tot aachen kan er ook 3000 v gereden worden, die draad in het station kunnen ze van spanning doen wissel, een thalys die er stopt schakelt dus om in hets station van panto, hij moet hiervoor een aantal bewerkingen doen aan perron, anders als in nederland waar dit al rijdend gebeurd via een sas of zoals bij ons op L2 waar het ook met een stroomloze sectie is
tot in aachen rijden klassieke stellen tot en met nr 664, dit zijn de stellen voorzien van het aanzetsysteem met JH(aanzetweerstanden), de andere zijn met thyristoren(elektronisch) en mogen aachen niet binnen
Jonathan schreef:Heel mooi. Ik wist niet eens dat dat bestond, zo'n dubbeldekmotorstel met 6 wagons en maar één panto. Wel een mooi ding. Mogen ze bij ons ook eens laten rijden
Die motorstellen heten VIRM wat staat voor Verlengd InteRegioMaterieel.
Deze motorstellen hebben 2 pantos. Die op dezelfde bak zijn gevestigd. Die 2e kan je gewoon niet zien omdat ie niet omhoog staat. VIRM is het materieel wat het meeste in NL rijd. Er zijn er maar liefst meer dan 300 bakken van.