transit 2000 uitgestuurd) en die zet ons met 3 minuten vertraging af aan de halte Kiezelweg.
De terugweg is nog iets complexer. Omdat ik meestal een vrij nauwkeurige berekening maak van de staptijd, maar niet altijd correct de pauzemogelijkheden kan inschatten, heb ik nog geen belbus gereserveerd. Dat zal ervan afhangen of we een vroege koffie kunnen nemen aan/in De Blauwe Kei, en die blijkt inderdaad al vanaf 10:00 open te zijn. Het is vandaar dat ik de belbus reserveer voor 16:45.
Postel ligt in een van die belbusgebieden die nergens aansluiten op de trein. Belbusje 1007-02 van Kroon Reizen (een Mercedes Sprinter) zal ons dan ook naar Retie moeten brengen, waar we over kunnen stappen op een "reguliere" lijn naar Mol. Zoals gewoonlijk ontspint er zich een gesprekje met de vriendelijke bestuurster, die vraagt of we verder naar Turnhout of Mol moeten. In functie daarvan zet ze ons aan de juiste kant van de straat af. Het is dankzij deze belbus dat we de Mol-Om niet meer hoeven op te splitsen in deeltrajecten van soms wel 35 km, en de Limburgse chauffeur van deze Antwerpse belbus hoort me dat met veel plezier zeggen.
In Retie hebben we onverwacht snel aansluiting met een bus van lijn 470 naar Mol(17:01 - 17:17). Het is ab3589 (een Van Hool A600 van stelplaats Mol). Even ziet het ernaar uit dat we zelfs nog de L-trein van 17:17 in Mol halen, maar de gesloten overweg beslist daar anders over. Het wordt dus de geplande terugrit:
eerst IR3238 (mw 4143) van Mol naar Herentals (17:57 18:15): stipt, aangenaam warm en rustig;
dan IC3439 (ms 373 - zie zondag) van Herentals naar Brussel-Noord (18:21 - 19:13) en nog onverwacht CR 1590 (ms 646) naar Halle (19:17 - 19:37).
Eigenlijk zit de Vastenvakantie er voor ons al op. Met drie dagen stappen zonder neerslag mogen we niet klagen.
7 februari 2008
Re: 7 februari 2008
Limburg? Op basis van je beschrijving lijkt je tocht vooral door Antwerpen en evt. Noord-Brabant te gaan.overweg13 schreef:Het wordt een tocht door een bij momenten heus stiltegebied, langs een eindeloze reeks boswegen. En daar ligt misschien precies de zwakte van dit tracé: de relatieve eentonigheid, die nog geaccentueerd wordt doordat veel van de boswegen ook nog geflankeerd worden door die smalle (of minder smalle) geasfalteerde of gebetonneerde fietspaden, waar Limburg een patent lijkt op te hebben.
Die kritiek beperkt zich niet tot enkele Turnhoutse forensen, en had vooral betrekking op de aankomsttijden in Brussel.overweg13 schreef:Als je de wijziging aan de dienstregeling in de Kempen in december jongstleden nu eens niet door de enge oogkleppen van enkele Turnhoutse forensen bekijkt, dan kun je maar je tot een conclusie komen: de verschuiving met een half uur van de IC Brussel-Turnhout is een hele stap vooruit.
Dit is lijn 307?overweg13 schreef:Het is ab4412-25 (Bronckaers, ik bedenk Bronck Cars als frimanaam, heeft een Jonckheere Transit 2000 uitgestuurd) en die zet ons met 3 minuten vertraging af aan de halte Kiezelweg.
In een heel ver verleden moet Postel een bediening door lijn 307 gehad hebben. Maar tot de invoering van de belbus was het een heel onbereikbare plaats voor OV-gebruikers.overweg13 schreef:Postel ligt in een van die belbusgebieden die nergens aansluiten op de trein. Belbusje 1007-02 van Kroon Reizen (een Mercedes Sprinter) zal ons dan ook naar Retie moeten brengen, waar we over kunnen stappen op een "reguliere" lijn naar Mol. Zoals gewoonlijk ontspint er zich een gesprekje met de vriendelijke bestuurster, die vraagt of we verder naar Turnhout of Mol moeten. In functie daarvan zet ze ons aan de juiste kant van de straat af. Het is dankzij deze belbus dat we de Mol-Om niet meer hoeven op te splitsen in deeltrajecten van soms wel 35 km, en de Limburgse chauffeur van deze Antwerpse belbus hoort me dat met veel plezier zeggen.
