Controle identiteit door treinbegeleider

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
Steve

Re: Controle identiteit door treinbegeleider

Bericht door Steve »

overweg13 schreef: In enkele jaren tijd is het me geloof nog maar 1 keer overkomen dat ik mijn ID-kaart moet bovenhalen. Ik zie niet in waarom ik daar problemen zou over maken. Ik heb niets te verbergen. Vaker (maar nog altijd eerder sporadisch) wordt mijn halveprijskaart gevraagd. Die kan eigenlijk ook perfect dienen als identiteitsbewijs (o.a. met foto).
Dat is mij in de trein slechts uiterst, uiterst zelden overkomen in al de jaren dat ik een grotegezinnenkaart had (041). Aan het loket werd er meestal om gevraagd, maar in de trein bijna nooit. Misschien een keer of twee, en dan nog was het volgens mij een speciale controle-eenheid. Al amusante discussies gehad met die mannen trouwens, bijvoorbeeld toen ze identiteitsbewijs vroegen toen ik m'n Go Pass toonde (ik was ocharme 15 of 16 jaar en zag er ook niet veel ouder uit).
Steven

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef: Al amusante discussies gehad met die mannen trouwens, bijvoorbeeld toen ze identiteitsbewijs vroegen toen ik m'n Go Pass toonde (ik was ocharme 15 of 16 jaar en zag er ook niet veel ouder uit).
Zijt ge zeker van dat laatste :lol: :lol: :lol:
utopia

Bericht door utopia »

overweg13 schreef: In enkele jaren tijd is het me geloof nog maar 1 keer overkomen dat ik mijn ID-kaart moet bovenhalen. Ik zie niet in waarom ik daar problemen zou over maken. Ik heb niets te verbergen. Vaker (maar nog altijd eerder sporadisch) wordt mijn halveprijskaart gevraagd. Die kan eigenlijk ook perfect dienen als identiteitsbewijs (o.a. met foto).
Mee eens. Maar ik wou gewoon de wettelijke basis kennen en de voorwaarden. Veel mensen gaan er immers van uit dat een begeleider die bevoegdheid niet heeft én dat levert problemen. Jij en ik mogen dan wel braaf altijd onze id tonen, wij hebben ook niks te verbergen. Niet elke treinreiziger heeft goede bedoelingen.

Bon, ondertussen is het helemaal uitgespit. Qua opvragen van een identiteitskaart komt de bevoegdheid van een treinbegeleider eigenlijk overeen met die van een agent van de spoorwegpolitie. In die zin heeft een tbg ook meer recht dit te doen dan een beveiligingsagent van Securail (dat verbaasde me wel enigszins). Allé ja, de doorsnee mens ligt daar niet van wakker, maar ik mag geen halfbakken uitleg in mijn analyse zetten natuurlijk. Ik wil ook nog een diploma op het einde van het jaar. En daarnaast lig ik wél wakker van zo'n dingen, anders zat ik in de verkeerde studierichting natuurlijk...
Plaats reactie