Controle identiteit door treinbegeleider

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
utopia

Controle identiteit door treinbegeleider

Bericht door utopia »

Ik vraag me af wat de wettelijke basis is voor een identiteitscontrole door een treinbegeleider van de NMBS. Ik weet dat hun interne veiligheidsdienst Securail over de bevoegdheid beschikt een identiteitscontrole uit te voeren onder strikte voorwaarden (oa meedelen dat men kan weigeren zijn identiteit te tonen). Dat wordt bepaald door de wet op de private en bijzondere veiligheid.

Ik heb me al gek gezocht op een juridische basis daarvoor, maar kan die niet vinden. Ik kan me echter niet voorstellen dat die juridische basis er niet is. Ook bij de NMBS zelf kan men mij geen helder antwoord geven. Heeft iemand een idee wat de juridische basis voor deze controle precies is en welke voorwaarden daaraan gekoppeld zijn? Een verwijzing naar de betreffende wet zou me al bijzonder van pas komen... Of heeft de begeleider een soort attest dat hem dat recht verleend (cfr. algemeen bekwaamheidsattest bewakingsagent - persoonscontrole ofzo)?
Laatst gewijzigd door utopia op 25 apr 2008, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Terminus

Re: Controle identiteit door treinbegeleider

Bericht door Terminus »

Ik dacht dat een treinbegeleider een soort 'politiebevoegdheid' had op de trein en in de stations?
nighttrain

Bericht door nighttrain »

utopia schreef:Ik vraag me af wat de wettelijke basis is voor een identiteitscontrole door een treinbegeleider van de NMBS. Ik weet dat hun interne veiligheidsdienst Securail over de bevoegdheid beschikt een identiteitscontrole uit te voeren onder strikte voorwaarden (oa meedelen dat men kan weigeren zijn identiteit te tonen). Dat wordt bepaald door de wet op de private en bijzondere veiligheid.

In het kader van mijn stage als criminoloog bij de NMBS heb ik echter ook vastgesteld dat treinbegeleiders zouden controles op identiteit mogen uitvoeren. Zij beschikken echter niet over de vereiste attesten voor de interne beveiligingsdienst en vallen dus ook niet onder die regeling.

Ik heb me al gek gezocht op een juridische basis daarvoor, maar kan die niet vinden. Ik kan me echter niet voorstellen dat die juridische basis er niet is. Ook bij de NMBS zelf kan men mij geen helder antwoord geven. Heeft iemand een idee wat de juridische basis voor deze controle precies is en welke voorwaarden daaraan gekoppeld zijn? Een verwijzing naar de betreffende wet zou me al bijzonder van pas komen... Of heeft de begeleider een soort attest dat hem dat recht verleend (cfr. algemeen bekwaamheidsattest bewakingsagent - persoonscontrole ofzo)?
Vroeger ,en ik weet dit is niet vandaag en kan verandert zijn, hadden wachters en hoofdwachters een "politiekaart" en waren beedigde ambtenaren juist om dit soort van taken uit te voeren in het kader van hun job. Zeker is wel dat er nog ex hoofdwachters dienst doen die ooit die kaart hebben gekregen.Daar werdt gebruik en misbruik van gemaakt,zoals altijd het geval kan zijn.Dus ze moesten voor de rechtbank gaan zweren dat enz.. enz ...na hun opleiding en definitieve benoeming.De funktie heeft een andere betiteling gekregen maar ik weet niet of hun bevoegdheden in deze materie zijn gekrompen.
utopia

Bericht door utopia »

Ja, dat van die politiekaart werd me inderdaad verteld. Maar blijkbaar hebben ze die nu niet meer. Wat mij wel getoond werd is een attest van FOD mobiliteit. Nu, uit dat attest kan ik alleen afleiden dat ze hun job als treinbegeleider mogen uitvoeren. Daar zijn - dacht ik - geen verdere bevoegdheden aan gekoppeld. Maar het is toch iets wazigs want ook over die kaart vind ik niet bijzonder veel terug.

