140 dagen cel voor kampioen zwartrijden

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Plaats reactie
utopia

140 dagen cel voor kampioen zwartrijden

Bericht door utopia »

Benieuwd naar jullie mening...

De politierechtbank van Veurne heeft de 32-jarige Zambiaan E.M. uit Koksijde maandag bij verstek veroordeeld tot 140 dagen cel en 11.000 euro boete.

De man werd recent tien keer betrapt op zwartrijden met de trein. Op 18 februari wacht hem misschien nog twee jaar cel en 24.000 euro boete, omdat hij vorig jaar 24 keer op zwartrijden werd betrapt.

"De man leeft in Koksijde op kosten van het OCMW, dat hem de huur van zijn appartement betaalt, goed voor 350 euro per maand. Verder betaalt het OCMW hem ook het verbruik van water en elektriciteit en krijgt hij maandelijks 200 euro leefgeld. Werken kan hij niet. Hij heeft een of andere ziekte, waarvoor hij in behandeling is bij een dokter in Rotterdam. Hij komt naar eigen zeggen niet toe met zijn 200 euro per maand om de verplaatsingen naar Rotterdam te maken met de trein en daarom reist hij maar zonder te betalen", zo schetste procureur Wilfried Vandenbussche de situatie van de man.
OMC

Re: 140 dagen cel voor kampioen zwartrijden

Bericht door OMC »

utopia schreef:Benieuwd naar jullie mening...

De politierechtbank van Veurne heeft de 32-jarige Zambiaan E.M. uit Koksijde maandag bij verstek veroordeeld tot 140 dagen cel en 11.000 euro boete.

De man werd recent tien keer betrapt op zwartrijden met de trein. Op 18 februari wacht hem misschien nog twee jaar cel en 24.000 euro boete, omdat hij vorig jaar 24 keer op zwartrijden werd betrapt.

"De man leeft in Koksijde op kosten van het OCMW, dat hem de huur van zijn appartement betaalt, goed voor 350 euro per maand. Verder betaalt het OCMW hem ook het verbruik van water en elektriciteit en krijgt hij maandelijks 200 euro leefgeld. Werken kan hij niet. Hij heeft een of andere ziekte, waarvoor hij in behandeling is bij een dokter in Rotterdam. Hij komt naar eigen zeggen niet toe met zijn 200 euro per maand om de verplaatsingen naar Rotterdam te maken met de trein en daarom reist hij maar zonder te betalen", zo schetste procureur Wilfried Vandenbussche de situatie van de man.
Typisch geval van een parasiet als je het mij vraagt, beetje op ons kosten leven en dan nog zwartrijden ...
Fles

Bericht door Fles »

Er kloppen dingen niet. Wat voor ziekte heeft hij dat hij daarvoor helemaal naar Rotterdam moet? Wie betaalt zijn medische behandeling? Hoe is hij sowieso ooit in België terecht kunnen komen? :?:
utopia

Bericht door utopia »

Mja, er klopt nog meer niet. Een politierechtbank kan volgens mij niet zo'n straffen geven. Denk dat de pers er n beetje n loopje mee genomen heeft.

Maar op zich vroeg ik me af of jullie zulke straffen ok vinden of eerder erover. Voor 10 keer zwartrijden is dit toch wel een erg hoge straf (in de veronderstelling dat er geen agressie ofzo mee gepaard ging). Hij gaf trouwens verstek, kan dus nog steeds verzet aantekenen. Die dokter is inderdaad dubieus. Maar op zich zou dat niks mogen uitmaken. Stel dat hij alleen in Rotterdam kan behandeld worden (wat me zou verwonderen), dan nog rijdt hij zwart. Het lijkt me niet aan de nmbs om een soort verzachtende omstandigheden voor zwartrijden te gaan dulden. Overtreding is overtreding. De begeleiders zijn geen maatschappelijke assistenten (al is enige portie gezond verstand natuurlijk wel aangeraden).