Dag
Ik kan je verzekeren dat een groot deel van de tocht zich precies op de grens van de beide provincies heeft afgespeeld. Een ander deel liep dan weer op de rijksgrens met Nederland. De fietspaden waarover ik het had, werden wel degelijk aangelegd vanuit de gemeente Lommel, nog voor er van een fietsnetwerk sprake was.
De betrokken buslijn was inderdaad lijn 307. Wat de bediening van Postel betreft: ik heb het even opgezocht in oude spoorgidsen. De lijn 307 duikt voor het eerst op begin jaren 1960 en was een heuse snellijn tussen Brussel en Hamont. Er is geen spoor van een bediening van Postel te vinden. De lijn ging rechtstreeks van Mol naar Lommel; pas later werd daar een halte Lommel Stevensvennen aan toegevoegd, en tijdens de grote besparingsronde van de jaren 1980 verloro de lijn 307 haar snelle karakter, en werd ze geïntegreerd in de lijn 15b(of 15a?).
Toch prettig dat je mijn tekst zo grondig uitvlooit. Bedankt!
Ik kan je verzekeren dat een groot deel van de tocht zich precies op de grens van de beide provincies heeft afgespeeld. Een ander deel liep dan weer op de rijksgrens met Nederland. De fietspaden waarover ik het had, werden wel degelijk aangelegd vanuit de gemeente Lommel, nog voor er van een fietsnetwerk sprake was.
De betrokken buslijn was inderdaad lijn 307. Wat de bediening van Postel betreft: ik heb het even opgezocht in oude spoorgidsen. De lijn 307 duikt voor het eerst op begin jaren 1960 en was een heuse snellijn tussen Brussel en Hamont. Er is geen spoor van een bediening van Postel te vinden. De lijn ging rechtstreeks van Mol naar Lommel; pas later werd daar een halte Lommel Stevensvennen aan toegevoegd, en tijdens de grote besparingsronde van de jaren 1980 verloro de lijn 307 haar snelle karakter, en werd ze geïntegreerd in de lijn 15b(of 15a?).
Toch prettig dat je mijn tekst zo grondig uitvlooit. Bedankt!
Met vriendelijke groet
overweg13
overweg13
Ok, Lommel is inderdaad Limburg.overweg13 schreef:Ik kan je verzekeren dat een groot deel van de tocht zich precies op de grens van de beide provincies heeft afgespeeld. Een ander deel liep dan weer op de rijksgrens met Nederland. De fietspaden waarover ik het had, werden wel degelijk aangelegd vanuit de gemeente Lommel, nog voor er van een fietsnetwerk sprake was.
Ik heb de bediening van Postel ook nooit kunnen terugvinden in een dienstregeling, maar totdat daar een belbus kwam, was er op een vervallen schuilhuisje op de parking een aanduiding van lijn 307 terug te vinden. Ik gok erop dat het een weekendbediening betrof tijdens het zomerseizoen, misschien een verlenging van de ritten naar Zilvermeer die ooit als aparte dienst gereden hebben. Maar dat is niet meer dan een wilde gok.overweg13 schreef:Wat de bediening van Postel betreft: ik heb het even opgezocht in oude spoorgidsen. De lijn 307 duikt voor het eerst op begin jaren 1960 en was een heuse snellijn tussen Brussel en Hamont. Er is geen spoor van een bediening van Postel te vinden. De lijn ging rechtstreeks van Mol naar Lommel; pas later werd daar een halte Lommel Stevensvennen aan toegevoegd, en tijdens de grote besparingsronde van de jaren 1980 verloro de lijn 307 haar snelle karakter, en werd ze geïntegreerd in de lijn 15b(of 15a?).