Een begeleider die hier iets kan over vertellen? Of die een scan van een eventueel attest kan doorsturen (persoonlijke gegevens mogen vanzelfsprekend onleesbaar gemaakt worden. Ik wil gewoon de precieze bevoegdheidsomschrijving achterhalen)?
Patrick

Bericht door Patrick »

Misschien helpt dit verder: http://www.senate.be/www/?MIval=/public ... 43&LANG=nl
Treinbegeleiders hebben een beperkte politionele bevoegdheid. Zij kunnen de identiteit van reizigers opvragen en PV's opmaken indien de reiziger niet beschikt over een geldig vervoersbewijs. Indien er zich problemen voordoen met een reiziger, bijvoorbeeld wanneer deze andere reizigers lastigvalt of weigert zijn identiteit kenbaar te maken ten opzichte van de treinbegeleider, kunnen zij de Interne Veiligheidsdienst inschakelen. In de Wet op Private Veiligheid van 10 april 1990, oorspronkelijk de Bewakingswet, werd — in navolging van de Programmawet van 2004 — de regelgeving omtrent de organisatie van veiligheidsdiensten binnen een openbare vervoersmaatschappij ingevoegd. Veiligheidsagenten kunnen in duidelijk omschreven gevallen PV's opmaken, personen vatten, handboeien dragen, ... Verder nam de NMBS zelf enkele goede initiatieven, bijvoorbeeld door het installeren van een centrale meldkamer voor het personeel en 1 500 camera's tegen 2009.
Ik heb in Google gezocht met de term: "politionele bevoegdheid treinbegeleider".
utopia

Bericht door utopia »

Dat had ik inderdaad ook al gevonden. Maar toch bedankt voor het meedenken ;-). Helaas ben ik daar niks mee omdat het geen juridische basis vind die dit bevestigt. Securail haar bevoegdheden worden bv uitgestippeld door de wet op de private en bijzondere veiligheid. Die zegt dat een agent van securail een id-kaart mag vragen áls hij vermeldt dat de reiziger mag weigeren deze te tonen. Daar moet hij echter een attest als veiligheidsagent voor hebben, de gepaste attitude bij aanwenden, opleiding voor gevolgd hebben,...

En die voorwaarden vind ik dus nergens terug voor een begeleider. En dat is een beetje vreemd. Ik stel vast dat heel wat agressies tegen begeleiders te maken hebben met discussie rond het vervoerbewijs (maar ik ben zeker dat ik daarmee niks nieuws vertel) en de vaststelling van de id. Daarom wil ik ook weten wat precies de wettelijke basis is. Wat kan en mag een begeleider? Ik stel ook vast dat voor de meeste begeleiders dit niet duidelijk is. Tot nu toe kon niemand me daarop antwoorden.

Wat ik me gewoon afvraag is... als een begeleider het recht heeft een id te vragen, waarom moet hij dan een beveiligingsagent inroepen om de id vast te stellen als iemand weigert zijn kaart te tonen? Hun bevoegdheid zou dan nl dezelfde zijn dan wat dit betreft (nee, een begeleider zou meer bevoegdheid hebben als het werkelijk om een 'politionele' bevoegdheid gaat. De wet stipuleert namelijk duidelijk dat het geenszins de bedoeling is beveiligingsagenten enige politionele bevoegdheid toe te kennen). Een beveiligingsagent kan nl ook niet verplichten de id-kaart te tonen en zou eveneens politie moeten inschakelen. Een beveiligingsagent heeft wel het recht staande te houden, maar dat recht hebben jij en ik ook, dus een treinbegeleider ook.
dekooiker

Bericht door dekooiker »

Ik weet dat in het politiereglement over bus, tram en metro duidelijk vermeld staat (artikel 35 of 36) dat men vervoerbewijs dient te tonen op verzoek van een met de controle belast persoon.
ID-kaart kan blijkbaar daar niet.
Misschien es loeren in de politiereglementen uit de jaren stillekes.
De trein.
Alleen voor durvers.
Der Lobbelt

Bericht door Der Lobbelt »

Geen van die mensen hebben allemaal de bevoegdheid een persoon te dwingen zichzelf te identificeren. :) Verder weet ik er ook niets van. :)
Steven

Bericht door Steven »

fr treinbegeleider zal de veiligheidsdienst inroepen om zich te laten bijstaan, ze kunnen idd niet meer doen wat de treinbegeleider al deed, maar op deze manier kan de tbg zich verder bezighouden met zijn taak en de trein zijn min mogelijk laten ophouden. kortweg op deze manier tracht men er voor te zorgen dat het oponthoud van de trein miniem blijft voor de andere passagiers.
Adler