Denken jullie dat zwaardere straffen het aantal zwartrijders zou doen afnemen?
Fles

Bericht door Fles »

utopia schreef:Denken jullie dat zwaardere straffen het aantal zwartrijders zou doen afnemen?
Nee. Tenzij je het al te letterlijk neemt (doodstraf) maar dat is uiteraard niet realistisch. Zwartrijders zijn er in een aantal categorieën denk ik. Zo heb je mensen die af en toe eens een gokje wagen want "ik ben al 135 keer niet gecontroleerd, het zal wel los lopen". Die categorie zal dat risico niet zo gauw meer nemen eens ze gepakt zijn. Maar er is ook een groep, een flinke groep, die gewoon categorisch weigeren te betalen. Daar hoort deze kerel ook bij. In een ruim jaar tijd 34 keer gepakt, en geen stuiver op zak. Wat denk je dat het hem kan schelen of hij 1000, 10.000 of 100.000 euro boete moet betalen? Hij heeft geen cent. Wat denk je dat het hem kan schelen of hij nog 10, 100 of 1000 keer gesnapt wordt? Het wordt gewoon een ritueel, het hoort erbij. Uiteindelijk laat de politie hem toch gewoon weer gaan :!:

Dus eigenlijk vind ik niet echt iets van deze straf. Of het moet zijn dat het redelijk zinloos is. Maar goed, hem met een aai over de bol weer de straat op sturen is ook wat al te makkelijk, al kun je in de praktijk gewoon weinig anders :roll:
utopia

Bericht door utopia »

Mja, zelf hou ik het op de occasionele zwartrijder die eens zijn abo vergeet ofzo, de berekende zwartrijder die er van uitgaat dat de kans klein is dat hij gesnapt wordt en het er dus maar op waagt. Die betaalt echter doorgaans bij betrappen zonder problemen (zijn winst is toch gemaakt met de keren dat hij niet gesnapt wordt) en dan de notoire zwartrijder zoals deze hierboven. Maar blijft de vraag of een begeleider daar rekening moet mee houden. Er zijn nl sowieso al voorzieningen voor iemand die zijn abo vergeet bv. Het is toch niet aan de begeleider om in te schatten wat de achterliggende reden is van het zwartrijden? Of zie ik dat te strikt.

Nu... ik denk dat het hem wel wat zal doen want het ocmw zal wel aan zijn leefgeld zitten om dit te betalen. Al zijn het maar kleine hapjes per keer.
Bartjedj

Bericht door Bartjedj »

Bij de NMBS zijn er ook voorzieningen als je je abo vergeet. Je meldt dit aan de TBG, deze maakt een "document onregelmatigheid reiziger" op (het bladje dat je ook krijgt als je niet betaald had). Met dit blad en je abo moet je je naar het station begeven dat je zelf had opgegeven bij de TBG. Je boete wordt dan 1* of 2* weggescholden. Nadien geldt deze regeling niet meer.

Zwaardere straffen tegen zwartrijders? Ik denk niet dat het helpt. Tegen de categoriek weigerende reizigers helpt namelijk zeer weinig.

BDJ
AzzurroNL

Bericht door AzzurroNL »

zwaarder starffen weet ik zozeer nog niet, want t schijnt inderdaad dat die hoeger boetes niet veel uitmaken. Het is nu voor de notoire zwartrijders een eenvoudig rekensommetje met de kans dat je gepakt wordt en de kosten ervan tegen de kosten van elke keer een kaartje kopen.

Wat mij betreft mogen ze zwartrijders gewoon op het eerstvolgende station eruit zetten (dan nog wel inclusief boete). Gevolg is vertraging voor de zwartrijder en, zeker als ze bijv. naar een afspraka moeten kan dat harder aankomen.

Ik heb het hier in Nederland wel een keer meegemaakt. De conducteur had iemand zonder kaartje te pakken precies bij het station. De exacte reden weet ik niet meer, maar hij mocht iig van de de conducteur op het station een kaartje kopen en verder reizen (zonder boete).