Vroeger had je lijn 15b Herentals-Hamont en sneldienst 307 Brussel-Hamont. Die hadden hun reden van bestaan vooral nadat in de jaren-'60 de treinbediening op Mol-Neerpelt gestaakt werd. Later is die treindienst terug opgestart, en was het wat van het goede teveel. Men heeft dan het stuk Leuven-Geel van lijn 307 gekoppeld aan het stuk Geel-Hamont van lijn 15b (de huidige lijn 307) en het stuk Herentals-Geel van lijn 15b is verdergegaan onder het oorspronkelijke lijnnumer.
Zeer interessant om de historiek van die lijnen te weten te komen, bedankt voor de informatie
. Lijn 15b neem ik vaak als ik net de pendelbus naar het station heb gemist. Ze doet wel dubbel zo lang over het traject Geel - Herentals als de trein, maar veel keuze heb je daar niet echt.
De 15a was tot over een jaar de lijn Herentals - Lier, maar dat is nu lijn 150 geworden. En lijn 15b is ook het nummer van de pendelbus tussen mijn school (halte Geel H.I.K.) en het station van Geel. Dat leidt vaak tot gefrustreerde reizigers die naar Olen of Herentals willen en bij een school uitkomen
.

De 15a was tot over een jaar de lijn Herentals - Lier, maar dat is nu lijn 150 geworden. En lijn 15b is ook het nummer van de pendelbus tussen mijn school (halte Geel H.I.K.) en het station van Geel. Dat leidt vaak tot gefrustreerde reizigers die naar Olen of Herentals willen en bij een school uitkomen

Als oud-medewerker van de Efteling moet me toch het volgende van het hart hooroverweg13 schreef: aan de Abdij van Postel vind je trouwens voldoende gelegenheid

Villa Volta... OngeëvenaardDit huis, dit vervloekte huis... het is een hel gelijk. Die ene vervloekte avond in de Belgische Kempen...
De zon stond laag en we zochten bedden voor de nacht, maar van dorpen was geen spoor.
Maar ineens, in de verte... een groot gebouw. De abdij van Postel, wisten wij. We brachten de paarden in galop, en toen de zon was weggezakt, kwamen we aan bij de kapel.
Er was licht achter de ramen en het was er doodstil. Geen monnikenzang of vroom geprevel. Achter de kapeldeur gouden kelken en zilveren kandelaars voor het oprapen, hahaha! Met deze gedachte ramden we de deur! Geen mens.... Op het altaar glinsterde de buit. De kaarsen waren ontstoken... vreemd. Mijn mannen kraakten het offerblok, en ikzelf leegde het altaar.
En toen, plotseling, op mijn schouder een slanke hand. Ik keek om, en achter mij stond een jonge vrouw, haar ogen vol vuur. Allen zagen haar, en het gerinkel verstomde. Ze leek te zweven in haar lange witte kleed. Even voelde ik iets van angst, en ze sprak tot mij: 'Gij, Hugo van den Loonsche Duynen, gij ontheiligt hier dit huis. Zo kom tot inkeer, en roep niet de toorn des Heren over u af....'
Maar ik, ik overwon mijn angst; hoonde haar weg met schampere lach en stootte haar ruw terug. Ik riep de mannen op te gaan en zag dat zij zich oploste in het niets... Een dag later bereikte ik mijn huis. Ik schrok: boven op de gevel stond... ZIJ! De dame uit de kapel! Haar armen wuifden, als wiegden ze op de wind. Ik hoorde haar stem, als zweefde die in mijn hoofd: 'Nergens in uw eigen huis, noch waar ook ter wereld, zult gij rust of vrede vinden, nu gij Gods huis geschonden hebt... eerst dan, wanneer een edel mens met het reine geweten van een pasgeboren kind, uw woonstede zal betreden, dan zult gij vrede vinden, in uw huis en in uw hart...'
Die ban, mijn gruwelijk lot, is tot op heden niet gebroken... Treed binnen met een reine ziel, opdat de doem valt van dit huis, en mijn ziel de rust verkrijgt, waar ik zo hevig naar verlang.....