Bericht door Adler »

utopia schreef:Helaas ben ik daar niks mee omdat het geen juridische basis vind die dit bevestigt.
Iedere burger van dit land wordt geacht alle wetten van het koninkrijk te kennen. :)
De bevoegdheid van treinbegeleiders in verband met identiteitscontroles wordt geregeld door artikel 10 en 11 van de wet van 25 juli 1891 houdende
herziening van de wet van 15 april 1843 op de politie der spoorwegen, vervangen bij de wet van 3 mei 1999 en gewijzigd bij de wet van 2 augustus 2002.

Artikel 11 zegt:
De personeelsleden bedoeld in artikel 10 kunnen binnen hun in artikel 10 bedoelde bevoegdheden overgaan
tot identiteitscontroles in de gevallen en overeenkomstig de procedure bepaald in artikel 34, § 1 en § 4,
eerste en derde lid, van de wet van 5 augustus 1992 op het politieambt.
De personeelsleden vermeld in artikel 10 zijn:
...de door de Koning aangewezen en te dien einde beëdigde statutaire personeelsleden van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Hiermee wordt dus onder andere de treinbegeleiders bedoeld.
utopia

Bericht door utopia »

Adler schreef: Iedere burger van dit land wordt geacht alle wetten van het koninkrijk te kennen. :)
Dat is een principe dat gelukkig niet echt meer strikt opgevolgd wordt in de rechtbanken. Gelukkig maar, want het is niet altijd evident je weg te vinden in alle wetten.

Adler, vreselijk bedankt. Hier kan ik mee verder :wink: .
dentheo

Bericht door dentheo »

Adler schreef:
utopia schreef:Helaas ben ik daar niks mee omdat het geen juridische basis vind die dit bevestigt.
Iedere burger van dit land wordt geacht alle wetten van het koninkrijk te kennen. :)
De bevoegdheid van treinbegeleiders in verband met identiteitscontroles wordt geregeld door artikel 10 en 11 van de wet van 25 juli 1891 houdende
herziening van de wet van 15 april 1843 op de politie der spoorwegen, vervangen bij de wet van 3 mei 1999 en gewijzigd bij de wet van 2 augustus 2002.

Artikel 11 zegt:
[SNIP
...de door de Koning aangewezen en te dien einde beëdigde statutaire personeelsleden van de Nationale Maatschappij der Belgische Spoorwegen
Hiermee wordt dus onder andere de treinbegeleiders bedoeld.
En hoe weet ik dat de man vrouw die voor mij staat de eed heeft afgelegd ???
Theo
Groeten vanop de Heide
Adler

Bericht door Adler »

dentheo schreef: En hoe weet ik dat de man vrouw die voor mij staat de eed heeft afgelegd ???
Even Albert bellen ?
Beesty

Bericht door Beesty »

Je kan altijd weigeren om je ID-kaart te tonen, maar of het veel zal uithalen betwijfel ik. De SPC (spoorwegpolitie) kan er steeds bijgeroepen worden, en die zijn met alle zekerheid bevoegd om over te gaan tot ID-controle. Indien je dan nog weigert...
Doet het niet.. :wink:
overweg13

Bericht door overweg13 »

Dag

Op elk biljet dat je via internet koopt, staat letterlijk: "De houder van dit biljet dient tijdens de controle spontaan zijn identiteitskaart te tonen aan de treinbegeleider."
Dat kan m.i. 2 dingen betekenen:
- de TBG heeft de bevoegdheid niet om de ID-kaart te vragen, en dus moet de reiziger ze spontaan tonen;
- de TBG heeft die bevoegdheid wel, en kan eisen dat ze getoond wordt.

In enkele jaren tijd is het me geloof nog maar 1 keer overkomen dat ik mijn ID-kaart moet bovenhalen. Ik zie niet in waarom ik daar problemen zou over maken. Ik heb niets te verbergen. Vaker (maar nog altijd eerder sporadisch) wordt mijn halveprijskaart gevraagd. Die kan eigenlijk ook perfect dienen als identiteitsbewijs (o.a. met foto).
Met vriendelijke groet

overweg13
Plaats reactie