Reiziger: " Maar de automaat staat helemaal beneden... Wacht je dan wel met vertrekken"
Conducteur: "Ik zal kijken wat ik kan doen, maar ik kan niks beloven..."

De reiziger was de trein amper uit of de deuren gingen dicht en we vertrokken al.

Aan de andere kant heb ik al een keer iemand gezien die bij de controle i.p.v. een treinkaartje gewoon een briefje van 10 euro gaf. (Niet dat dat voldoende was, dus hij kreeg alsnog een boete...)
utopia

Bericht door utopia »

Azzuro, ik kan je volgen, maar vrees dat je bij het verwijderen uit de trein iets uit het oog verliest. Een reiziger die zn afspraak mist, zal daar bijzonder lastig om zijn. In het geval dat je zelf aanhaalt, kan ik me voorstellen dat hij zelfs razend was omdat de begeleider zonder hem vertrok. Gevolg is dan dat je de volgende begeleider die langskomt in die richting met het probleem opzadelt. Wat heel vaak agressief gedrag tegenover die begeleider kan veroorzaken, zonder dat de begeleider zelf enig idee heeft van wat er gebeurd is. Het is een bijzonder delicaat probleem eigenlijk.

Zelf ben ik nogal voorstander van gewoon de pakkans drastisch te proberen verhogen. Ook minder tollerantie en eenduidig toepassen van de regels. Ik denk dat veel begeleiders het hun collega's lastig maken door bv geen maakloon of forfaitair bedrag te rekenen als dat nodig is. Hoewel ze dat vaak doen om problemen te voorkomen, creëren ze er op die manier voor de collega die wel de regels volgt. Hij mag immers duidelijk maken aan de reiziger waarom hij de ene keer wel een boete en de andere keer geen moet betalen... Ik ben ook altijd verbaasd te horen hoeveel mensen er gewoon van uitgaan dat de begeleider er gewoon is om tickets te verkopen aan het normale tarief. Natuurlijk kan je zeggen dat de reiziger zich moet informeren. Toch denk ik niet dat het altijd aan de reiziger ligt...
Ruben

Bericht door Ruben »

utopia schreef:Zelf ben ik nogal voorstander van gewoon de pakkans drastisch te proberen verhogen. Ook minder tollerantie en eenduidig toepassen van de regels. Ik denk dat veel begeleiders het hun collega's lastig maken door bv geen maakloon of forfaitair bedrag te rekenen als dat nodig is. Hoewel ze dat vaak doen om problemen te voorkomen, creëren ze er op die manier voor de collega die wel de regels volgt. Hij mag immers duidelijk maken aan de reiziger waarom hij de ene keer wel een boete en de andere keer geen moet betalen... Ik ben ook altijd verbaasd te horen hoeveel mensen er gewoon van uitgaan dat de begeleider er gewoon is om tickets te verkopen aan het normale tarief. Natuurlijk kan je zeggen dat de reiziger zich moet informeren. Toch denk ik niet dat het altijd aan de reiziger ligt...
Hiermee ga ik volledig akkoord. Eenduidig toepassen van de regels is heel belangrijk op dat vlak. Men rekent wel vaak een maakloon aan van € 2,70 (denk ik), maar doet dat ook als men niet uit eigen initiatief de treinbegeleider verwittigt, terwijl men dan wel consequent moet zijn en meer moet aanrekenen.
Hetzelfde gebeurt vaak met mensen die met een ticket 2e klas in 1e klas gaan zitten, terwijl hun eerlijke medemens rechtstaat in het deurportaal. Ik heb nog nooit gezien dat mensen daarvoor moesten betalen. Ofwel zag je geen treinbegeleider, ofwel zeiden ze niets, ofwel zeiden ze gewoon "u zit in 1e klas". Ik kan me voorstellen dat iemand die dat vaak probeert met het idee "ze kunnen maar zeggen dat ik moet verhuizen" en plots door een treinbegeleider beboet wordt, moeilijk gaat doen...
Plaats reactie